marți, 24 ianuarie 2023

Altă față a Maiei Morgenstern

 


 

                După succesul de public al primei cărți, Nu sunt eu, Maia Morgenstern “recidivează”. Un nou volum, intitulat Eu sunt Maia și apărut tot la Editura Litera.  Sub forma unui jurnal în care actrița își deschide sufletul, se descoperă cititorului avid de a ști mai multe despre viața și cariera uneia dintre cele mai cunoscute și neobosite actrițe.  Eu sunt Maia, cu bune, cu mai puțin bune, alergând ca la maraton de la un teatru la altul, de la un personaj la altul cu dezinvoltură, cu o viață de femeie normală, de mamă a trei copii, cu o casă de întreținut, pare să spună actrița. “La vremea asta joc. Joc și interpretez tot felul de personaje. Potrivite pentru vârsta mea, pentru experiența mea, pentru viața pe care am trăit-o. Joc și particip la tot felul de spectacole, evenimente artistice.”

Prima însemnare este datată 29 februarie 2020 și ultima este din 31 martie 2022. Mare parte din jurnal este dedicată perioadei de pandemie, când atât societatea, cât și noi am trecut prin transformări profunde. Și teatrul a trecut prin schimbări: instituții închise, spectacole online sau în streaming, fără public, repetiții online, ședințe online, mai apoi, repetiții cu masca pe față, publicul obligat să poarte masca, spectacole cu capacitate redusă, etc.

Întâmplările din viața cotidiană se împletesc cu amintiri din copilărie, care sunt savuroase, gingașe, emoționante, cu prezența părinților care se simte la tot pasul. Maia Morgenstern are un stil aparte de a scrie, direct, cu un umor mucalit, pe care îl poți descoperi și pe pagina ei de Facebook, unde este foarte activă. Ori e foarte telegrafică:” Mircea Rusu. Prietenul meu” (însemnare din 29 februarie 2020), ori se întinde la povești.

Dintre aceste povești nu poți să nu te amuzi de “filozofia” proprie autoarei, atunci când are chef de vorbă, pardon, de scris. De exemplu, nota din 17 iulie 2020, intitulată “Declarație pe propria răspundere”: “Subsemnata…ah scuze, sus-semnata, posesoare cont…, Facebook, declar pe propria răspundere (interogare?) că voi continua să TRĂIESC, aici în deplină PACE și armonie. Respectând și cunoscând legile țării, voi continua, mă voi încăpățâna să exist cu bucurie, cu speranță și determinare.”

Din noianul de întâmplări cotidiene am selectat unul, care ne dovedește umorul cu care este înzestrată actrița, dar și plăcerea ei de a comunica mai tot ce i se întâmplă:” Pe plajă. În miezul zilei. La Constanța. Oameni civilizați. Fiecare pe perimetrul lui. Aria? Așa e aici, asta văd. Pe pături-ca prosopel fac respirație alternată. (…) Cum m-am trezit (târziu, ce-i drept), am plecat la plajă. Nu-i prea cald, nu. Mi-am pus masca. Nu aveam una nouă, dar mi-am spălat-o eu de cu seară, pe aia de mi-o cumpărasem cu cinșpe lei.  Cu săpun , am spălat-o. Și cu apă caldă. Nu-i bine? Douăzeci de secunde, pe puțin. Că mi-am cumpărat aseară mască, să ies pe faleză, să miros aerosolii și să fumez o țigară. N-am putut.”

Legat de perioada trăită în 2020, Maia Morgenstern relatează stările prin care a trecut, la fel ca noi toți, comentează, vorbește și de spectacolele jucate cu sfert sau jumătate de sală, cu publicul mascat: “Aplauze furtunoase!Ovații îndelungate!Urale îndelungi! Un triumf, ce să mai…” Vorbește de ședințe făcute online, de mersul la teatru pentru a semna acte. Toate relatate în propoziții scurte, idei concentrate.



Pentru anul 202,  relatările sunt ceva mai lungi, mai consistente. Filmări “prin noroaie și prin frig” la Capra cu trei iezi (film care a avut premiera la începutul lunii septembrie 2022). Apoi, spectacole, deplasări, turnee, premiere, aniversări, întâmplări. Și peste toate astea, imaginea mamei, a tatei, a bunicii, a copilăriei. Frânturi de gânduri despre copiii ei.

Anul 2022 a început pentru Maia Morgenstern în forță cu spectacole, lansari al cărții Nu sunt eu, întâlniri cu publicul, cu cititorii. Războiul din Ucraina: “Vom încerca să ajutăm oameni”. Și, viața continuă. La fel, și relatările Maiei Morgenstern. Punct la sfârșitul lui martie. Cartea trebuia să intre la tipar.

Scoasă în condiții grafice bune, cu fotografii alb negru, cartea scrisă de Maia Morgenstern este o mărturie vie a timpurilor trăite, a oamenilor întâlniți, a spectacolelor jucate scrisă cu aplomb, cu umor, cu talent.

 

 

Maia Morgenstern- Eu sunt Maia. Editura Litera, București, 2022,384 pagini.

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu