Ani
buni, Victor Bucur a fost colegul meu la Teatrul „Țăndărică”. Înalt, cu alură
de actor de cinema, cu deosebite calități vocale, el a jucat pe scena de la
„Țăndărică” roluri diverse, poate nu atâtea câte ar fi meritat, remarcându-se
prin ușurința cu care se adapta diverselor stiluri de mânuire sau personajelor
pe care le trata cu seriozitate. Mica
Sirenă, Tom Degețel, Dragostea celor trei portocale, Galaxia Svejk, Gulliver în
țara piticilor, Frumoasa și bestia sunt titlurile în care a jucat. Apoi, a
schimbat registrul, dedicându-se teatrului muzical, fiind posesorul unui timbru
vocal și al unui simț muzical deosebite. A trecut printr-o gamă diversă de
roluri, unele mai solicitante ca altele în: Romeo
și Julieta, The Rocky Horror Show, Rebecca, Anna Karenina, Maria de Buenos Aires,
etc. Victor Bucur este un exemplu de actor total, pentru care păpușăria nu a
fost doar o simplă „haltă”,
ci o lecție de voință, tenacitate, seriozitate.
Raluca Tulbure:Dacă
ar trebui să-ți faci un scurt portret, cum te-ai descrie pentru cineva care nu
te cunoaște?
Victor Bucur: Curioasă întrebare. Cine sunt eu? Trebuie să îți recunosc, nu m-am mai întrebat
demult timp.. Pot încerca o înșiruire de gânduri și impresii despre cine cred
că sunt, dar nu ar răspunde pe deplin la întrebare. Dă-mi voie, te rog, să îți
răspund la următoarele întrebări și să lăsăm cititorul să intuiască printre
rânduri portretul.
R.T.:
De mic ai visat să devii actor sau a
fost o întâmplare?
V.B.: Nu pot să spun că sunt printre acei actori care au
știut dintotdeauna ce vor să devină. E drept că la finalul clasei a V- a am
primit un monolog pe care trebuia să îl interpretez în fața școlii și îmi
amintesc cum m-am pregătit temeinic pentru acel moment, cum mi-am pregătit
recuzita necesară și cum am învățat singur, cu plăcere, textul. Trebuie să spun
că nu văzusem niciodată un spectacol de teatru, cred că intuiția m-a ghidat
atunci. În liceu fiind, am aflat că o anumită doamnă profesoară de limba
română, face audiții pentru spectacolul de Crăciun. M-am dus cu un coleg,
acordeonist, să cântăm, însă domnișoara Bratu Anișoara, profesoara care
organiza serbarea, a văzut ceva în felul în care interpretam cele câteva
versuri din plugușorul comic scris cu talent și dibăcie de dumneaei și mi-a
propus să învăț și o scenetă cu o colegă. Eram în clasa a IX-a și, după acea
serbare, am devenit foarte popular în liceu, eu, cel mai timid băiat din clasă.
Au urmat multe spectacole făcute de domnișoara Bratu, iar la finalul clasei a
X-a am intrat într-un spectacol cu adolescenți și actori profesioniști, regizat
de regretatul Bujor Măcrin la Teatrul “Maria Filotti”. Așa că, la finalul clasei a XII-a deja
știam că îmi place să fac teatru, că mă simt minunat când sunt pe scenă, când
sunt la repetiții. Decizia de a da la
Facultatea de Teatru a venit de la sine.
R.T.: Elev fiind, ai debutat pe scena Teatrului „Maria
Filotti” din Brăila. Cum a fost experiența asta pentru tine?
V.B.: A fost, în primul rând, o salvare. Eram la un liceu
industrial care nu îmi plăcea deloc și în care nu mă regăseam. Lipseam mult de
la ore, dar nu pentru că intrasem în vreun anturaj nepotrivit, ci pentru că,
pur și simplu, nu mă atrăgeau materii precum Controlul Calității. Așa că,
atunci când am auzit că la teatrul din oraș se dă o probă la care sunt invitați
elevi de liceu, am știut că trebuie să fiu acolo. Și a fost minunat acolo. Am
întâlnit o mulțime de elevi din toate liceele din oraș,și am legat prietenii
care durează și astăzi, și am început un antrenament sub blânda îndrumare a
domnului Măcrin. Pot să spun că a fost cea mai frumoasă vacanță de vară. Făceam
tot felul de exerciții, descopeream o lume nouă și, fără să îmi dau seama, mă
îndrăgosteam iremediabil teatru, de mirosul scândurii, de întunericul sălii, de
acel miraj care se petrece numai acolo, pe o scenă de teatru. În toamna acelui an, după o vară intensă
petrecută în teatru, am debutat pe frumoasa scenă a Teatrului „Maria Filotti” cu
spectacolul „Clubul Adolescenților”, spectacol care s-a bucurat de un real succes
în special în rândul publicului tânăr.
R.T.: Ai terminat UNATC la secția de
păpuși și marionete, apoi ai făcut cursuri de actorie cu Sanda Manu la
Universitatea “Spiru Haret”, cursuri de canto,
de Commedia Dell’Arte.. Senzația mea este că cel mai bine te simți în teatrul
muzical. Am dreptate?
V.B.: Îmi place teatrul sub orice formă de exprimare a sa.
Fiecare etapă prin care am trecut a însemnat ceva și m-a ajutat să mă dezvolt. Mi-a
plăcut ludicul teatrului de păpuși și acel sentiment de libertate pe care ni
l-au insuflat minunații profesori de la care am învățat. Doamna Dorina
Tănăsescu ne-a spus la primul curs de marionete: “Copii, în teatrul de animație
totul este posibil!”, și asta mi-a plăcut enorm. Ne-am jucat mult în facultate,
am descoperit modalități de a ne exprima și am inventat limbaje de exprimare. Am
descoperit rafinamentul unui gest și al unei priviri și mă întorc cu gândul
iarăși la minunații dascăli Brândușa Zaița Silvestru și Gina Nicolae, care
ne-au fost mentori. La finalul primului an de facultate am văzut un anunț
despre o școală de vară de Commedia Dell’Arte care avea loc la Veneția și mi-am
dorit să merg. Costa enorm pentru un student care supraviețuia din bursa
socială, dar asta nu m-a oprit. Mi-am făcut un mic dosar cu recomandări, m-am
îmbrăcat frumos și am început să umblu după finanțări. Mi se închidea o ușă,
băteam la următoarea și prima persoană care a spus da a fost doamna Aura
Corbeanu, care mi-a oferit prin UNITER o parte din suma necesară. Am reușit să
ajung la Veneția și am simțit atunci că pot cuceri lumea și că orice e posibil.
Sigur, viața a avut grijă să îmi mai taie din avânt, dar am rămas un visător. Apoi,
am simțit nevoia de a explora și de a înțelege mai multe despre arta actorului
și m-am înscris din nou la facultate pentru a studia cu doamna Sanda Manu, care
lua clasă în 2005 la “Spiru Haret”. Această întâlnire aș putea spune că mi-a schimbat viața, sau
cel puțin m-a schimbat pe mine și felul de a gândi și de a înțelege teatrul. Am
făcut tot acest ocol, înainte de a răspunde strict la întrebare pentru a explica
ce a însemnat pentru mine și cum m-a ajutat să mă dezvolt tot acest parcurs.
Teatrul muzical mi se pare că este o formă absolută de exprimare. Gândurile
dramaturgului sunt completate de emoția compozitorului și de expresivitatea
coregrafului, iar interpretul trebuie să își asimileze toate aceste modalități
de exprimare. Într-un spectacol de teatru muzical, atunci când cuvintele nu mai
sunt suficiente pentru a reda intensitatea dramatică a unor scene sau când
emoțiile unor personaje devin atât de intense, încât doar exprimarea prin
cuvinte nu este suficientă, apare muzica. Iar ca o formă de exprimare totală,
atunci când nici muzica și nici cuvintele nu sunt suficiente, personajele
folosesc limbajul trupului, dansul, pentru a comunica între ele sau publicului
ceea ce acestea simt sau gândesc. Tocmai această complexitate a genului este ce
mă atrage atât de mult la teatrul muzical, fie că vorbim de operetă sau
musical.
R.T.: Ai fost angajat o perioadă la
Teatrul “Țăndărică”, unde am fost
colegi. La un moment dat, ai renunțat. De ce?
V.B.: A venit oarecum natural această tranziție și, de fapt,
nu am renunțat niciodată la teatrul de păpuși. Am înființat un ONG în urmă cu
mai mulți ani și implementez mai multe proiecte culturale și educaționale
dedicate copiilor din zone dezavantajate, proiecte în cadrul cărora teatrul de
păpuși este folosit ca modalitate de educație prin teatru. Perioada în care am
fost angajat în Teatrul „Țăndărică” a fost una foarte frumoasă. Am dat concurs
când eram în anul 4 la secția de Păpuși și Marionete din UNATC și au urmat
câțiva ani în care am jucat efectiv în fiecare zi din săptămână. Am avut parte și
de roluri de forță, în mare parte roluri negative sau de compoziție. Pe scena Teatrului
„Țăndărică” am avut șansa de a juca în primul musical din cariera mea. Este
vorba de rolul titular din Guliver în țara piticilor, un musical foarte
frumos semnat de Marius Țeicu, în regia lui Liviu Berehoi. Am avut multe
satisfacții profesionale în „Țădărică” și acolo am trăit ceva ce aș putea spune
că nu am mai întâlnit în alte teatre, și anume un sentiment aparte de familie
care era în trupă. În primii ani am jucat în sala din Calea Victoriei, închisă
între timp, unde eram doar o mână de actori și tehnicieni care ne întâlneam
zilnic și între care se formase o frumoasă și sinceră prietenie.
R.T.: Experiența de actor păpușar
te-a ajutat într-un fel mai departe?
V.B.: În mod cert, da. Proiectele de educație prin teatru pe
care le-am dezvoltat în cadrul asociației au la bază teatrul de păpuși. Iată
doar un exemplu în care mii de copii din toată țara au beneficiat de aceste
programe pentru că eu am studiat arta păpușăriei la un moment dat. Și trebuie
să recunosc, este un sentiment plăcut.
R.T.: Ce i-ai spune un tânăr care
vrea să devină mânuitor de păpuși și marionete?
V.B.: Orice ar face, să pună pasiune și să fie siguri că asta îi face cel
mai fericiți în viață. Dar pe lângă sfat l-aș întreba, în primul rând, de ce
vrea să devină mânuitor de păpuși și marionete. Dacă este doar o formă de a se
apropia de actorie, atunci să nu o facă. Și spun asta deoarece există mulți
tineri care cred ca e mai ușor să intri la păpuși, dar ei își doresc să facă
actorie și îi vezi cum în timp se pierd pe drum și nu își găsesc locul, ajungând
să nu mai profeseze.
R.T: Care este în opinia ta statutul
actorului independent?
V.B.: A fost o perioadă scurtă în care am fost total independent, fără acea
„plasă de siguranță” a unui venit stabil, așa că nu pot vorbi prea mult despre
statutul actorului independent. De fapt, ca să putem vorbi de un statut, ar
trebui ca statul român să își asume că are această categorie de cetățeni și să
dezvolte un program de protecție socială a artiștilor liber profesioniști. Statutul
actual seamănă mai mult cu legea junglei, scapă cine poate. Chiar dacă ai avut
contracte și ai jucat ani buni, dacă ți se întâmplă ceva și nu mai poți
profesa, dacă nu mai ai contracte o perioadă și nu ai avut inspirația să
economisești ceva bani, nu ți se oferă „luxul” de a avea o perioadă de grație,
de a căuta noi contracte, de a te reface după un accident, etc, pentru că
artistul independent nu beneficiază nici de concediu medical, nici de ajutor de
șomaj. Iar această problemă s-a văzut cel mai bine în timpul pandemiei, în care
mulți oameni au rămas luni bune fără nici o sursă de venit. Chiar dacă pentru
situația excepțională a pandemiei statul a venit în ajutorul celor rămași fără
activitate, în continuare nu există un plan național de protecție socială a
lucrătorilor independenți și asta ar trebui să dea de gândit guvernanților.
R.T.: Cât e muncă, efort și cât
talent în meseria ta?
V.B.: Am învățat cu timpul că talentul, fără enorm de multă muncă, nu te va
face să strălucești. În literatura de specialitate s-a scris mult despre ce
este talentul. Vorbind despre actorul muzical, talent poate fi numit timbrul
vocii sau simțul motric, calități care sunt native. Timbrul va da culoarea și
calitatea vocii, însă pentru o intonație și o poziție corectă a sunetului sau
pentru a putea realiza tehnic nuanțe de interpretare specifice partiturilor
muzicale sunt necesare sute de ore de studiu. Studiu tehnic de canto, apoi
pentru fiecare rol și partitură în parte studiu aplicat pe necesitățile și
dificultățile specifice. Pot fi actori cu bună mobilitate și motricitate fără
studii de balet, cum a fost și cazul meu, dar, pentru a face față unor
coregrafii sunt din nou necesare zeci și zeci de ore petrecute în sala de
repetiții. Pe lângă aceste lucruri tehnice, specifice teatrului muzical, munca
despre care vorbesc implică și multă cercetare și studiu pentru a crea
personaje credibile și autentice. Aud uneori despre cutare sau cutare actor
care își găsește atât de ușor acțiuni, gesturi, care improvizează și creează
roluri colosale. Da, au talent. Talentul de a căuta, de a citi, de a se
documenta despre ce urmează să interpreteze. Atunci când îți îmbogățești
cunoștințele și ajungi să înțelegi cum gândește personajul tău, cum
interacționează, ce simte, etc, vei ști și cum să reacționezi tu în scenă în
situațiile date.
R.T.: Ești implicat într-o serie de proiecte, ai
înființat o Asociație CREAS , ești într-o continuă mișcare. Ai făcut un
proiect, un spectacol Pinocchio merge la școală. Vorbește-mi puțin de el. Va
mai continua când vom reveni la normal?
V.B.: Am înființat Asociația CREAS din dorința de a ajuta
diferite comunități, dar și din dorința de a explora zona antreprenoriatului
cultural. Am început să scriu proiecte și, după mai multe încercări nereușite,
am reușit sa accesez câteva programe de finanțare și să implementez astfel
unele proiecte culturale. Pinocchio merge la școală! A fost primul
proiect câștigat și a avut în total peste 5000 de beneficiari, în special elevi
din zone defavorizate aflați în risc de abandon școlar. Colegul meu Daniel
Burcea a gândit și regizat spectacolul de teatru de păpuși Pinocchio, pe
care apoi l-am prezentat în mai multe școli și cămine culturale din diferite
localități. După fiecare reprezentație a avut loc câte un atelier de tipul
Teatru Forum, în care actorii au dezbătut cu elevii spectatori greșelile pe
care Pinocchio le-a făcut în drumul lui spre școală. S-au analizat acțiunile și
motivațiile acestuia și actorii au condus discuția în așa fel încât copiii să
conștientizeze cât de important este să reziste ispitei de a abandona și să meargă
în continuare la școală. Sperăm să găsim resursele pentru a continua proiectul
și după revenirea la normal, sau la ce va fi după și va purta numele de noul normal.
R.T.:Ultimul tău proiect și,
probabil , unul dintre cele mai importante, este musicalul Next to Normal de la Teatrul Național
de Operetă și Musical „Ion Dacian”. Cum ai ajuns la acest titlu și ce
reprezintă pentru tine?
V.B.: Next to Normal este un musical american, pe versuri de Brian Yorkey și
muzica de Tom Kitt, ce a avut premiera pe Broadway în 2008 și a fost distins cu
numeroase premii printre care și premiul Pulitzer pentru Dramaturgie ( 2010). Producția
românească a acestui musical este rezultatul unui proiect cultural finanțat de
AFCN și implementat de Asociația CREAS în parteneriat cu Teatrul Național de
Operetă și Musical „Ion Dacian”. Din momentul în care am citit prima dată
despre acest musical și am văzut câteva înregistrări pe youtube din producția
originală mi-am spus că este un musical care trebuie să se joace și în România.
A apărut contextul favorabil cu programul multianual de finanțare AFCN, care
permitea accesarea unei sume care ar fi acoperit o parte din cheltuielile de
producție. așa că am început să gândesc un proiect și să caut soluții pentru a
putea realiza spectacolul. Așa a luat naștere proiectul Musical on Stage, care,
pe lângă demersul cultural, și-a propus să realizeze și o amplă campanie de conștientizare
asupra depresiei și a impactului acesteia asupra societății. Spectacolul
reprezintă o extraordinară invitație la meditație asupra felului în care
societatea înțelege persoanele cu tulburări psihice, înțelege cum să
reacționeze și cum să îi ajute pe cei aflați în suferință să se simtă
mai puțin stigmatizați. A
fost o provocare care a meritat tot efortul. Pandemia ne-a dat mult peste cap
planurile, de la amânarea calendarului până la modificări în echipa de creație
și în distribuție, dar într-un târziu, după mai multe întreruperi și amânări, am
reușit ca în iunie să avem premiera. Pentru mine reprezintă foarte mult
realizarea acestui proiect. În primul rând, este debutul meu regizoral. Apoi,
sunt foarte bucuros, că am reușit ca prin montarea acestui musical, să îmi
susțin și practic teoriile despre Arta Actorului Muzical, pe care le dezvolt în
teza de doctorat la care lucrez sub îndrumarea doamnei prof. univ. dr. Ludmila
Patlanjoglu. De cele mai multe ori, oamenii își imaginează musicalurile ca pe
spectacole ușurele de entertainment, însă lucrurile nu stau deloc așa. Iar Next
to Normal este unul din acele spectacole care au reprezentat o schimbare
majoră chiar și pentru Broadway a felului în care sunt văzute musicalurile. Este
un spectacol cu un subiect sensibil și profund, în care personajele își cântă
poveștile cu aceeași trăire intensă cu care o fac și personajele dintr-un
spectacol de Cehov. Ceea ce am urmărit în montarea acestui spectacol a fost să
reușim să redăm trăiri intense și adevărate prin cânt.
R.T.: De ce fel de spectacole crezi
că are nevoie un tânăr în zilele noastre? Cei mici mai au nevoie de poveștile
clasice?
V.B.: Aș spune că are nevoie de povești vii și adevărate, în
primul rând. Cred că are nevoie să fie captivat de ceea ce vede, fie că este un
spectacol realist sau un performance expresionist. Viul trebuie să fie prezent
pentru că din tot bombardamentul de imagini colorate și artificiale care le
gâdilă retina și le domină creierul, prin intermediul gadgeturilor care au
devenit omniprezente, doar viul care iese din oameni poate să îi captiveze.
R.T.: Ai vreun rol preferat?
V.B.: Mă bântuie un rol pe care l-am studiat, l-am repetat,
dar pe care nu am apucat niciodată să îl joc, cel al Fantomei din musicalul Fantoma
de la Operă, montat în anul 2015 la Teatrul de Operetă si Musical „Ion
Dacian”. Reprezentațiile s-au întrerupt brusc din cauze tehnice și distribuția
a doua nu a apucat niciodată să joace.
R.T.: Ce visează Victor Bucur?
V.B.: Visez la înființarea unei secții de musical în
facultatea de teatru pentru a pregăti profesioniști care să poată face față
rigorilor și cerințelor specifice genului, visez la înființarea în București a unui
teatru dedicat musicalului, cu o trupă antrenată, cu resurse tehnice și cu o
direcție clară, visez la politici culturale care să acopere nevoile tuturor
actorilor din mediul cultural românesc și la o strategie culturală națională
care să fie în acord cu tendințele internaționale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu