De-a lungul istoriei teatrului românesc au fost multe
cupluri de actori , în prezent sunt și mai multe. Puține ar putea intra în
categoria “cuplul
de aur”, dar Carmen Stănescu și Damian Crâșmaru au fost împreună peste 60 de
ani pe scena Teatrului Național din București și cineva, un cronicar i-a numit „familia
regală”. Erau simpatici, carismatici, impozanți și au jucat diverse roluri de
regi și regine (“Leul în iarnă”, ultimul lor spectacol), dar și eroi și
eroine în comedii, piese istorice, drame, tragedii.
Pentru cartea Carmen
Stănescu-Damian Crâșmaru.O familie regală pe scena Teatrului, Național,
apărută la Editura Ecou transilvan din Cluj-Napoca, Ion Moldovan a avut la
dispoziție un material extrem de bogat, rezultat din ore de înregistrări audio,
interviuri filmate, articole din presă.
O muncă migăloasă de întocmire a teatrografiei, a listei de filme ale celor doi
actori.
Discuția pe care Ion Moldovan o are cu cei doi este
extrem de destinsă, curiozitatea autorului este pe deplin satisfăcută de
răspunsurile sincere, clare, atât ale lui Carmen Stănescu, cât și ale lui
Damian Crâșmaru și, care se îmbină cu cronici din presa vremii sau cu mici
confesiuni ale unor actori din diverse generații, cu o postfață emoționantă
scrisă de Adela Mărculescu, parteneră, prietenă de familie.
O bună parte din prima parte a cărții o are ca „eroină”
pe Camen Stănescu, intrată în Teatrul Național în 1945, debutând cu “Înșir-te
mărgărite”. Amintirile ei despre marii actori ai Naționalului: Ion Finteșteanu
de la care a învățat disciplina și stăpânirea de sine, despre Grigore Vasiliu
Birlic, pe care l-a considerat un geniu, o minune. În replică Damian Crâșmaru a
adăugat “un fenomen, unul dintre cele mai frumpase daruri pe care Dumnezeu le-a
oferit teatrului românesc”. Cu mult respect vorbește despre regizorii cu care a
lucrat: Sică Alexandrescu, “pe care l-am ascultat ca pe un părinte, nu i-am
ieșit din vorbă”, care i-a predate o
mare lecție despre Caragiale, despre Mihai Berechet, ale cărui repetiții erau
ca niște curse cu obstacole, dar care a dus-o pe Carmen Stănescu „spre succese
cum azi greu se pot imagina”. “O femeie cu bani” care s-a jucat
de peste 600 de ori, “Dulcea pasăre a tinereții”, “Comedie de modă veche”, un
alt spectacol longeviv, etc. Au fost multe spectacole, succese, puține eșecuri.
Frumoasă, elegantă,distinsă, fascinantă, caldă, dar mai ales talentată, Carmen
Stănescu are locul ei în istori teatrului românesc.
Damian Crâșmaru a debutat la Teatrul Național, în 1953, în spectacolul “Matei Millo”. Credincios primei scene a țării, la fel cum i-a fost și soției lui, pe care a venerat-o, Damian Crâșmaru a jucat mult, roluri principale sau secundare în peste 66 de ani de carieră. Pentru el, “actoria este o meserie misterioasă, cu multe taine, pe care nu o poți face bine decât practicând-o la înâlțime”. A intrat în scenă de optsprezece mii de ori, a interpretat 220 de roluri (100 principale).
La acestă bogată activitate s-au adăugat roluri la radio, televiziune și film. Despre toate acestea se vorbește în cartea lui Ion Moldovan, care, discret și plin de respect, a stat de vorbă cu cei doi actori, dispăruți, din păcate, unul după altul.
Condiții
grafice foarte bune, fotografii și fișe de spectacole atent întocmite se adăugă
conversației între trei prieteni, la un pahar de vorbă. O viață petrecută pe
scenă, o viață ținându-se de mână, sprijinindu-se, bucurându-se de succesele
comune sau separate: Carmen Stănescu și Damian Crâșmaru, discretul cuplu regal
al teatrului românesc.
Ion Moldovan- Carmen Stănescu și
Damian Crâșmaru- O familie regală pe
scena Teatrului Național. Colecția Thalia. Editura Ecou Transilvan,
Cluj-Napoca, 276 pg. 2021.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu