miercuri, 30 iunie 2021

O umbrelă mult prea mare

 


Teatrul pentru copii și tineret „Merlin” din Timișoara ne-a propus o nouă premieră online, în streaming: Cine este Mary P?, în regia lui Alexandru Mihăescu.

Tânărul regizor și actor Alexandru Mihăescu (născut în 1980) are o carte de vizită bogată și diversă. Absolvent de arta actorului la secția germană a Facultății de Muzică din Timișoara, al unei facultăți similare în Germania, cu un master în regie la UNATC, curator și organizator de festivaluri, colaborator permanent al Teatrului German din orașul de pe Bega, nominalizat la Premiul UNITER pentru debut.  Propunerea de a monta într-un teatrul pentru copii și tineret poate fi tentantă, dar și extrem de greu de pus în practică. Sigur că, Mary P este celebra Mary Poppins, guvernanta înaginată de P.L.Travers, foarte cunoscută din filmul cu Julie Andrews. În Romania, Mary Poppins a fost înterpretată de Daniela Anencov, într-o montare memorabilă la Teatrului „Ion Creangă”. Într-adevăr, nu este un titlu des jucat datorită și de aceea orice încercare de punere în scenă este oopțiune temerară.

În spectacolul Teatrului „Merlin” nu aflăm cine este cu adevărat Mary P, dar facem cunoștință cu povestea ei și a celor doi copii, Ella și Andrew, de care va trebui să aibă grijă. Adusă de vânt, cu celebra ei umbrelă, Mary P este un fel de ghid al copiilor într-o lume magică, un factor important în trecerea spre adolescență a năzdrăvanilor frați. Știe să vorbească cu animalele, are leacuri de tot felul, e inventivă, creativă, știe cum să se facă iubită de cei doi pe care nu a putut să-i stăpânescă nicio altă guvernantă. Ea îi antrenează într-o serie de întâmplări care mai de care de ciudate, într-o lume a poveștilor: o vizită la domnul Wigg (Perucă) care merge pe tavan, o întâlnire cu Femeia Pasăre, o petrecere la grădina zoologică, etc. Și când „vântul se schimbă”, dispare așa cum a venit, a(dusă) de umbrela fermecată.

Cine este Mary P? este un spectacol și cu bune, și cu mai puțin bune.”Mary P. are rolul de a-i călăuzi pe copii spre maturizare, de a ilumina relațiile și dorințele conflictuale care stau la baza vieții unui individ. Aceste conflicte se manifestă dialectic în dorința noastră de aventură, în timp ce căutăm, de asemenea, siguranță sau, invers, în dorința noastră de libertate, tânjind totodată după stabilitatea pe care o aduce doar o rutină precisă. 



A găsi un echilibru între cele două înseamnă să devii, încet, dar sigur, adult”, explică regizorul, dar de la dorință/intenție până la realizare e o cale ceva mai lungă. În primul rând, spectacolul este încărcat, mult prea lung, greu de urmărit, cu părți inegale și care ar putea fi scurtate (petrecerea de la grădina zoologică, de exemplu, apoi, poate, chiar din partea a doua s-ar putea renunța la unele fragmente). Unele păpuși, create de scenografa Alina Herescu, sunt făcute după chipul și asemănarea actorilor mânuitori și sunt destul de expresive, deși soluția aleasă pentru păpușile Ella și Andrew, mânuite mai mult din scaune cu rotile și așezate pe o măsuță atașată, nu este cea mai fericită, puțin ofertantă pentru că limitează posibilitatea de mânuire (doar o tijă în cap). La domnul Wigg, mânuirea este haotică, plutește prea mult pe spate. Sunt multe păpuși sau capete, unele mai reușite, altele mai puțin (capul leului, de exemplu), unele elemente de decor, ușor simpliste, dar care mi-au adus aminte de cărțile copilăriei, când le deschideai, apăreau siluete pliate, pe care cu ajutorul unei  „limbuțe” le puteai “mânui”. Cári Tibor, ca deobicei inspirat, muzica lui este frumoasă, punctează acțiunea, există părți cântate de personaje care sunt melodioase (primul cântec al lui Mary P este acoperit de pian și nu se prea înțeleg cuvintele, la celelalte momente muzicale ale ei, fiind live se pierde un pic vocea). Ca o paranteză, sunt replici care nu se aud, alte sunt prea țipate ( lucru care s-ar putea regla tehnic, la fel ca și luminile).

Mărturisesc că aveam o altă imagine despre Mary Poppins, îmi doream una mai cu nerv, pe când Mădălina Toderaș are un calm tipic englezesc, e un pic rigidă. Alături de ea joacă mai multe roluri: Luana Uncruțiu, Raul Bastean, Marko Adzic, Robert Copoț, Mădălina Ghițescu Petre, Olivera Iovanovici și Diana Boboc, care sunt puși la încercare din punct de vedere actoricesc, păpușăresc și muzical. Emoțiile live-ului i-au încercat pe toți interpreții, lipsa reacțiilor publicului le-a îngreunat misiunea. 

Cred că fiecare dintre noi avem o Mary Poppins a noastră. Toți am vrea să avem o umbrelă ca a ei, care să ne ajute să călătorim, să ne lăsăm purtați de vânt. Vrem să fie bona ideală, să nu fie “scorțoasă ca un soldățoi/ Și-ar fi bine pentru toată lumea/dacă n-ai avea doi negi pe nas./ Poți fi scundă, 'naltă, blondă, brună/ numai lasă-ne să stăm în baie-un ceas ”/, iar spectacolul de la Teatrul Merlin, ne oferă o soluție, chiar dacă ceva mai complicată.


Teatrul pentru copii și tineret Merlin, Timișoara- Cine este Mary P? după P.L. Travers. Scenariul și regia: Alexandru Mihăescu. Scenografie: Alina Herescu.Muzică original: Cári Tibor. Text cântece: Gianina Jinaru-Doboș. Asistent regie: Corina Dohanici. Distribuție: Mădălina Toderaș, Luana Uncruțiu, Raul Bastean, Marko Adzic, Robert Copoț, Mădălina Ghițescu Petre, Olivera Iovanovici, Diana Boboc. Data vizionării: 24 aprilie 2021.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu