Festivalul internațional de animație „Sub masca lui
Merlin”, organizat de Teatrul pentru copii și tineret “Merlin” din Timișoara, a început în sală și s-a terminat
online, din cauza situației pandemice. De azi pe mâine au trebuit timișorenii
să se reorganizeze, să regândească agenda pentru a vedea ce se poate transmite
în streaming sau online.
Anunțul inițial: “Festivalul internațional de animație „Sub masca lui
Merlin”, ediția ultimă sperăm”, m-a nedumerit. O formulare ambiguă, pe care nu
am înțeles-o decât după ce am vizionat primul spectacol, când prezentatoarea a precizat că este ultima
ediție cu această denumire. Altfel, cum să te bucuri că e ultima ediție?!
Deci, cuminte, mi-am luat locul central, nepăstrând
distanța reglementară, fără mască, pe canapea pentru a vedea primul spectacol: Robot. Un concept realizat de David
Zuazola (Chile) și Unia Teatr Niemozliwy (Polonia) și regizat de Marek b. Chodaczyński.
David Zuazola nu este un necunoscut în Romania, spectacolele sale au fost
prezentate în festivalurile de la București, Cluj-Napoca, Timișoara. Este actor,
marionetist, scenarist, regizor, compozitor, ține ateliere, conferințe, este un
adevărat globetrotter. Spectacolul Robot (nonverbal) a poposit la Timișoara după ce
a participat la festivalurile de la Sarajevo (unde a luat Marele Premiu),
Frankfurt, Gaudalajara (Spania), Bialystock (Polonia), Opole (polonia, Premiul
special al juriului), Muntenegru, Albania și în diverse turnee. Robot ne spune cum, într-un viitor nu
prea îndepărtat, roboții vor conviețui cu noi, oamenii. Cum vor ajunge să ne domine, să ne
controleze sau să ne ajute. Ei nu sunt pe placul conducătorilor, care ordonă
distrugerea lor (un gard de sârmă ghipată sugerează o închisoare sau un lagăr
de concentrare) . Ar mai fi și o poveste între un robot, probabil ultimul rămas
pe pământ, și o fată în scaun cu rotile. Nu spun mai mult, dar spectacolul este
plin de simboluri, de trimiteri, o pledoarie împotriva intoleranței, a
injustiției, a diferențelor sociale, a comportamentului inuman, a dictaturii în
toate formele ei. Are și multă candoare și sensibilitate. Când se deschide
cortina, ești întâmpinat de o scenografie futuristă (semnată de Zuazola),
instalații complicate din materiale reciclabile, păpuși mici la masă, butoane,
leduri, sârme, șuruburi, fire. Totul calculat la milimetru și pentru ca să
funcționeze fără cusur îți trebuie un mânuitor abil. David Zuazola este singur
în scenă și fiind un bun păpușar, posedând
o mare dexteritate și putere de concentrare, ține în frâu tot arsenalul
scenic. Ca un exemplu ar fi scena în care fata vrea să se mute din pat în
scaunul cu rotile, executată cu finețe
înterpretativă, fiecare mișcare a ei, tremurată, nesigură, este atent studiată.
Un spectacol care te urmărește și după ce ai terminat de vizionat.
Teatrul „Prichindel” din Alba Iulia a
prezentat spectacolul Regele supărat pe
clovn, un text de Matei Vișniec, regizat de Radu Dinulescu. Ca orice text
semnat de Matei Vișniec, trebuie să îl citești printre rânduri. Nu e un simplu
text, ci o parabolă despre legătura dintre putere și artă. Cum se supără regele
pe artiști? Vedem cu ochiul liber în fiecare zi, pâine și circ pe scena vieții,
când puterea vrea să-și impună punctul de vedere, ignorând arta. Subtilitatea
poetică a lui Matei Vișniec aduce în prim plan și condiția artistului, locul
lui în societate. Ce mai ușor să fii rege sau clovn? Orice rege poate fi clovn
sau orice clovn poate fi rege? “Clovnul e normal să fie? Zgubilitic, fanfaron./
Regii însă nu au voie/ Să devină clovni pe tron.” În regatul Alandala, regele
se face că moare pentru a-l pune la încercare pe fiul său, pasionat de jocurile
pe calculator. Sigur că vrea să fie rege, ca să poată face ce vrea, adică mai
nimic, doar să se joace. Clovnul este singurul care are toate drepturile din
lume, e singurul lui stăpân. Are voie să sforăie, să stea pe tron, să imite, să-l
contrazică pe rege. Clovnul are puterea.”Nu mai înțeleg nimic. Cine conduce în
țara asta? Clovnul sau regele?- sună o replică din piesă. Una dintre concluzii
ar fi că un rege mai găsești, dar un clovn, ba. Un personaj simpatic, pe gustul
celor mici, este Clovnița Lița (Teodora Popa, exuberantă, plină de umor,
creionează un personaj simpatic), care vrea să afle de ce are clovnul nasul
roșu. Răspunsuri dintre cele mai amuzante, dar pertinente dau copiii într-un
filmuleț proiectat. “Nasul clovnului e roșu/ Întrucât nu vrea să mintă/ Și
clocește adevăruri/ Care merg direct la țintă”. Un final fericit, o nuntă, ca
în orice poveste. Radu Dinulescu a creat un spectacol plin de umor și ironie,
simpatic, amuzant cu actori la vedere, păpuși, bine construite, mânuite cu
dexteritate, o muzică adecvată, folosește tehnica 3 D (noi, acasă, l-am văzut
însă fără ochelarii speciali), care îi este atât de familiară (grafică Armand
Richelet-Kleinberg). Actorii Mădălin Costea, Irina Melnic,Viorica Boda, Ramona
Benchea- Mincu crează personaje bine conturate, expresive, mânuite corect.
Teatrul
pentru copii și tineret “Colibri” din Craiova ne-a adus o poveste simplă, cu
accente amuzante, intitulată Buna
dimineața, noapte bună. Un spectacol mai vechi, inspirat după o carte
scrisă de Donald Bisset (1910-1995), actor, scriitor, ilustrator de carte
pentru copii), și pus în scenă de Joro Ivanov. Un recital susținut de două
actrițe Adriana Ioncu și Alla Cebotari care cântă, dansează, mânuiesc,
încercând să rezolve o mare dilemă: cine poate fi declarat câștigător în
războiul dintre noapte și zi. Joaca propusă de cele două actrițe este
interactivă, bazându-se pe energia și buna lor dispoziție.
Vrăjitorul din Oz
al Teatrului Gulliver din Galați este o nouă interpretare a celebrei cărți
scrisă de Lyman Frank Baum (1856-1919) datorată lui Laurențiu Budău (scenariu)
și Dan Mirea (regie). Este păstrat firul poveștii, accentuându-se mesajul de
prietenie, ajutor reciproc, încredere, dragoste de familie. Fascinația
universului lumii lui Oz, simplitatea și sinceritatea lui Dorothy, care, parcă,
face parte din noi, prietenia și dragostea pentru animale sunt alte idei ce
răzbat din spectacol.” Atunci când creezi un spectacol, nu creezi din dorința de a
arăta ceva, ci din dorinţa de a pune întrebări spectatorului",
mărturisește regizorul Dan Mirea. Lumea lui Oz poate fi egală cu lumea noastră?
Răspunsul, cu siguranță, este dat de spectatorii, mari sau mici. Față
de ultimele versiuni văzute în ultima perioadă, unde în afara lui Dorothy, mare
parte din personaje erau păpuși, aici, scenograful Vlad Tănase i-a “înnobilat”
pe actori cu capete și costume specifice caracterelor pe care le au de
interpretat. Dacă ar fi să-l aleg pe cel mai reușit, atunci aș spune că Omul de
tinichea a fost cel mai creativ. Cel mai puțin reușit mi s-a părut leul.
Scenografia s-a bazat pe practicabile transparente care lăsau să se vadă niște
mecanisme de ceas, eficient folosite, elemente de decor colorate, stilizate. Distribuția
cuprinde actori din diverse generații: Nicoleta Miru, Ramona Păuc, Cosmin
Cosma, Andrei Ciugulea, Adina Ariton, Gina Geru, Elena Marin, Nicole Lungu,
Marian Sterian, Aurelin Iorga, Andrei Dombrovschi. Fiecare se străduiește să
“traducă” cât mai bine esența personajelor lor. Un spectacol agreabil pentru
copii, chiar dacă nu iese din tiparul obișnuit al reprezentațiilor pentru
copii.
Teatrul
pentru copii “Arlechino” din Brașov l-a adus pe Mateiaș Gâscarul, o adaptare după cartea lui Fazekas Mihály, semnată
de Sebestyén Rita. Este a doua montare, după cea de la Teatrul “Țăndărică”din
ultimul an, total diferită. O poveste frumoasă și destul de puțin cunoscută de
copiii de azi, ca oricare alta. Un băiat sărac și cam leneș, cu suflet mare, pleacă
la târg să-și vândă gâștele. Boierul cel hain îl pedepsește, luându-i tot. Ca
în orice basm care se respectă, binele învinge răul, spre ușurarea micuților
spectatori. Regizorul Béres László
a gândit spectacolul ca pe unul de bâlci, cu multă veselie, antrenant, plin de
umor, Scenografia (Bajkό Attila) este funcțională. Corpul boierului, supradimensionat,
este silueta unei case cu motive ungurești, în ferestrele ei având loc diverse
momente ale piesei, mâinile sunt uriașe, se folosesc păpuși bibabo, se
exploatează ideea de paravan, actori sunt și la vedere, mânuiesc, cântă,
dansează (muzica aparține lui Cári Tibor). Alexandru Dobrescu, Erika Mihaly, Adrian
Dobrescu, Marius Stroe, Cecilia Negru, Adrian Iuga dau viață personajelor lui Mihály,
contribuind la crearea unei atmosfere antrenante.
Programul
online a mai cuprins și alte reprezentații, unele comunicate în ultimul moment
și pe care nu am avut cum să le urmăresc. Oricum, important este că Teatrul
“Merlin” a găsit soluția pentru a depăsi
situația inedită în care s-a aflat și am putut să ne bucurăm, nu de faptul că a
fost ultima ediție, cu baghetă sau cu mască, ci de continuitatea unei
manifestări tradiționale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu