sâmbătă, 25 mai 2024

Frumosasa și Bestia: plusuri și minusuri

 

O zi de miercuri din luna mai. O sală plină ochii cu puștime de grădiniță la ultima premieră de la Teatrul de Animație Țăndărică. Frumoasa și Bestia, poartă semnătura regizorului Bobi Pricop și reprezintă “debutul” său pe scena cunoscutului teatru.

Luminile se sting încet-încet, gongul bate de trei ori și vocea învăluitoare a actorului Victor Rebengiuc începe să depene povestea, asemenea unui bunic, înainte de “noapte bună, copii”.

Clasica poveste a Frumoasei și a Bestiei a fost publicată în 1740 de către Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve, rescrisă de  Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, fiind un punct de plecare pentru Andrei Dósa, cel care semnează adaptarea. Versiunea de la Țăndărică păstrează esența poveștii și pledează pentru promovarea unor valori general umane: bunătatea, înțelegerea, blândețea, puritatea sufletului curat. Textul are o ușoară undă de duioșie, cu trimiteri ce ne aduc la realitate, ușor sesizabile pentru adulți, deși, mi s-a părut prea static.



În esență, teatrul spune povești, iar pe mine mă interesează să descopăr relevanța pe care aceste povești o au pentru oamenii de azi – în ce măsură un basm despre un blestem aruncat de o vrăjitoare și o bestie izolată într-un castel magic poate spune ceva despre lumea din jurul nostru, mărturișește regizorul.

Printre rânduri putem intui că este vorba despre salvarea unor suflete, măcinate de frică, de furie, de anxietate, de răutatea lumii din jur. Bestia trebuie salvatănu numai de vrăjitoria care l-a transformat într-un monstru, dar și de el însuși. Prințul transformat în Bestie trăiește singur, înconjurat de animale (un măgăruș pe post de cățel, maimuțele), într-un castel, în pădure, unde rar pătrunde picior de om. Deci, se vorbește și despre izolare, despre dorința de a iubi sau despre puterea purificatoare, salvatoare a iubirii. E un drum pe care Bestia îl parcurge și, la capătul căruia găsește dragostea adevărată.

Bobi Pricop a conceput un spectacol tradițional, în esență (marionete cu fire lungi, pasarelă), dar a folosit și mijloace ale tehnicii digitale (proiecții cu microplante pe care le vezi cum cresc în fața ta, microorganisme).

Scenografia semnată de Oana Micu are în prim plan o rotativă, care face ca scenele să se succeadă cinematografic și să taie din lentoarea montării. Pădurea fermecată este cadrul de legătură, poarta spre alte lumi.  Casa părintească, castelul, camerele, toate au mici detalii. Marionetele sunt realizate de Oana Micu și Claudiu Ionescu în tehnica 3D. Frumoase, delicate, dar reci, fără multe trăsături faciale distinctive. Bestia nu este atât de înfricoșătoare pe cât ne-am fi așteptat. Poate fi un balaur sau un dinosaur. Muzica originală compusă de Eduard Gabia ajută acțiunea, punctează momentele, însoțește personajele care, de data asta nu au solo-uri (așa cum se întâmplă de cele mai multe ori în spectacolele pentru copii).



Meritorie este în spectacol mânuirea. Actorii (Mona Toncu, Simina Constantin, Ruxandra Ștefănescu, Gabriel Apostol, Florin Mititelu, George Simian) au fost atenți la fiecare detaliu de mișcare al marionetelor, au funcționat ca un tot unitar. Faptul ca ei apar doar la sfârșit a dat un plus de mister, sporind elementul surpriză al unui spectacol de animație. Spectacolul Frumoasa și Bestia cu părți bune, cu unele mai puțin reușite (lipsa de ritm, unele momente trenante) este o opțiune repertorială interesantă pentru un public mai mare de 4 ani.

Foto credit: Andrei Roșianu

 

Teatrul de Animație Țăndărică- Frumoasa și Bestia. Adaptare: Andrei Dósa. Regia: Bobi Pricop.Scenografia: Oana Micu. Marionete: Oana Micu și Claudiu Ionescu. Muzică originală: Eduard Gabia. Distribuția: Mona Toncu, Simina Constantin, Ruxandra Ștefănescu, Gabriel Apostol, Florin Mititelu, George Simian. Vocea povestitorului: Victor Rebengiuc. Data vizionării: 15 mai 2024.

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu