joi, 14 iulie 2022

Alt Sebastian

 

Sunt o mare admiratoare a lui Mihail Sebastian de când mă știu. I-am citit toată opera de mai multe ori, știu pe dinafară replici din Steaua fără nume, Jurnalul lui m-a fascinat. De aceea, am așteptat cu nerăbdare apariția cărții Tatianei Niculescu, Singur. Viața lui Mihail Sebastian. Cartea, apărută la Editura Humanitas, în colecția Memorii. Jurnale. Biografii, vine să întregească o serie de scrieri dedicate unor personalități: Arsenie Boca, Nae Ionescu, Carol al II-lea și Elena Lupescu, Corneliu Zelea Codreanu, Mihai I sau Regina Maria. Biografiile Tatianei Niculescu sunt undeva la granița dintre istorie și literatură, nu sunt romanțate, nici rodul exclusiv al imaginației scriitoarei. “Meseria unui istoric e să analizeze fenomene. Meseria unui scriitor e să povestească vieți de oameni”. Și asta face în cartea dedicată lui Mihail Sebastian: povestește. Autoarea încercă pe bază de documente, atent studiate, să recompună lumea lui Sebastian, să creioneze contextul istoric, social, artistic din jurul autorului Stelei fără nume, dar o face numai pe jumătate, în opinia mea.  Mărturisesc, că am fost dejamăgită de carte, de încercarea de a crea o altă imagine despre autorul Jocului de-a vacanța.

De ce se numește romanul Tatianei Nicolescu Singur? Pentru că, la un moment dat, lumea din jurul lui Sebastian s-a năruit, prietenii i-au întors spatele, pentru că se refugia ades în lecturi sau, poate, pentru că așa cum mărturisea: “N-am încredere decât în omul singur, dar în el am foarte multă încredere“.

Personaj complex, poate unul dintre cele mai complexe din perioada dintre cele două războaie, controversat, contestat, obligat să presteze diverse munci pentru a supraviețui, iubit cu patimă, redescoperit după 1990, mai ales după publicarea Jurnalului, Sebastian s-a născut într-o familie de evrei și a trăit într-una dintre cele mai teribile etape din istoria României. Apărut pe lume înainte de Primul Război Mondial (în 1907, anul răscoalei), a scris înainte de cel de al Doilea Război Mondial, a urmat perioada antisemită când s-a ascuns și a fost părăsit de toată lumea, obligat să folosească mai multe pseudonime și a murit în 1945 (instalarea  primului guvern comunist, condus de Petru Groza).

:” Sarcina – dacă nu vocația – intelectualilor este să opună regimurilor totalitare îndoiala, conștiința, spiritul lor critic. Guvernele autoritare, în schimb, le cer să spună da sau nu, ca să știe cine e de împușcat pe loc și cui i se poate îngădui să trăiască. Ce e de făcut însă cu cei care nu spun nici da, nici nu, nu vor să se alinieze nici la dreapta, nici la stânga? se întreabă retoric Sebastian, dând de înțeles că acestea sunt rostul și rolul intelectualilor și scriitorilor într-o societate. În orice caz, acestea sunt atitudinea și convingerea lui. A nu fi nici de dreapta, nici de stânga nu înseamnă demisia din treburile cetății, ci curajul de a veghea cu conștiința trează în fața deciziilor politice care hotărăsc viața individului și a colectivității. Misiunea cărturarului constă tocmai în curajul de a-și afirma activ modul nepartizan de gândire”. Sunt gândurile unui scriitor care a trecut prin vremuri tulburi și pentru care “viața e simplă”, așa cum i se părea în tinerețe.

Despre viața sa, Sebastian s-a exprimat de sute de ori în articole, cronici, recenzii la cărțile citite, în romanele, în piesele sale, în jurnalul din perioada 1935-1944. Tatiana Niculescu a purces la o documentare atentă, a scotocit arhive, i- a citit toată opera, a colindat biblioteci, arhive, muzee pentru a spune povestea vieții unui scriitor fascinant, foarte iubit, dar și contestat, cu un destin tragic. A reușit să spună totul despre Mihail Sebastian? Evident că nu se poate spune totul despre viața unui om care a spus totul în jurnalul său, în scrierile sale, ci doar se pot lumina/întuneca unele aspecte. Lumini și umbre care pot crea controverse legate și de carte.



Povestea începe cu începutul: familia, (Hechter din Brăila), copilăria cu tradițiile, datinile și sărbătorile evreiești, bucuria cititului de mic copil. Una dintre primele lecturi, Viața albinelor de Maurice Maeterlinck, i-a deschis”setea”pentru citit, alcătuindu-și prima sa bibliotecă.  Elev fiind trăiește ocupația germană la Brăila, plecarea tatălui în război, este “pedepsit” cu ștergerea de pe lista de premianți. Student la drept, colaborează la Cuvântul, face cunoștiință cu Nae Ionescu, de al cărui sprijin s-a bucurat o perioadă, pentru ca apoi, relația să se deterioreze, când Nae Ionescu a devenit antisemit. De când debutase în paginile Cuvântului, Mihail Sebastian devenise un critic literar redutabil, cu judecăți tranșante și convingătoare asupra literaturii române contemporane, cu evaluări literare articulate cu măiestrie, cu spirit polemic sofisticat, subteran alimentat de o fericită îmbinare de umor evreiesc și rafinată ironie franțuzească”, subliniază în carte autoarea.Este momentul apariției romanului Două mii de ani care a declanșat un scandal imens, fiind desființat de presă ca scriitor, “considerat trădător, vândut, renegat, huligan”.Dar, viața continuă, scrie cronici teatrale “despre calitatea reprezentațiilor și a textului dramatic, despre situația dramaturgiei românești în raport cu evoluția prozei și poeziei, despre precara educație teatrală a publicului și a directorilor de teatru care decid repertoriile, despre măiestria inegalabilă a pieselor lui Caragiale.”

Tatiana Niculescu se oprește asupre relației dintre Sebastian și Leny Caler, actriță cunoscută a anilor ’30 și care nutrea o admirație excesivă, obsesivă pentru scriitor. Iubirea lui Sebastian pentru Leny Caler durează câțiva ani  și cunoaște suișuri și coborâșuri. Prieteniile vechi cu Mireca Eliade , cu Nae Ionescu se strică ușor, tulburările politice continuă, Sebastian publică romanul Accident, în 1940 în care viața lui se regăsește:  “despărțirea de cocheta Leny, jocul lor erotic, geloziile, pasiunea pentru schi, muzică și pictură”, o nouă relație amoroasă (cu Nadia Mărculescu Lacoste).

Mihail Sebastian scria cândva: “Se circulă greu astăzi prin lumea ideilor, fără uniformă. Spiritul critic n-a avut niciodată uniformă. E un civil. M-am ferit mereu de adevărurile absolute, pe care le pui în buzunar ca pe un permis de armă. Am încercat să-mi păstrez dreptul modest, dar tenace de a înțelege lucrurile în nuanțe și în distincții. Nu sunt un partizan: sunt mereu un dizident”.

Cartea Tatianei Nicolescu este un roman documentar, autoarea nu face critică literară, deci nu vom întâlni analize al romanelor sau pieselor lui Sebastian, dovedește apetit pentru scris, dar rămâi cu un gust amar la finalul lecturii. Nici eu nu sunt critic literar sau istoric pentru a analiza mai profund opiniile autoarei, sunt doar un simplu cititor, iubitor de Sebastian.

 

 

Tatiana Niculescu- Singur. Viața lui Mihai Sebastian. Editura Humanitas, București, 2022, 240 pg.

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu