joi, 3 februarie 2022

De la regie la portretisti



La Editura Polirom, în colecția EGO-grafii, a apărut volumul Niciodată singur. Fragmente dintr-o galerie de portrete”, semnat de regizorul Andrei Șerban. După ce, cu ani în urmă, a publicat o biografie care s-a bucurat de un mare succes, acum crează o frescă  cu portrete ale unor oameni care i-au marcat existența creatoare sau pe care i-a întâlnit în viață pe diversele meridiane, români sau străini, fie ei prieteni, colaboratori sau parteneri.

Un artist nu este singur, nu poate crea în singurătate, are nevoie de colectivitate, de anturaj, dar în ultimii doi ani viața ne-a schimbat cursul tuturor. Probabl că lui Andrei Șerban i-a fost dor de oameni și, ca să-și aline dorul, le-a făcut portretele așa cum a simțit el. Înzestrat cu talent narativ, cu un spirit de observație, cu păreri critice sau discreție, el a realizat că, scriind, nu era singur. „Și că, de fapt, niciodată nu am fost singur. Cred că unul dintre motivele pentru care din adolescență m-a atras teatrul a fost că doream să fiu împreună cu alții, să fac parte dintr-o comunitate. Lucru știut, teatrul e una din activitățile umane în care e imposibil să fii singur. Creionând aceste portrete, vrând să vorbesc despre ceilalți, realizez că am ajuns să vorbesc tot despre mine. Printre portrete am descris și gândurile mele despre teatru în vremurile în care trăim”.

Prin portretele pe care le creionează, autorul își exprimă recunoștiința, admirația față de cei care l-au ajutat să-și construiască cariera.  Este vorba despre 30 de personalități din lumea teatrului (Radu Penciulescu, Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Ellen Steward, Peter Brook, Meryl Streep, Aureliu Manea, Lev Dodin, etc), a dansului (Pina Bausch, Merce Cunningham), a operei (Placido Domingo,  Roberto Alagna), a filmului (Ingmar Bergman, Andrei Tarkovski) și de mici schițe de portret ale unor actori care ne-au părăsit (Emil Botta, Leopoldina Bălănuță, Florian Pittiș, Gina Patrichi, George Constantin, Ștefan Iordache, Gheorghe Dinică, Carmen Galin, Ovidiu Iuliu Moldovan, Ruxandra Sireteanu, Alexandru Darie, Ion Caramitru). Sunt portrete pline de căldură, de obiectivitate, “desenate” cu măsură, cu umor, Chiar dacă unele “personaje” nu i-au devenit prieteni din diverse motive, Andrei Șerban știe să le scoată în evidență acele calități care i-au fost lui de ajutor, ocolind cu diplomație aspectele cu care el nu a fost de accord. În postfață mai amintește și alții creatori care ar putea face parte dintr-o viitoare galerie.

Portretele le-a creionat din linii sigure, concentrate, accentuând esența personajului, evitând să se lanseze în “tirade”lungi, încercând să ne facă să înțelegem rolul jucat de fiecare dintre subiecți în viața  regizorului Andrei Șerban. Primii pași în teatru i-aufost îndrumați de Sanda Manu și Radu Penciulescu. Dacă Sanda Manu “ putea fi dură, chiar crudă uneori. (...) Pentru devotamentul și competența ei, pentru duritatea și sensibilitatea cu cares-a ocupat de toți studenții, generații întregi care s-au succedat au adorat-o, la fel ca noi.” Penciulescu l-a încurajat să dea frâu liber imaginației, fără să nu țină seama și de problematica lumii în care trăiește.



Întâlnirea cu Ellen Steward, fondatoarea celebrului teatru La MaMa, a fost providențială pentru tânărul de 25 de ani, deschizându-i drumul spre cariera internațională. Peter Brook a fost și este ca un părinte, mentor, prieten, camarad de călătorie, coleg și “știe poate mai mult, că oricine că arta teatrului e arta prezentului”.

Pentru Șerban, Liviu Ciulei “este artistul care a schimbat fața teatrului românesc”, Lucian Pintlie “este un geniu cinic cu suflet pur”. Pe Aureliu Manea, colegul său de generație, l-a admirat sincer. “A rămas special pentr ființa sa sângerândă. Esența artistului pur se contopește cu imaginea omului sută la sută adevărat și sincer, care a trăit, a suferit și a creat în condiții inuman de grele și umilitoare, fără să accepte compromisuri, fără să fie atras de forța banilor, fără lăcomii și ambiții de succes, făr[ capricii și ranchiune competitive. Și-a acceptat soarta. A plătit scump.”

În carte sunt trei capitole care se abat aparent de la regula portretului. Aici, Andrei Șerban își exersează spiritul de întrospecție, de analiză fină a filozofiei artistice a lui Andrei Tarkovski, la care se întoarce din când în când pentru a găsi sprijin. Despre celebrul disident Kiril Serebrennikov, scrie că este un “regizor multitalentat, curajos, novator, (...), exilat și prizonier în propria țară” (“calități” cu care s-a confruntat însuși Șerban, o perioadă de timp). Al treilea capitol este dedicat filozofului rus G.I. Gurdjieff, ale cărui cărți au însemnat o întâlnire esențială și care i-au “schimbat atitudinea pe care o am când lucrez în teatru”.

Ca o concluzie, cartea lui Andrei Șerban este o lectură plăcută, la îndemâna oricărui iubitor de teatru din cauza stilului simplu, a limbajului direct, al sincerității nefardate, a unei doze de nostalgie după oamenii care i-au traversat viața.

 

Andrei Șerban- Niciodată singur. Fragmente dintr-o galerie de portrete. Editura Polirom, București, 2021. 240 pagini.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu