luni, 4 aprilie 2022

Viața în hotel

 

V-a interesat vreodată să știți ce se întâmplă într-o cameră de hotel? Câte povești de viață sau de iubire se pot scrie, câte drame se pot petrece, câte întâlniri sau despărțiri au loc?  O cameră banală poate deveni locul unde nu se întâmplă nimic sau, dimpotrivă, au loc tot felul de fapte care marchează  femei, bărbați, căsătoriți sau nu, prieteni, colegi.

V-ați întrebat vreoată ce se poate face în 10 minute? Poți să citești, să scrii o scrisoare, să manânci ceva, să faci o cafea, poți să te îndrăgostești sau să te dezîndrăgostești? Sigur, îmi veți spune că multe alte lucruri se pot face și desface în 10 minute.

Teatrul Godot ne-a invitat la cel mai nou spectacol al său, Hotel Godot, prezentat în streaming.  Este vorba despre mini teatru, piese de 10 minute, extrem de populare în America. Prima culegere de astfel de piese a apărut prin 1923, o antologie semnată de Arthur Sschnitzler, August Strindberg, Ferenc Molnar, dar adevăratul „debut a avut loc în 1977 la un festival de piese noi americane. De la an la an, popularitatea acestor mini secvențe a crescut și mulți dramaturgi consacrați și-au încercat puterile în acest domeniu. Nu necesită decoruri multe și sofisticate, nici o regie complicată, nici mulți actori. Un fel de pilule, cu acțiune concentrată și imediată despre viață.  Ele doar sugerează o situație, fără a se complica în explicații sau tirade lungi, iar tu, spectator rămâi cu povestea. Astfel, Teatrul Godot ne-a dat voie să intrăm în vârful picioarelor și să ne uităm nu pe gaura cheii, în camerele Hotelului Godot și să aflăm ce se petrece. Nu putem sta mai mult de 10 minute, dacă e mult sau puțin, nu știm. Niciuna dintre cele 10 piese nu au legătură între ele, fiecare abordează un alt subiect, singurul fir conducător este că acțiunea se desfășoară în câteo cameră de hotel.

Doi tineri care trec prin diverse etape de viață, dispariția unui soț neanunțată de soție la poliție (poți deduce căea l-a omorât), un tip încercă să agațe o fată care citește o carte, in parc (săraca fată bogată  care mimează că e sătulă de prea mult bine, caută un om simplu care și el mimează că e altcineva), un el o cere pe ea de nevastă, dar ea nu crede în evoluția relației, o relație între doi bărbați care depind profesional unul de altul, adică simple povești, aparent banale. Situații pe care le putem trăi și noi, nu în 10 minute, ci într-o viață.

Actorul George Remeș „joacă” rolul de director de scenă  al spectacolului, cel care a căutat, adaptat, tradus piesele scurte, scrise de mai mulți autori și a alcătuit o distribuție formată din actori tineri (Vlad Brumaru, Ana Maria Pop, Vlad Ionuț Popescu, Andrada Fuscaș, David Drugaru, Ana Radu) care s-au remarcat prin prospețimea jocului, prin energia degajată, prin căldura cu care și-a tratat personajele.



Ceea ce m-a contrariat un pic este lipsa unor date mai concrete din fișa de spectacol (autori texte, semnatar cadru scenografic), iar „trasul de limbă” nu a dat nici el rezultate. Pot înțelege modestia realizatorilor de a lăsa prim planul actorilor, dar mi-ar fi plăcut să știu mai multe.

Teatrul Godot- HotelGodot. 10 piese scurte. Producător și director de scenă: George Remeș. Sound design: Ștefan Rădulescu. Distribuția: Vlad Brumaru, Ana Maria Pop, Vlad Ionuț Popescu, Andrada Fuscaș, David Drugaru, Ana Radu. Data vizionării: 22 decembrie 2021.

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu