marți, 26 august 2025

Actori în scenografia propriei vieți

 Despre Miruna și Radu Boruzescu nu se poate vorbi separat. Chiar dacă viața i-a despărțit, istoria îi va considera unul dintre cele mai interesante, cunoscute și longevive cupluri de scenografi români. Au lucrat în tandem decoruri (Radu) și costume (Miruna) la un număr mare de spectacole de teatru, operă, filme, atât în Romania, cât și în străinătate (în special în Franța, unde s-au stabilit după 1973, dar și în alte țări din Europa, SUA, Australia). Lista regizorilor de teatru și film  cu care au colaborat este lungă, printre ei aflându-se: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, David Esrig,  Andrei Șerban, Radu Penciulescu, Iulian Mihu, Dan Pița, Mircea Veroiu, Sergiu Nicolaescu, etc. Departamentul de cercetare al UNATC a avut inițiativa de a realiza o monografie artistică dedicată celor doi, având ca principal țel recuperarea și valorificarea creației artistice a soților Boruzescu. Rezultatul? Albumul: Mirabor. Radu și Miruna Boruzescu-o monografie artistică, concepută de Radu Boruzescu, Iulia Gherghescu, Anca Ioniță.

Punctul de pornire a fost bogata arhivă personală a lui Radu Boruzescu care a strâns mărturii a peste 5 decenii de activitate și care, cu generozitatea unui mare artist a pus-o la dispoziția cercetătorilor UNATC.  O muncă migăloasă care a presupus și găsirea altor surse de informare, pe lângă cele oferite (fotografii, schițe de décor și costume, machete, cronici), cum ar fi: interviuri, articole, materiale video, etc. Au urmat ore și ore, zile și săptămâni de organizare, aranjare, clasificare a materialelor, de noi interviuri cu colaboratori ai soților Boruzescu. Astfel, a apărut una dintre cele mai ample și bogate, documentate monografii dedicată unor creatori români.

Albumul “include imagini spectaculoase din arhive personale, din ateliere și din spectacolele lor cult, fragmente din interviuri cu colaboratori și prieteni ai cuplului Boruzescu (celebrul regizor Robert Carsen, Helmut Stürmer, Alison Walker sau Sue Lecash), texte personale semnate de Radu B. despre procesul creativ, despre gânduri, renunțări, relații profesionale, descoperiri, influențe artistice, curaj, revolte și reziliență, evoluție, despre școală și provocările vieții – tot ce definește cu adevărat scenografia, dincolo de ce vedem pe scenă.  Toate acestea sunt puse în valoare de un design grafic realizat de Dan Hayon, artist vizual și fotograf remarcabil, dar și prieten apropiat al cuplului Boruzescu încă din perioada studenției.”.  ne anunță Iulia Gherghescu.

 

Cartea este structurată în două capitole mari. Primul capitol, intitulat Începuturi”, este o confesiune, un remember semnat de însuși Radu Boruzescu. Am să încerc să scormonesc începuturile noastre”. Trei au fost evenimentele care l-au determinat pe viitorul scenograf să se îndrepte spre teatru: redeschiderea Teatrului Dramatic din Galați, venirea echipei care filma Valurile Dunării și care a readus la viață orașul și pregătirea pentru admiterea la Arte Plastice cu  pictoriță Dorothea (Lola) Schmierer Roth. Apoi, vorbește despre anii de școală, despre întâlnirea și căsătoria cu Miruna, despre începuturile lor artistice, despre filmele făcute( figurație sau roluri principale). Deschid o paranteză personală. Oare, își poate imagina cineva un alt Felix decât cel interpretat de Radu Boruzescu? Doi ochi mari albaștri ca seninul cerului, o față angelică, mișcări ce dovedeau o mare timiditate. “Am primit rolul, deși nu aveam nicio veleitate de actor. Probabil că regizorului i s-a părut că neîndemânarea și lipsa noțiunilor de actorie sunt foarte potrivite pentru caracterul personajului meu”. Este trecută în revistă mare parte din viața profesională și personală, sunt amintite spectacole, filme, enumerați regizorii, profesorii de la Academia de artă care le-au marcat cariera celor doi.

Capitolul al doilea se deschide cu un eseu semnat de Iulia Gherghescu despre stilul și estetica cuplului Boruzescu. “Pentru acești artiști, scenografia nu se rezumă la o simplă activitate profesională, ci este o trăire profundă și o experiență personal în sine”. Sunt amintite spectacole antologice din Romania sau de pe mapamond, este definit stilul celor doi, în zona experimentelor cu diferite materiale și tehnici noi de realizare a decorurilor și costumelor, “tratarea suprafețelor și materialelor, realizarea de colaje și texturi; în zona inovațiilor scenice ( utilizarea mecanismlor scenice, decoruri gonflabile, efecte optice și video proiecții, măști, accesorii) sau în zona elementelor recurente (structuri de tip caruselul, de tip tribună, oglinzi și ecrane) care au fost reinterpretate și reconstruite după nevoile spectacolului”

Anca Ioniță continuă cu un articol despre „Mecanismul ca mizanscenă”, făcând referire la relația regizor -scenograf, unde începe misiunea unuia și unde se termină. “Soluțiile scenografice propuse de Boruzescu pornesc întotdeauna de la o viziune cu potențial de a se materializa fizic într-un dispozitiv scenic, cum îl numește scenograful, n jurul căruia se articuleaza întreaga realitate a piesei”. Soluțiile pot fi visate, dar trebuie și realizate. Tot, Anca Ioniță scrie despre „Filmul și video ca expresie scenică”, oferind o amplă panoramă a creației soților Boruzescu, prin încercarea lor de a crea lumi ireale, materializate scenic. “Sisteme optice inventate de Radu Boruzescu pentru scenă combinau tehnici de proiecție cu cele mai  noi materiale de pe piață, la acel moment.  Din perspectiva istorică a scenografiei, spectacolele la care au lucrat în perioada 1970-1990 “sunt considerate azi puncte de referință în utilizarea proiecților de film și video în spațiul spectacular”.

Amplul capitol dedicat soluțiilor scenografice continuă cu o analiză făcută de Iulia Gherghescu despre “Materiale noi și invenția scenografică”, punând accent pe realizările experimentale, pe potențialul expresiv al unor materiale noi, pe folosirea unor suprafețe transparente. Aceiași autoare scrie “Despre costum” în creaația Mirunei Boruzescu. Aceasta avea o anumită filozofie a însemnătății costumului în economia unui spectacol, a înțeles perfect relația intima dintre actor și costum. “Unul dintre semnele distinctive ale stilului său este angajamentul față de autenticitatea personajului și imersiunea actorului”. Ea nu făcea costume “corect “, ci intervenea, interpreta, transforma.”Radu și Miruna Boruzescu au reușit să creeze pe scenă compoziții scenografice vii, animate de o expresivitate bogată, ce se contopesc într-un echilibru armonios.” Se continuă cu o prezentare a costumelor de teatru, film, operă, toate  cu descrieri amanunțite.

“Revizitări, reinterpretări și reutilizarea materialelor în décor și costum”, capitol scris de Iulia Gherghescu, prezintă o serie de spectacole de operă și circ, una dintre “obsesiile” lui Radu Boruzescu. Articolul despre “Spectacole-site specific” (Anca Ioniță) abordează problema folosirii de către Radu Boruzescu a unor spații neconvenționale (décor natural, sate, castele, ruine,etc), a legăturii dintre muzică și spațiul spectacular.

Capitolul de final este scris de Radu Boruzescu și poartă titlul “Dincolo de scenă”. Este vorba despre altfel de”spectacole”(prezentări de modă, proiecte Disney).

Materialul ilustrativ, desenele, schițele, fotografiile de arhivă însoțesc textele, fiind mărturii ale unei vieți profesionale și personale de excepție, al unui trai comun început pe băncile facultății și terminat după peste 50 de ani. Albumul este o mare reușită, rezultatul unei munci titanice de echipă, un omagiu adus artei, a evocării unor oameni dedicați, dar și al unei povești de iubire care a învins timpul.

 

Mirabor. Miruna și Rdu Boruzescu. O monografie artistică de Radu Boruzescu, Iulia Gherghescu, Anca Ioniță. București, UN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu