În 1985, Margareta Niculescu (1926-2018), personalitate
marcantă a teatrului, mai ales al celui de păpuși și marionete, regizoare și
fosta directoare a Teatrului Țăndărică, la cârma căruia a stat 37 de ani
(1949-1986), a întemeiat, la Charleville-Mézières, Institutul Internațional al
Marionetei și Școala Națională Superioară pentru arta marionetei (ESNAM),
alături de francezul Jacques Felix. Cineva spunea: „Fără Margareta nu s-ar fi
putut face nimic”, dar a fost sprijinită din plin de autoritățile
regiunii Ardenne. Pentru orașul în care s-a născut Arthur Rimbaud, institutul,
școala precum și Festivalul Mondial al Teatrului de Marionete au însemnat
evenimente importante pentru viața culturală, iar regizoarea de origine română
a lăsat o amprentă greu de egalat. Timp de 14 ani, cu talentul, energia și ideile ei, ea a inițiat și pus în
practică o serie de evenimente de mare anvergură: întâlnirea internațională a școlilor
de teatru, publicații diverse, congrese, întâlniri, fiind aleasă Președinte de
onoare a UNIMA (Uniunea Internțională a Marionetiștilor), recunoscându-i-se
meritele deosebite în promovarea, dezvoltarea și renumele teatrului de animație
la nivel internațional. A fost și Chevalier
de l’ordre des Arts et des Lettres, rang acordat de Ministerul Culturii din
Franța.
La ediția de anul trecut a Festivalului
Mondial al Teatrului de Marionete, în
cadul unei ceremonii emoționante, Școala Națională Superioară pentru arta
marionetei (ESNAM) a primit numele Margaretei Niculescu, drept omagiu adus
acestei mari doamne a teatrului de păpuși care, după cum spunea, cu altă
ocazie, unul dintre primarii orașului: „a contribuit la reînnoirea profundă a artelor
marionetei, a acestei practici artistice şi a percepţiei pe care o are publicul
în raport cu marioneta.”
La
ceremonie au participat: Roselyn Bachelot, ministrul Culturii, Boris Ravignon,
primarul orașului Charleville-Mézières,
Philippe Sidre, directorul Școlii, Jean-Pierre Lescot, președintele Asociației Les Petits Comediens de Chiffon (trupă de păpușari din care a făcut parte și Jacques
Felix) și care vorbit în termeni
elegioși despre contribuția Margaretei Niculescu. Pe piatra dezvelită cu
această ocazie stau scrise următoarele cuvinte ale Margaretei Niculescu:
„Cultura păpușărească, crește, crește...”
“Un
spirit vizionar care a revoluționat arta marionetei”, după cum o caracteriza
dramaturgul Matei Vișniec și care “a
jucat un rol major în reînnoirea marionetei între 1949 şi 2013 și a marcat o
întreagă epocă şi a format generaţii de marionetişti”, așa cum se sublinia în
caietul program al ediției 2021 a Festivalului mondial al teatrelor de
marionete, Margareta Niculescu rămâne unul dintre cei mai cunoscuți și
respectați români din ultimele decenii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu