joi, 20 iulie 2023

Sculptorul de păpuși, un Geppetto modern

 

În Clasificarea Ocupațiilor din România, în dreptul numărului 265109 stă scris: sculptor de păpuși. Nu este demult recunoscută această meserie, specifică teatrului de păpuși și marionete, și pentru faptul că nu se studiază la facultate. Este una dintre acele ocupații desfășurate în spatele scenei și după care, după un proces de lucru laborios, meticulos, iese la față de cortină rezultatul, de multe ori devenind vedetă. Dacă extrapolăm, poate că, cel mai cunoscut sculptor/constructor de păpuși este Geppetto, personajul cărții lui Carlo Collodi. Din carte au aflat cei mici, cum dintr-o  bucată de lemn se poate ciopli o păpușă.

Sculptorul de păpuși stă în atelierul lui, mai ordonat sau mai dezordonat, plin de bucăți de diverse materiale (lemn, burete, polistiren, papier-mâché), daltă, ciocan, lipici, schițe ale scenografului, preocupat de a da viață personajelor unei povești. Uneori, nu iese din prima, se discută, se studiază, se încearcă diverse soluții pentru mecanisme în așa fel  încât păpușa să fie funcțională, ușor de mânuit, expresivă, să miște mâinile, picioarele, să deschidă gura.

Nu multe teatre de păpuși mai au în schemă un sculptor sau constructor de păpuși, serviciile, în cea mai mare parte,  s-au externalizat sau sunt angajați absolvenți ai secțiilor de sculptură sau arte plastice care învață, încearcă să fure meserie, acolo unde mai au de la cine. E nevoie de migală, precizie, inspirație, răbdare, îndemânare și talent.

La UNATC se fac ateliere pentru cei interesați susținute de scenografi care lucrează în domeniu. Mulți dintre scenografii consacrați ai teatrului de animație își concep păpușile, de la schițe până la mecanisme, mai sunt și păpușari cu experiență care își fac păpușile.

În ceea ce privește materia primă din care se poate sculpta, lemnul este de preferat. Se poate da o expresie clară, elegantă unui cap sculptat și pictat; are o durată mare în timp. Apoi, spuma poliuretanică sau polistirenul expandat. Latexul este o altă variantă, prelucrat la rece sau la cald, pe baza unei matrițe. Am asistat la un asemenea proces, prin anii 90, când la Teatrul Țăndărică, păpușile din spectacolul Bastien și Bastienne (regia Ion Caramitru) au fost construite din latex, un material pretențios, greu de găsit la vremea aceea în Romania.În decursul anilor, s-au experimentat tot felul de tehnici și materiale de construcție, sculptorii cu sau fără studii superioare caută să găsească soluțiile cele mai bune pentru ca păpușa/marioneta să spună povestea, să se miște, să deschidă gura, să clipească sau să închidă/deschidă ochii. Adică, să pară vie.

Aceste câteva rânduri nu pot cuprinde complexitatea meseriei de sculptor de păpuși, sunt scrise din exterior sau din experiența, din curiozitatea mea de observator.



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu