luni, 4 aprilie 2022

Cleopatra Nassef Preduț: „Ceea ce dai din suflet cu onestitate și respect îți revine amplificat”

 

Mărturisesc sincer că nu știam nimic de doamna Cleo Nassef sau Preduț, cum o chema înainte de a pleca din România. O prietenă comună, Adela Moldovan, mi-a vorbit de ea și de ce minunății face tocmai în Maroc. Mi-am zis: iată un subiect care prezintă interes. Despre români care au succes în Europa sau America, mai auzisem, știm cu toții, despre păpușari care au întemeiat teatre de păpuși în Egipt, Siria sau în alte părți citisem, dar, în ultimul timp,nu prea aveam vești. Despre doamna Cleopatra Preduț Nassef m-am documentat, am întrebat (mulțumesc Cuța Gornic pentru ajutor) și am aflat lucruri deosebit de interesante. O conversație virtuală a avut loc și așa s-a legat interviul următor.

 

 

Raluca Tulbure: Citindu-vă cv-ul, materialele puse la dispoziție, curiozitatea mi-a fost stârnită de activitatea dvs., de parcursul personal. Născută la Baia Mare, bacalaureat dat la Craiova, absolventă a Institutului de arte plastice Nicolae Grigorescu” din București, angajată la Teatrul „Merlin” din Timișoara, cu perioade estivale petrecute la Cluj-Napoca, dar trăitoare în Maroc. Doamnă Cleopatra Iuliana Preduț Nassef, povestiți-ne un pic acest drum desprins dintr-o poveste. A fost un drum lin sau sinuos?

Cleo Nassef: Nu m-am gândit niciodată că aș fi avut un parcurs de poveste, dacă mă g#ndesc acum la ce mi –ați spus, s-ar putea să fie așa, m-am cam mișcat. Tatăl meu era din Craiova, oltean, ajuns în Ardeal și rămas acolo, mama din Mănăștur, lângă Baia Mare, copiii trimiși la școală la Craiova ca să ''învețe'' românește bine. Am avut în permanență această dublă apartenență Oltenia -Maramureșul de care  sunt foarte mândră și care mi- a dat, probabil, și facilitatea adaptării la locurile atât de de diferite pe unde viața m-a purtat. După absolvirea facultății la București am luat post la Teatrul de Păpuși din Timișoara, cea mai bună alegere din cele câteva posturi prezentate. În afară de o piesă în care am jucat rolul unui cățel care nu avea nimic de spus și de câteva spectacole văzute la Teatrul de papuși din Craiova, nu prea știam despre ce este vorba. Încurajată de Eustațiu Gregorian, care peste ani a devenit unul din cei mai prețiosi prieteni ai mei, am luat postul de la Timișoara, fără să reușesc să mă atașez de acest loc -motivele le las deoparte. Am revenit în ''leagănul ''Craiova, la Teatrul de Operă[atunci Teatrul Liric], unde visul meu de ''teatru mare''a început să prindă contur, cu spectacole de operă, operetă, balet, comedii muzicale, colaborare cu Teatrul Național pentru spectacole pentru copii și, mai ales, costume.  O perioadă frumoasă care a culminat cu spectacolul  Traviata  la Teatrului Liric ,realizat de regizorul Hero Lupescu, într-o viziune cu totul diferită de cele anterioare: Traviata... in blugi''. Pot spune că aceasta a fost anticiparea plecării mele în Maroc și au început navetele mele între Romania și țara mea de adopție.  Au urmat stagii în Franța, Spania, Dubai...

R.T.: Ce amintiri aveți din vremea când ați lucrat la Teatrul „Merlin”?

C.N: Teatrul  “Merlin” a însemnat pentru mine întâlnirea cu o lume pe care nu o cunoșteam și, mai ales, cu doamna Florica Teodoru, directoarea, regizoarea și creatoarea acestui teatru. Nu a fost simplu. Condiția unui tânăr aterizat într-o structură foarte bine definită, cu reguli destul de stricte, nu era ușoară. Șansa mea a fost că am fost înconjurată de prietenia și solicitudinea Cuței Gornic și a soțului său, reușind să depășesc  o ''integrare''mai complicată. Primul specatcol a fost Baiatul și vântul, cu păpusi ''plate'', o reușită se pare. Au urmat: De ce a furat zmeul mingea?,'Cine va păzi clopoțeii?,  'Rochița cu figuri, Sus,sus,tot mai sus,  Iarmarocul piticului Clip. Am avut șansa de a lucra cu oameni deosebiți la ateliere, aspect important, am învățat mult și am reușit să depășesc handicapul lipsei de experiență. Pe măsură ce s-au mai adăugat spectacole, am reușit să am ceva mai multă încredere in mine, dar până la urmă am plecat la Craiova, păstrând însă pentru totdeauna descoperirea făcută la Timișoara: păpușa.

  R.T. : Ați amintit ceva mai devreme despre colaborarea cu Teatrul de Operă din Craiova și ați colaborat și cu Teatrul Național Marin Sorescu”? Ce v-a rămas în memorie din acea perioadă?

C.N.: Perioada mea ''craioveană'' a fost minunată, am fost înconjurată de oameni minunați, de artiști minunați. Pe lângă Teatrul Liric, unde am realizat spectacole de genuri diferite, am colaborat destul de regulat cu Teatrul National „Marin Sorescu”, m-am bucurat de apreciere și am învătat mult. Să lucrez alături de regizoarea Georgeta Tomescu, de scenograful Viorel Penișoară Stegaru au fost experiențe extraordinare,spectacole ca:  Don Carlos,Un lup mâncat de oaie ,Singur în paradis, Cine se teme de crocodil?, Marion Delorme, Patetica'77, au fost satisfacții și lecții. Am avut mereu alături oameni minunați, Eustațiu Gregorian, Elisabeta și Ion D. Sârbu și mulți alții.  Am participat în fiecare an la expozițiile filialei UAP, am ilustrat câteva cărti pâna când ...a apărut Marocul. Am fost cooptată într-o echipă condusă de regizorul Hero Lupescu pentru realizarea spectacolului de deschidere a Jocurilor Mediteraneene (cum se făceau la vremea aceea la noi) și așa a început aventura mea marocană, așa mi s-a schimbat viața, pentru că a fost marea schimbare.

R.T. : Înainte de a ne povesti despre  ISADAC (Institutul Superior de Artă Dramatică și Animație Cuturală) de la Rabat, unde ați predat scenografie și istoria costumului, fiind prima profesoară din istoria instituției, v-aș întreba despre teatrul de păpuși din Maroc. Cum era când ați venit dvs.? Am înțeles că ați desfășurat o activitate de pionierat.



C.N.: Nu aș putea spune că mi-era foarte clar ce aș fi putut face în Maroc odată ajunsă acolo, când am spus ''aventură'',  nu cred că am exagerat .Teatrul era reprezentat de una sau două ''figuri'' cu care nu prea aveam legatură, în rest ceva trupe de teatru de amatori. Mă gândeam serios să mă orientez spre altceva, modă, pictură,depusesem un dosar la Ministerul Culturii, când destinul parcă și-a spus din nou cuvântul. A fost creat Institutul Superior de Artă Dramatică și Animație Culturală,o mare noutate pentru Maroc și o adevarată ''oportunitate'' pentru mine. Am fost chemată pentru a preda cursul de istoria costumului în franceză. Nu voi inceta niciodată să aduc un omagiu doamnei Adina Nanu pentru cursul dânsei de Istoria Costumului, care mi-a fost ''carte de căpatâi”. După câteva luni mi- a fost încredințat cursul de scenografie, de fapt, a fost vorba de o adevarată ''construcție''. A trebuit să conving despre necesitatea unor cursuri specifice formării în scenografie a unor tineri care de multe ori nu aveau nici cea mai elementară idee de artă plastică sau citiseră una sau două piese de Molière. Mi s-a acordat încredere și sprijin și secția de scenografie a început să semene cu ceea ce făcusem eu la București. Chiar și recrutarea unor profesori care să accepte o formare specifică, departe de arta abstractă cu care erau obisnuiți,  nu a fost o misiune ușoară și a luat ceva timp. Teatrul de păpuși în Maroc, ce să spun?  Auzisem că ar fi existat o trupă alcătuită din ceva funcționari amatori de artă, pe lângă Ministerul tineretului, am văzut un spectacol cu papuși bibabo în curtea unui club de tenis, opera unui comic pasionat, și cam atât. Mi- am zis că trebuie să fac ceva și am convins direcția institutului de necesitatea unui stagiu de păpuși cu studenții. Așa a venit pentru prima oară Eustațiu Gregorian la ISADAC, așa a început ''aventura''păpușilor''. Cu păpusile realizate în stagiul cu Eustațiu Gregorian am montat un spectacol inspirat de un basm marocan, Haina, cu care am participat la un festival în Liban, am avut succes și demarajul s-a făcut. Împreună cu foști studenți am creat o asociație culturală Khamia(Cortina) și o trupă Hajitkoum(A fost odată) cu care am început să montam spectacole, am început să facem turnee, să facem parte din peisajul cultural marocan. Alți foști studenți temerari au creat câteva trupe și povestea continuă. Suntem sprijiniți de Ministerul Culturii și de Teatrul National Mohamed V-lea din Rabat. Între timp, Eustațiu Gregorian a mai făcut un stagiu aici și, prin el, am cunoscut-o pe Adela Moldovan, care a devenit una din minunatele mele prietene. A venit și ea pentru un stagiu la ISADAC,  unde i-a încântat cu măiestria și dăruirea ce o caracterizează, atât pe studenți, cât și pe profesori. Am invitat-o apoi pentru a realiza împreună spectacolul Cenușareasa,una din mândriile trupei noastre. Împreună cu Adela Moldovan am realizat apoi două spectacole la Teatrul de păpusi din Szeged ,în Ungaria, Omul de zăpadă care voia să intâlnească soarele și Sperietoarea de păsări, momente de complicitate de neuitat.            

R.T.: Fiind vorba de o altă lume, de o altă cultură și altă civilizație, de alte tradiții și cutume, cum v-ați adaptat la lumea arabă?

C.N.: Mă întrebați cum m-am adaptat in Maroc, o țară cu alte valori, obiceiuri, etc ,etc. Sigur că nu a fost simplu, dar de la început trebuie să vă spun că Marocul e deosebit de ceea ce înțelegem noi prin ''țară arabă''. Este o țară cu oameni toleranți, deschiși, respectuoși față de cei care vin din alte țări, mai ales atunci când vin cu întelegere și deschidere. Am avut intotdeauna sprijin deschis pentru ceea ce fac,  iar în relația cu familia mea marocană am simțit întodeauna respect și considerație. Deci , nimic nu a fost complicat din acest punct de vedere. Familia și prietenii mei din Romania au fost și sunt întotdeuna bineveniți aici.

R.T.: În 2019, în cadrul Festivalului Internațional al Școlilor Superioare de Artă Dramatică, ați fost omagiată. „O mare doamnă, o profesoară ieșită din comun, prietena  Marocului, figură de seama a teatrului contemporan.” O recunoaștere unanimă, dar dataliați puțin activitatea didactică și cea de scenograf. Ați lucrat cu multe trupe marocane, la Teatrul Național Mohamed al V-lea, ați creat o trupă de marionete.

C.N.: Da, în 2019 am avut parte de un omagiu deosebit, la care nu mă prea așeptam. Sigur că  mi-a făcut plăcere să văd că munca mea, persoana mea au marcat generații de artiști,că am reuși să transmit o fărâmă din ceea ce am primit în țara mea. Momentul de imensă emoție al acestui omagiu a fost când am urcat pe scena Teatrului National în sunetele unui cântec popular românesc. Nu e un secret în toată aceasta poveste,ceea ce  dai din suflet cu onestitate și respect  îți revine amplificat. Sunt mândră să numar printre foștii studenți și colaboratori prieteni adevărați.

R.T.: Numiți câteva spectacole la care ați mai lucrat în Maroc?

C.N.: Am colaborat cu câteva trupe de teatru marocane, poate nu atât cât aș fi dorit, din lipsă de timp sau alte rațiuni. Cu Teatrul National Mohamed V-lea am colaborat la realizarea costumelor pentru o Epopee Natională (prilej de a cunoaște mai îndeaproape istoria și cultura acestei țări), am făcut costume pentru opera Cavalleria Rusticană, cu soliști de la Teatrul Bolșoi, am făcut prototipuri de costume pentru Istoria Cavaleriei în Maroc și aceasta o investigație exceptională și un contact de mare bogăție cu artizanii marocani. Am mai lucrat cu câteva trupe de teatru marocane, dar marea majoritate a timpului am dedicat-o spectacolelor mele de păpuși, am scris texte, am făcut regie, adică am învățat.

R.T.: Am citit câteva cronici elogioase la adresa unora dintre spectacolele dvs. din Maroc, am văzut mici secvențe, fotografii, toate vă recunosc meritele de deschizător de drumuri. Cum vă vedeți acum viața? Privind în urmă aveți vreun regret?

C.N.: Cum îmi văd viața? Ce să spun? Ca toate viețile, cu bune și cu mai puțin bune, cu încercări, cu satisfacții și decepții, altfel nu se poate, dar am avut o viața plină, nu m -am plictisit niciodată, am avut mereu dorința de a mai descoperi ceva nou, de a mai învața ceva și sunt recunoscatoare ''naturii''mele de persoană ''harnică''. Le spuneam mereu studenților mei că sunt privilegiați pentru că ei pot crea LUMI...Iti poți dori mai mult?  Dacă aș putea să o iau de la început cred că tot asta aș face, adică sunt sigură.

R.T.: Unde este acasă pentru dvs.?

C.N.: Acasă? Acolo unde trăiesc, unde simt că trăiesc. În fiecare an am nevoie de aerul din Romania pentru a putea respira bine în Maroc.Cam asta e pentru mine ''acasă''!

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu