Reîntâlnirea
mea cu Gavril Cadariu, pe care toată lumea îl strigă Gabi, a fost o întâlnire
de suflet, prelejuită de aniversarea teatrului pe care în păstorește de ani
buni: Teatru Ariel din Târgu
Mureș. Regizor, manager, profesor, “revoluționar”al noțiunii de
teatru pentru copii și tineret, Gabi Cadariu este prototipul omului dedicat,
îndrăgostit de ceea ce face. Are o fișă de creație plină, voi aminti doar: HESS,
Amalia respiră adânc, Efectul Genoveva, Animale de hârtie, Respirații, Equus,
Ca un fum,multe
spectacole de animație. Convorbirea cu el, desfășurată în holul teatrului,
între două spectacole, a fost densă, au rămas întrebări nepuse, dar cu
siguranță, vor mai fi ocazii.
Raluca Tulbure: Aș începe prin a face referire la
cei 70 de ani ai Arielului. Secția maghiară s-a înființat prima, acu șapte
decenii, iar cea română în 1963.
Gavril Cadariu: Acest teatru
cu cele două secții ale sale este un tot și așa sărbătorim. Așa îl consider,
așa l-am preluat, iar în spiritul său continuă să domine acest fel de
colaborare între cele două secții. E vorba de respect și de seve comune culturale.
R.T.: Cum ai reușit
să creezi această armonie familială? Sunt convinsă că există ca în orice
familie și conflicte sau certuri, dar voi dați impresia unei familii ideale,
dacă se poate spune așa.
G.C.: Cred că este vorba de un filon genetic al acestui
teatru, pentru că de la înființarea sa, știu de la Antal Pal, unul dintre
întemeietorii teatrului că a produs spectacole pe care le-a jucat și în limba
română până să apară secția în limba română.Atenția față de publicul de limba română
și de limba maghiară a fost de la început o prioritate. Multă lume spune că
Antal Pal a fost un vizionar,un om care s-a pus cu spiritual său, cu energia
sa, cu toate cunoștințele sale, cu talentul său, cu autodidacticismul său în
slujba acestui teatru, a acestei comunițăți, a acestei arte și, eu cred că este
parte din genetica pe care eu am preluat-o. După 1963, Antal Pal a regizat
multe spectacole la secția română, Maria Mierluț care a fost actriță și apoi a
devenit regizoare a montat și la secția maghiară.Mai mult Haller Joszef,
scenograf emblematic pentru acest teatru, prieten de o viață cu Antal Pal, a
colaborat cu secția română. Cumva “împrumutul” de talent și de energie a fost
mereu un flux care a antrenat cele două trupe. Eu sunt adeptul familiei și,
cred că această dimensiune a unui teatru care este mai mic și din punct de
vedere numeric poate fi o familie...
R.T.: O familie
format din douî naționalități cu puncte de vedere diferite, cu religii
diferite...
G.C.: Cu alt bagaj cultural, alte tradiții cultural care
unele se aseamănă. Există diferențe de profil ale fiecărei trupe și pe care eu
le-am respectat și am dorit să fie coordinate la fel. De aici încolo, restul
ține de dragoste și cred că artistul oricât de talentat ar fi, parcă nu e
sufficient de împlinit dacă nu este generous. Tot ceea ce face, face pentru a
împărtași ceva.
R.T.: Ai preluat
funcția de director în 1998. A fost greu? Cine te știe și mai ales cine te vede
cum ești ca argintul viu, cu o față luminoasă nu ar zice că ai probleme sau că
ți-e greu.
G.C.: Problemele fac parte din viața de zi cu zi. A găsi
soluții la aceste probleme este o chestiune de atitudine, de răbdare, de support,
de susținere și în momentul în care ai rezolvat parte din ele, sunt parte din
traseul tău zilnic sau de pespectivă. Multe problem țin de strategia pe care
ți-ai propus-o. De fiecare dată mă consult cu toți colegii mei, am întâlniri
permanente de 2,3,4 ori pe an sau de câte ori este nevoie, cu toți la un loc
sau separate. Toate ideile mi le însușesc și acelea care sunt posibile se
materializează. Și exemple sunt multe! Din punctul acesta de vedere nu este
greu.
R.T.: Ai fost unul
dintre primii “reformatori” ai ideii de teatru pentru copii și tineret.
Amintesc aici de programul Unerground și de importanța lui, de reteatralizare,
despre proiectele neconvenționale semnate de Radu Afrim, Gigi Căciuleanu,
Horațiu Mihaiu, Alina Nelega. Din această perspectivă, ce crezi că are nevoie
teatrul de animație azi? Copilul de azi?
G.C.: Aș începe cu un program pe care încercăm să-l
promovăm de vreo doi ani: restaurarea unor spectacole de odinioară, restaurarea
posibilă. Astfel, Pungușa cu doi bani, producție de acum vreo 30 de ani a fost
reluată și o jucăm. Este un spectacol la paravan. Cred că este foarte important
când faci un repertoriu pentru copii să te gândești la zona lor de așteptare,
de înțelegere, să-i cunoști un pic mai bine pentru că metabolismul s-a
modificat, acum 30 de ani era un tip de public, un tip de acces la informație,
un tip de tehnologie de comunicare. Acum ritmul vieții nostre s-a schimbat,
copilul resimte aceste lucruri îi imprimă un alt tip de recepție. Nu este vorba
de a modifica întru totul baza de povești, poveștile clasice au rolul lor, dar
felul în care le spui este important. Și nu mă refer la tehnologiile de astăzi,
ci la felul în care tu reusești să spui povestea în sensul narativ al său, mă
refer la morfologia basmului. Dar, în același timp să mergi și pe textul de
astăzi. Sunt foarte puține asemenea texte. Mi s-au propus o serie de texte
tributare unui tip de convenție învechită care nu poate fi pusă de un regizor
într-un limbaj adecvat timpului nostrum. Cred, din ceea ce am văzut eu în
teatru că un spectacol reușit are și o dramaturgie pe măsură. Acolo unde
șchioapătă dramaturgia și spectacolul suferă.
R.T.: O să te
întrerup o clipă doar pentru a scoate în evidență faptul că ați pornit proiectul
restituind o poveste jucată la paravan, lucru greu de văzut azi pe scenă. Este,
în opinia mea, un act temerar, acum, când toată lumea vrea actori la vedere,
vrea alt gen de spectacol.
G.C.: Eu sunt de acord să dăm paravanul jos, acolo unde concepția
spectacolului, dramaturgia o reclamă.Păpușa trebuie să existe! La paravan se
vede păpușa, actorul nu. Atunci ești focusat pe păpușă și trebuie să se dea
atenție mânuirii. I revenim din nou la dramaturgie, la cum este construit
personajul. E vorba și de magie. Dacă pe mine nu mă vrăjește, nu mă
impresioneză, cid oar îmi ia ochii cu ceva, atunci nu s-a produs magia. Copilul
de astăzi are nevoie de spectacole vii, că spectacole moarte avem destule, nu
au legătură cu noi, nu înseamnă nimic pentru nimeni.Un spectacol restituit se
însuflețește pentru că are valența prezentului.
R.T.: Mai crezi în
basme?
G.C.: Eu, da. Unul dintre basmele mele preferate este
Teatrul Ariel.
R.T.: Să revenim
puțin la teatrul pentru tineret, pentru adolescenți, la redefinirea pe care ai
propus-o cu ceva timp în urmă. Cum ți-a venit idea ? Ce te-a “mânat pe tine în
luptă”? Pentru că a fost o luptă!
G.C.: S-au aliniat niște astre la momentul respectiv.În
prima mea jumătate de an ca director am stat ți m-am uitat la spectacole, să
cunosc, să văd ce trebuie să facă un director...
R.T.: Mai lucrasei la
păpuși până atunci?
G.C.: Nu. Dar am avut această curiozitate și plăcere care
am descoperit că erau compatibile cu tipul meu de spirit, fiind la clasa de
regie a lui Victor Ioan Frunză, unul dintre naratorii foarte spectaculoși pe
scenă. Pe mulți dintre actori îi cunoșteam de la examenele de actorie de la
facultate, unde am fost vreo 10 ani regizor tehnic. Deci, am vorbit cu ei și
și-au exprimat unele dorințe, cum că ar dori și alte spectacole. Așa a venit
Alina (n.a. Alina Nelega,dramaturg, soția lui) cu fundația ei Dramafest care
era în mod coherent țintită de a crea un context dramaturgilor ca să se poată
regăsi în teatru dar și în literatură. Festivalul ei era unul de mare atitudine,
cu finanțări europene,Ne-am gândit că ar fi bine de creat un fel de simbioză
între acest tip de demers și cu un teatru care a fost deschis mereu spre nou,
spre experiment, spre căutare. Astfel, s-a creat un profil semi independent al
zonei de spectacole pentru tineret.
R.T.: A fost greu să
convingi publicul să vină la teatru?
G.C.: A fost chiar spectaculos. Aveam déjà trei spectacole
(Hess-ul meu, Stepul lui Horațiu Mihaiu, Infanta.
Mod de întrebuințare a lui radu Afrim), programamspectacolul, vedeam ora
potrivită, ziua potrivită și ne trezea cu unu, doi, actorii se îmbrăcau, apoi
se dezbrăcau, iar eu eram foarte dezamăgit. Le ceream iertare, iar ei îmi spuneau : “nu-i nimic, ne îmbrăcăm, ne dezbrăcăm d
ecâe ori e nevoie, până o să vină”. Asta mi-a dat curaj. M-am dus cu portavoce
prin cartiere, vedeam tineri îndrăgostiți care se plimbau și îi invitam la
teatru. Ușor-ușor s-a conturat un gen de public, devenind un fel de nevoie. Veneau
nu numai tineri, ci oameni de toate vârstele care se regăseau într-un fel în
personajele din piese. Am fost băgați în seamă de Festivalul Național de
Teatru, apoi. am fost parte dintr-un triumvirat cu Teatrul Act și Teatrul Luni
de la Green Hours. A fost un fel de pionerat, am dorit foarte multe să fie
preluate aceste idei.
R.T.: Legat de activitatea ta de cadru didactic ce le spui
studenților?
G.C.: Predau la actorie animație, la actorie dramă și am
fost invitat și la regie. La Universitate, la cursul de scriere dramatic al
Alinei predau regie, ea considerând că este important ca studenții să aibă idée
și despre metabolismul actorului și despre felul în care abordezi un text ca
regizor. Revenind la studenți, le spun de multe ori:”vă rog frumos, să nu
jucați teatru, vă rog frumos, să fiți voi!” pentru asta este nevoie de un
anumit fel de antrenament și mă joc destul de mult cu ei. Fac exerciții pe care
le-am făcut și eu la tot felul de workshop-uri la care am participat. Ca
regizor am considerat că este foarte important să am parte de un antrenament ca
să văd ce se întâmplă cu actorul în momentul în care îi solicit un anume lucru.
Mai am ceva de spus!În primul rând trebuie să știm să citim un text de teatru.
De citit, știm cu toții, dar să știi să citești un text de teatru, să nu te
oprești la prima impresie, să sondezi cât mai profund și să lucrezi cu actorul
sunt lucruri fundamentale.
R.T.: Ești manager, regizor, cadru didactic. Care din aceste
trei activități sunt prioritare?
G.C.: Eu mă consider regizor de teatru și acest lucru este
foarte important pentru mine. Mă duc acolo unde sunt dorit, nu forțez
lucrurile. Slavă Domnului, am un teatru, unde, din când în când ,am șansa să
fac spectacole, cu studenții la fel. Prin urmare, sunt unde sunt. Ca regizor nu
știu pe unde sunt. Și ca pedagog, și ca manager, cred că aduc foarte mult din
felul în care eu gândesc teatru. Eu iubesc actorii, iubesc textul pe
carelucrez, iubesc oamenii din jurul meu într-un mod decent și creativ. Cred că
este important că știu atât de multe lucruri ca și regizor, mă ajută și ca
manager și ca profesor.
R.T.:Un fel de
regizare a managementului, dacă s-ar putea spune.Crezi că se poate vorbi de o
criză a teatrului de animație? Nu mă refer la cea financiară anunțată de ceva
vreme.
G.C.: Nu. Poate fi vorba de oameni care nu sunt atenți la ce
aleg sau care consideră că un anume spectacol care îți ia fața poate să-ți
aducă altă vizibilitate, alt prestigiu. În teatrul pentru copii și tineret
poate fi criză atunci când nu ții cont de public. Vorbim de deviații de gust de
ce tră sunt provocate în permanență de ce trăim zi de zi, de vulgaritate, de
violență, de informații oferite de media și care dacă sunt alimentate și de
teatru și care are un tip de responsabilitate inclusiv estetică.
R.T.: Dar, nu și educațională?
G.C.: Cred că în
sensul în care formează personalitatea și gustul omului. Partea de educație în
ansamblul său ține de trei factori: școala, părinții și
teatru. Atâta timp cât teatrul nu ține cont de gustul acestor tineri, putem
vorbi de o criză. Cred că importantă relația pe care o ai cu publicul tău, cât
de personală se poate,să-i aduci în teatru,să ai întâlniri cu ei să vezi ce
gândesc, cât de inhibați sunt. Am avut proiecte definite și cu oameni dedicați,
ateliere de creație, nu pentru a-i promova în zona artistică neapărat, ci
pentru a-i dezinhiba.Mi-a rămas în minte un răspuns la întrebarea „de ce îți
place să vii la teatru?” și care îmi
răsună în mod plăcut în ureche, „pentru că aici, părerea noastră contează”.
R.T.:
Ce visează
managerul Gabi Cadariu?Dar, regizorul? Dar, profesorul? Omul?
G.C.: Nu știu dacă pot să le separ.
R.T.:Atunci,
separat.
G.C.: Separat, că mai am și eu viață personală. Am doi copii
minunați, care de mai multe ori mi-au sugerat să am grijă și de mine, că
teatrul merge. Sunt foarte mândru și fericit de fetele mele, de realizările
lor. Ceam mare predă a Universitate antropologie și engleză, scrie, face
fotografii, iar cea mică este medic veterinar.
R.T:Ca
manager?
G.C.: Îmi doresc ca teatrul acesta să rămână veșnic tânăr și
deschis așa cum l-am preluat. Cred că are această șansă pentru că are un trecut
remarcabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu