joi, 14 iulie 2022

PUCK online

 

Dacă nu am putut ajunge la Cluj-Napoca,  la Teatrul de păpuși „Puck”, a venit teatrul...”la Mahomed”, cu 3 spectacole online. Curioasă din fire am vizionat: Pălăria Buclucașă, Aventurile lui Puck și Buzunarul cu pâine. Trei spectacole diferite ca tematică, concepute pentru diverse categorii de vârstă, folosind mijloace de expresie specifice teatrului de animație (primele două), al treilea fiind fără păpuși, pentru adulți.

Pălăria Buclucașă are la bază o poveste scrisă de Tohby Riddle, scriitor și ilustrator de carte pentru copii și de desene animate australian, nominalizat la începutul acestui an pentru Premiul Hans Christian Andersen”. Extrem de prolific, tradus în multe limbi,  (în japoneză i-a tradus o carte Haruki Murakami), multipremiat în țara natală, Tohby Riddle are studii de arhitectură și artă.

Rachel Warr, regizor și dramaturg, specializată în teatrul de păpuși, dar și în dans, mimă și măști și care a colaborat cu Norwich Puppet Theatre, cu Little Angel Theatre din Londra, cu Dotted Line Theatre (unde este director artistic), a făcut un scenariu după povestirea  lui Riddle. Deși scrisă pentru copii, temele ei sunt universale pentru toate vârstele: relații de familie, înțelegere, prietenie, care sunt lucrurile cu adevărat importante în viață, Lumea unui tată și a fiicei lui este dată peste cap în ziua în care o pasăre își face cuib într-un loc neobișnuit. Bineînțeles că n-o să vă dezvălui unde.



Povestea spectacolului este și ea interesantă. Rachel Warr se afla în Marea Britanie, actorii Andreea Roxana Bolovan, Dana Bonțidean, Ionuț Constantinescu, Ion Iurcu și Andra Ștefan (care a fost regizor asistent) la Cluj-Napoca. Rachel Warr a fost online și, alături de Simon Roth (muzica) și Elena Ilaș (scenografie), a experimentat un mod nou de lucru, rezultatul fiind un spectacol nonverbal, sensibil și păpușărește gândit. Păpuși la masă, cu tijă, siluete decupate, colorate, articulate, obiecte care îți aduc aminte de casa cu păpuși din copilărie, mânuirea atentă fac din Pălăria Buclucașă un spectacol agreabil.

Aventurile lui Puck pornește de la Visul unei nopți de vară de William Shakespeare, regia fiind semnată de Cristian Nedea. Un spectacol la masă, în care lumea zeilor este reprezentată prin actori, costumați, cu măști( siciliene , dacă vreți, nu chirurgicale!!), iar cea a oamenilor de păpuși. Puck este cel care orchestrează totul, spiridușul hâtru, amuzant, inventiv, care are un frate geamăn ce îl secondează. Metafora spectcolului este manipularea de către forțe oculte, prin fire (deobicei nevăzute) a muritorilor de rând. Nu avem, oare , senzația zilnică că suntem „mânuiți”? Uneori atât de bine, că nici nu ne dăm seama.



Spectacol este adaptat într-o formulă esențializată și care se adresează cu precădere adolescenților, care trebuie să le trezească atât curiozitatea, cât și apetitul pentru marea cultură a lumii.  O aventură a cunoașterii!”, declară Cristian Nedea.

Decorul este reprezentat de rafturi, îmbrăcate în ghirlande de frunze verzi, încărcate cu păpuși de toate feluri și diverse obiecte, în centru o masă rotundă, albă, care se balansează (asemenea oglinzilor cosmetice care măresc și micșorează, “n-am găsit altă rimă!“). Costumele zeilor și zeițelor (actorilor) sunt foarte elaborate, având detalii specifice fiecărui personaj, viu colorate, asortate cu măști strălucitoare. Cei doi Puck nu au măști, au costume simple, fără zorzoane, doar pe cap au o “claie” din material textil de care este prinsă o lanternă mică. Păpușile de mici dimensiuni, cu tije în cap sau wayang, au expresivitate și sunt lucrate în detaliu. Cuplul format din Radu Lărgeanu și Ion Iurcu, Puck și umbra lui sau geamănul lui, s-au completat, dând naștere unor momente hazoase. Ceilalți interpreți (Ionuț Constantinescu, Andreea Roxana Bolovan, Ramona Atănăsoaie, Angelica Pamfilie, Iulian Lungu, Călin Mureșan, Robert Trifan) se integrează viziunii regizorale, mânuiesc cu dexteritate păpușile, fac din personajele shakespeariene personaje credibile. Aventurile lui Puck este un spectacol curat, fără excese și în care scenografia și păpușile au avut un rol important.

Despre Buzunarul cu pâine, dramaturgul Matei Vișniec spunea că este o “n

 Buzunarul cu pâine de la Teatrul „Puck” face parte din programul Nocturne care se adresează adolescenților și adulților. Este un text absurd, o tragicomedie despre condiția umană, despre conștiință, despre omenie, despre moarte, despre valorile morale din societatea contemporană. Cele două personaje, în montarea semnată de Varga Ibolya, sunt interpretate de două actrițe (în alte momtări erau, fie doi bărbați, fie un bărbat și o femeie), Dana Bonțidean și Adina Ungur. Ele care încercă, se străduiesc să facă un exercițiu de voință pentru noi, spectatorii, vorbind despre cum un fapt divers, trăit sau văzut în mass-media poate declanșa trezirea din amorțeala zilnică. De câte ori, nu am trecut cu nepăsare pe lângă un om sau animal aflat într-o situație limită, gândind că, poate, vine altcineva și găsește soluția. Este vorba despre nepăsare, despre pasivitate. Poate că o funie, poate bucățelele de pâine ar putea ajuta bietul animal. Ar putea să fie vorba și despre speranță, aceea care moare ultima.

Un decor auster, o scenă goală, un podium în mijloc, două scaune, în fundal o ușă (fântâna), luminată puternic, din când în când. Cele două actrițe sunt „îmbrăcate” în costume de „cățel”, iar în final apare un actor (Cosmin Cârlea), costumat îmtr-un câine imens care parcă ar domina lumea. Un spectacol monoton, fără accente care să impresioneze.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu