Unul dintre eroii preferați din copilăria mea a fost, alături de Apolodor, Fram, ursul polar. Eram impresionată de povestea ursului trist, singuratic, care, ca și Apolodor, visa la copilăria fericită alături de ai lui, apoi, de mama ucisă de un vânător, de vânzarea lui la un circ. O poveste tristă, emoționantă imaginată de Cezar Petrescu (1892-1961), romancier, nuvelist, gazetar, traducător. Romanul a apărut în 1931, iar ilustrațiile au fost făcute de Nicolae Tonitza.
Cartea a stat la baza unui film în șase episoade,
scenarii de teatru radiofonic, dar și pentru scenă. Lumea circului, cu farmecul
ei, cu dramele ei, cu fascinația animalelor în arenă, ne duce cu gândul la
condiția artistului de circ, la modul în care sunt tratate animalele, luate din
ambientul lor, la specificitatea acestei arte.
Recent, la Teatrul de păpuși Cărabuș din Brăila, Fram, ursul polar a poposit pentru a-și
spune povestea imaginată de regizorul Toma Hogea. Spun imaginată pentru că
regizorul, care semnează și adaptarea, nu s-a mulțumit să reproducă întocmai
faptele, ci a inventat personaje și situații care dau savoare, un farmec aparte
și un plus de originalitate poveștii inițiale, un dram de emoție.
“Face
circul mult tamtam/cu vedeta, ursul Fram” sunt primele versuri din cântecul de
început al spectacolului. Muzica este, în opinia mea, unul dintre atuurile
reprezentație. Cári Tibor, unul dintre cei mai solicitați compozitori de muzică
de scenă, știe cum să fie diferit de la un spectacol la altul, de la un cântec
la altul. Și aici, fiecare personaj are
cântecelul lui, cu versuri pline de umor, care au darul de a-l completa, lămuri
sau întregi.
Toto și Bimbo, cei doi clovni, „vedete așa ca noi”, sunt
firul conducător prin lumea circului Struțki, aflat la o ultimă reprezentație
în orașul în care poposiseră. “O dresoare, nu ca orișicare, una foarte mare”, un leu
paraleu (fie vorba între noi, nu prea seamănă a leu) o dresură de purici
(amuzant “jucată”) sunt
preambulul apariției așteptate a ursului Fram, “mare, mare vedetă”. Intră în scenă un Fram, trist, mofturos, supărat, căruia nici
covorul roșu nu-i place. Fram e o păpușă pe actor, cu o mutriță drăguță, cu
pantofiori roșii, o jiletcuță alb cu roșu. E bolnav de tristețe după zăpezile
și ghețurile de la Polul Nord, îl doare sufletul și nici doctorul nu îl poate
trata. Înarmat cu căciulă, fular, colac, vitamine și un …card valabil pentru o
amandină, un telefon, toate cadou, Fram pornește în călătoria cunoșterii, a
întâlnirii cu ai lui. Însă, neînțeles de rudele sale, satul să “mănânce pește congelat”, Fram revine în lumea
circului, pentru că nu-i așa, o dată microbul intrat, e greu să te lepezi de
el.
Scenografia Alinei Dincă-Pușcașu este simplă, fără
glamourul pe care o scenă de circ ar trebui să-l aibă. În schimb, la costume
și-a folosit din plin imaginația. Combinații de materiale, culori, detalii
(unele încarcă) și care definesc fiecare personaj. Avem și păpuși (șoricei,
vulpea, ciori), proiecție (momentul lui Fram la Pol e reușit), coregrafia
(Răzvan Rotaru) antrenantă.
În cee ace privește distribuția, aș remarca, în primul
rând, cuplu de clovni, tinerii actori, Toni Gheorghe și Eduard Onu, care se
completează reciproc, au carismă, cântă, dansează, fac pantomime, au energie.
În alte roluri: Daniela Antonescu, Gabriela Picuș, Sofia Gabriela Cătrună,
Iulian Gheorghe, Mihai Jinga, Aurora Popescu, Diana Grigoroșcuță, fiecare
dintre ei încercând să imprime personajelor lor câte ceva din experiența lor
scenică. Ștefania Niță, în rolul lui Fram, ă are o partitură redusă (în opinia
mea), dar reușește să îi confere personajului un dram de candoare împletită cu
tristețe. Poate, nu ar fi fost rău să găsim o distribuție pe roluri. O altă
observație: sunt unele momente țipate, o “boală” de care suferă multe
spectacole.
Fram,
ursul polar este o bună
opțiune repertorială și mesajul spectacolului ar putea fi: iubiți circul, pe
actorii lui, iubiți animalele.
Teatrul de păpuși Cărăbuș, Brăile- Fram, ursul polar după Cezar Petrescu. Adaptare, versuri și regie: Toma Hogea. Scenografie: Alina Dincă- Pușcașu. Muzica: Cári Tibor. Coregrafia: Răzvan Rotaru. Proiecții: Sebastian Țineghe. Distribuția: Ștefana Niță, Toni Gheorghe, Eduard Onu, Daniela Antonescu, Gabriela Picuș, Sofia Gabriela Cătrună, Iulian Gheorghe, Mihai Jinga, Aurora Popescu, Diana Grigoroșcuță. Data premierei: 30 noiembrie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu