miercuri, 30 iunie 2021

Un joc al imaginației





Ați auzit vreodată de Rutabaga? Sunt convinsă că nu! Cum sunt la fel de convinsă  că nu foarte multă lume este familiarizată cu creația lui Carl Sandburg și, mai ales, cu cărțile sale pentru copii. 

Scriitor american de origine suedeză, laureat cu trei premii Pulitzer, Carl Sandburg (1878-1967) a fost jurnalist, biograf, poet, editor, fiind considerat unul dintre creatorii majori ai literaturii americane contemporane. “Poet urban al metalelor zgomotoase și al zgîrie-norilor, al trepidației diurne sau al polifoniei de noapte”, așa cum îl descrie A.E.Baconski, în prefața volumului de versuri pe care l-a tradus,  Carl Sandburg, tată a trei fete, a scris pentru ele, Rootabaga Stories (1922), Rootabaga Pidgeons (1923) și Potato Face (1930).

Teatrul pentru copii și tineret “Merlin” din Timișoara a propus online, în premieră națională, o adaptare după primul volum din seria dedicată copiilor, Țara Rutabaga. Hoinăreală în zig-zag, o culegere de povestiri scurte, absurd, dedicate celor de la 5 la 105, după cum mărturisea însuși scriitorul. Poveștile Rootabaga au fost, a scris Sandburg, „. . . încercări de a prinde fantezie, accente, impulsuri, flash-uri ale ochilor, gesturi de neînchipuit de rapide și perfecte, momente bruște de pantomimie, priviri și meditații - instanțe poetice autoritare - știind că, dacă sunetul lor a fost surprins rapid și suficient de simplu în cuvinte, rezultatul ar fi o tradiție interesantă pentru copii și pentru adulți”.  Pentru copii ceva mai mari de 5 ani, aș spune eu, care vor și altceva decât povești cu prințese sau prinți și vrăjitoare și care trebuie să-și pună mintea la contribuție pentru a înțelege absurdul în cea mai pură formă a lui. 



Pentru Teatrul “Merlin” este o propunere repertorială inedită, interesantă și demnă de luat în seamă. Greu de povestit subiectul, care, oricum, este rezultatul unui joc al fanteziei poetului Sanburg, fiind o succesiune de călătorii  în țara de sus, țara de jos, cea a clovnilor de circ, a culegătorilor de baloane sau în Rutabaga, țara napilor galbeni. O lume populată de personaje și orașe cu nume ciudate (Orbul cu fața de cartof sau Orașul ficatului cu ceapă prăjită), de întâmplări de tot felul, menite să stimuleze imaginația copiilor, să-i lase să călătorească liberi. Rutabaga este țara în care șinele de tren urcă sau merg în zig-zag, unde ferestrele sunt deschise sau închise și unde primele cuvinte pe care le învață copiii sunt numele lor. Totuși printre rânduri putem desluși pledoaria lui Carl Sandburg pentru fericire, familie, binefacerile consumului de legume (amuzant jocul de început cu legume-păpuși), plăcerea de a hoinări într-o lume ideală, fără tristețe. Regizorul Levente Kocsárdi spunea despre spectacolul său că „este primul spectacol în România inspirat de cartea lui Carl Sandburg și prima montare dintr-o trilogie Rutabaga pe care am gândit-o de câțiva ani. Întâia călătorie în zig-zag prin Rutabaga  propune redescoperirea unor sentimente profunde, a unor obișnuințe bune precum mâncatul sănătos, plăcerea lecturii și a timpului-împreună, a unor valori precum altruismul și acceptarea diversității, o pledoarie pentru carte, joacă și evadarea în fantastic ca antidot  la plictiseală, la refugiul în internet, fast –food și înstrăinare, un ghid imaginar de călătorie  pentru orice familie mai mult sau mai puțin (dis)funcțională”. El este, ca în multe dintre spectacolele sale, și autorul muzicii (foarte modernă, cu sonorități de hip hop) care însoțește și completează povestea.

Un câștig important pentru spectacol sunt păpușile imaginate de Bajko Attila și construite de Tomos Tünde. Expresive la nivelul feței, dar și al îmbrăcămintei, fără prea multe posibilități de mânuire, însă. Nu am mai văzut demult într-un spectacol atât de multe păpuși, de diverse mărimi(se joacă la masă) dar, unele din păcate, apar câteva secunde. Actorii Mădălina Ghițescu Petre, Cristi Brătoiu, Raul Lăzărescu, Raluca Grumăzescu, Raul Bastean, Luana Uncruțiu, Robert Copoț au de a face cu partituri complexe în care se împletește textul, cu dansul, cu cântatul, cu mânuirea, fiecare încercând să-și impună personajul sau personajele.


Țara Rutabaga. Hoinăreală în zig-zag este un spectacol ce poate deschide apetitul 

pentru lectură și ca o alternativă în lupta cu jocurile digitale.



Teatrul pentru copii și tineret Merlin- Țara Rutabaga. Hoinăreală în zig-zag de Carl Sandburg. Regia artistică și muzică originală: Levente Kocsárdi. Adaptare scenică și dramatizare: Simona Donici. Scenografie: Bajko Attila. Construcție păpuși: Tomos Tünde. Slam-poetry: Mirela Iacob. Light design: Lucian Moga. Video proiecții: Sebastian Hamburger. Asistent regie: Maria Gornic. Distribuția: Mădălina Ghițescu Petre, Cristi Brătoiu, Raul Lăzărescu, Raluca Grumăzescu, Raul Bastean, Luana Uncruțiu, Robert Copoț. Data vizionării: 10 aprilie 2021.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu