Asociația Art Revolution este podul care face
legătura între publicul tânăr și temele acute ale lumii în care trăim. De
asemenea, Asociația susține artiștii care cred că pot schimba lumea și pot avea
un impact uriaș prin creațiile lor artistice. De-a lungul timpului, Asociația
Art Revolution a fost nominalizată la Premiile AFCN pentru contribuția la
promovarea culturii române în lume, precum și la Premiile Orașului București
ARCUB. În anul 2019, Asociația Art Revolution a obținut premiul al doilea în
cadrul Galei Societății Civile, la secțiunea Campanii de comunicare pe teme
sociale cu proiectul „Mame adolescente”.
Proiectul „Mame Adolescente” a demarat de la
statisticile conform cărora 22000 de persoane minore nasc anual în România și,
așa, acest proiect s-a alăturat spectacolului de teatru Foreplay, un proiect care documentează cu mijloace artistice
situația maternității timpurii din România. Este vorba de o realitate dură care
ar necesita o dezbatere responsabilă la nivelul factorilor de răspundere, al
părinților, educatorilor vizavi de lipsa educației sexuale, a abuzurilor, a
sărăciei, a traumelor psihice. Sigur,un spectacol sau două sau trei nu rezolvă
problema, dar poate atrage atenție. Teatrul document sau social e o formulă de
teatru, depinde însă de cum spui povestea, de text, de transmiterea mesajului.
Docuteatru nu este o instanță în adevăratul sens al cuvântului, poate, doar una
morală.
Foreplay a fost oferit gratuit, online, iar
curiozitatea m-a împins să mă așez comod în fața calculatorului și să văd
despre ce e vorba. Piesa este scrisă și regizată de Ozana Nicolau și este
realizată și cu sprijinul Asociație Culturale Replika. Este o documentare
extrem de laborioasă, o investigație a fenomenului nașterilor timpurii, care ia
proporții îngrijorătoare. Din discuțiile cu adolescentele, viitoare mame, cu
părinții lor, cu factorii responsabili sau educaționali a ieșit un text
limpede, care chiar dacă, pe alocuri, șchioapătă, scoate la lumină zbaterea,
chinul, îndoiala, frica de necunoscut, prejudecățile și întărește convingerea
că lipsesc multe lucruri care să stopeze fenomenul.
Spectacolul este un colaj de documente,
mărturii, interacțiune cu publicul, poveștile de viață ale personajelor sunt
rupte din realitate. Urmărind spectacolul m-am simțit vinovată, am încercat să
mă gândesc cum aș reacționat eu, ca părinte, într-o situație dată. Ar fi și
vina mea? Sigur că primul impuls ar fi supărarea sau frustrarea, apoi, aș
încerca să ajut.Cele două mame adolescente sunt interpretate de Ioana Anastasia
Anton ((actriță la Teatrul L.S.Bulandra, premiul
UNITER pentru debut în 2008) și de eleva de liceu Voica Oltean. Prima,
având experiență artistică și fiind și mamă, a doua, jucând doar într-un film.
Amândouă au prospețime, dovedesc o atentă înțelegere a partiturii și a
situației, candoarea vârstei fiind un atu important. Lor li se adaugă Mihaela
Rădescu și Viorel Cojanu, actori la Teatrul Mic, în rolul părinților
adolescentelor, care au și ei povestea lor.
Regizoarea Ozana Nicolau mărturisea într-un
interviu că: “Ideea
spectacolului are o rădăcină ramificată. Pe de-o parte, sunt poveștile din
copilăria mea: colege și prietene din cartier care au avut copii în adolescență
și acest lucru a fost tratat ca o catastrofă (părinții le-au alungat de acasă
sau adolescentele și-au întrerupt studiile). Am fost revoltată că răspunsul
familiilor și al școlii la o situație deja dificilă a fost de a agrava
criza. Este evident că o bombă nu se dezamorsează amorsând alte bombe și
totuși atunci, ca și acum, aceasta este reacția standard”. Și, nu în ultimul
rând, reacția mass media față de “copilul cu copii”. În ultimii anii, subiectul sarcinilor timpurii din România și
defazarea față de situația din alte state UE (România este pe primul loc, din
păcate) a captat din când în când atenția jurnalistilor. În majoritatea
cazurilor, perspectiva era de a prezenta în detaliu tragedia prin care trec
mamele minore, cu câteva referințe la neimplicarea statului, dar fără a
chestiona rolul familiei, al situației economice.”
Decorul este auster, minimal (mese care
delimitează spațiul locuibil din casele fetelor sau sunt folosite și ca alte
piesede mobilier), voice over-ul este un personaj ce apare din când în când și
spune povestea unei alte fete de 14 ani aflată în situație limită.
Asociația
Art Revolution- Foreplay. Text și regie: Ozana Nicolau. Scenografie: Mălina
Ionescu. Muzica: Diana Miron. Mișcare scenică: Silvia Călin. Distribuție; Ioana
Anastasia Anton, Voica Oltean, Mihaela Rădescu, Viorel Cojanu. Data
vizionării:26 noiembrie 2021.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu