luni, 4 aprilie 2022

 

În 1985, Margareta Niculescu (1926-2018), personalitate marcantă a teatrului, mai ales al celui de păpuși și marionete, regizoare și fosta directoare a Teatrului Țăndărică, la cârma căruia a stat 37 de ani (1949-1986), a întemeiat, la Charleville-Mézières, Institutul Internațional al Marionetei și Școala Națională Superioară pentru arta marionetei (ESNAM), alături de francezul Jacques Felix. Cineva spunea: „Fără Margareta nu s-ar fi putut face nimic”, dar a fost sprijinită din plin de autoritățile regiunii Ardenne. Pentru orașul în care s-a născut Arthur Rimbaud, institutul, școala precum și Festivalul Mondial al Teatrului de Marionete au însemnat evenimente importante pentru viața culturală, iar regizoarea de origine română a lăsat o amprentă greu de egalat. Timp de 14 ani, cu talentul, energia și ideile ei, ea a inițiat și pus în practică o serie de evenimente de mare anvergură: întâlnirea internațională a școlilor de teatru, publicații diverse, congrese, întâlniri, fiind aleasă Președinte de onoare a UNIMA (Uniunea Internțională a Marionetiștilor), recunoscându-i-se meritele deosebite în promovarea, dezvoltarea și renumele teatrului de animație la nivel internațional. A fost și Chevalier de l’ordre des Arts et des Lettres, rang acordat de Ministerul Culturii din Franța.

La ediția de anul trecut a Festivalului Mondial al Teatrului de Marionete, în cadul unei ceremonii emoționante, Școala Națională Superioară pentru arta marionetei (ESNAM) a primit numele Margaretei Niculescu, drept omagiu adus acestei mari doamne a teatrului de păpuși care, după cum spunea, cu altă ocazie, unul dintre primarii orașului: „a contribuit la reînnoirea profundă a artelor marionetei, a acestei practici artistice şi a percepţiei pe care o are publicul în raport cu marioneta.



La ceremonie au participat: Roselyn Bachelot, ministrul Culturii, Boris Ravignon, primarul orașului Charleville-Mézières, Philippe Sidre, directorul Școlii, Jean-Pierre Lescot, președintele Asociației Les Petits Comediens de Chiffon (trupă de păpușari din care a făcut parte și Jacques Felix) și care  vorbit în termeni elegioși despre contribuția Margaretei Niculescu. Pe piatra dezvelită cu această ocazie stau scrise următoarele cuvinte ale Margaretei Niculescu: „Cultura păpușărească, crește, crește...



“Un spirit vizionar care a revoluționat arta marionetei”, după cum o caracteriza dramaturgul Matei Vișniec și care “a jucat un rol major în reînnoirea marionetei între 1949 şi 2013 și a marcat o întreagă epocă şi a format generaţii de marionetişti”, așa cum se sublinia în caietul program al ediției 2021 a Festivalului mondial al teatrelor de marionete, Margareta Niculescu  rămâne unul dintre cei mai cunoscuți și respectați români din ultimele decenii.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu