marți, 27 aprilie 2021

Ingratul joc de cărți

 În timp ce marea majoritate a teatrelor din țară se bucurau de reîntâlnirea cu publicul în sala de spectacol (la început de februarie),Teatrul Național Lucian Blaga din Cluj-Napoca a oferit prima sa premieră a anului, Cartoforii, online. Văzusem un trailer și eram curioasă să văd rezultatul final, îmi doream să aflu cum a “citit” actorul Ionuț Caras piesa lui N.V. Gogol, cum s-a apropiat de lumea ciudată și periculoasă a jucătorilor de cărți.

N.V. Gogol (1809-1852) este denumit de mulți critici literari “nașul ucrainean al literaturii ruse”. Considerat a fi una dintre figurile reprezentative ale realismului literar rus, titlu și mișcare pe care le-a renegat, ridicat în slăvi de Vladimir Nabokov, care l-a considerat cel mai mare scriitor pe care l-a dat Rusia lumii, personalitatea care a influențat creațiile lui Dostoievski și Bulgakov, Gogol a scris piesa Cartoforii (Jucătorii de cărți) în 1840 și nu s-a bucurat de notorietatea Revizorului. Jocul de cărți este o patimă, o boală care poate ucide, duce la nebunie și are rădăcini adânci din îndepărtatul și întunecatul Ev Mediu. Piesa lui Gogol vorbește despre ingeniozitate, perversitate, imoralitate. De obicei, oamenii joacă pe sume mai mici sau mai mari din cauza sărăciei sau a viciului, dar personajele lui Gogol joacă din dorința de a înșela, de a păcăli, din plictiseala oblomoviană, din lăcomie, din dorința de a escroca fără a fi escrocat, când “într-o clipă poți deveni șarlatan “.

Spectacolul Naționalului din Cluj-Napoca regizat de Ionuț Caras este unul făcut în buna manieră a teatrului clasic, născut din respect pentru autorul rus, pentru marea literatură clasică. Aveam nevoie de un spectacol “cuminte”, simplu, nostalgic, fără trimiteri, analogii, actualizări de tot felul. „Nu e genul de comedie la care hohotești întruna până pici de pe scaun. Dar nu e nici pentru cei care sunt obișnuiți doar să zâmbească subțire. (...).Spectacolul e pentru toată lumea, nu are prețiozități artistice sau elucubrații stilistice. Am încercat doar să nu trădez autorul și povestea și să construiesc un spectacol care să slujească actorilor și, desigur, dumneavoastră, spectatorilor”, spune regizorul .

Situația pe care o descrie Gogol nu e departe de zilele noastre. Patima jocurilor de noroc, egoismul, fanatismul jucătorilor, dorința de a înșela, corupția sunt la ordinea zilei și astăzi. Ionuț Caras a lăsat spectacolul să curgă firesc, nu a umblat la text, a adăugat doar niște citate din alte opere gogoliene pentru a da mai multă substanță și le-a oferit actorilor posibilitatea de a crea persoanje credibile, roluri de compoziție. Personajul principal, Iharev este interpretat de Mihai- Florian Nițu. Un rol dificil, complex, care are suișurile și coborâșurile lui, confruntându-se și relaționând cu celelalte personaje. Ajunge la han, după ce câștigase o sumă mare de bani, pus pe căpătuială, pe escrocat, este pătimaș ( are o scenă, la început, când are tremuratul și neliniștea unui jucător înrăit).”În viață ai nevoie de ștaif, de rafinament. Să trăiești ca toți proștii nu e mare lucru. Să-i înșeli pe toți proștii cu rafinament, ăsta-i adevăratul țel al omului, adevărata lui menire. Ăsta-i progresul de care vorbesc eu”. Parcă ar fi un profesor ce ține lecții despre cum să păcălești fără să fii păcălit, despre un mod de viață simplu, pentru care ai nevoie de școala...vieții. Un moment interpretativ ce se reține este aproape de final, când este excrocat și trăiește intens, monologând cu personajul mut (inventat de regizor și interpretat de Irina Wintze). Fiecare personaj are povestea lui, mereu actuală și are parte de un interpret potrivit, bine ales de Ionuț Caras și care le-a lăsat libertatea de a-și creiona eroii, conform datelor personale. O echipă sudată formată din actori din diverse generații: Cornel Răileanu (o apariție scurtă, bine punctată), Matei Rotaru, Miron Maxim, Cosmin Stănilă, Cristian Grosu, Petre Băcioiu, Radu Dogaru, Ruslan Bârlea. Partituri mai mari, mai mici jucate cu corectitudine, cu plăcere, creionate cu umor, dar și cu tristețe, acea tristețe amară, specifică dramelor rusești. Lipsa spectatorilor, a făcut ca umorul să nu aibă corespondent râsul sau reacția lor și să piardă puțin din ironia pe care autorul și-a dorit-o.

Scenografia semnată de Zsófia Gábor se înscrie și ea în nota clasică în care regizorul și-a gândit spectacolul. Trei pereți de han patinați, într-o gubernie uitată de lume, cu mici detalii semnificative. Dominant este portretul lui Gogol, luminat la sfârșit și căruia, personajul Iharev i se adresează: „Numai tu ești de vină!”, iar el pare a răspunde: “Cu cât mai îndelungat și mai atent privim o povestioară veselă, cu atât mai tristă și mai amară devine în cele din urmă.”

Teatrul Național Lucian Blaga, Cluj-Napoca- Cartoforii de N.V. Gogol. Traducerea: Nicolae Iliescu.Regia: Ionuț Caras. Scenografia: Zsófia Gábor. Consultant card tricks: Florin Suciu. Distribuția: Mihai-Florian Nițu, Matei Rotaru, Miron Maxim, Cosmin Stănilă, Cristian Grosu, Petre Băcioiu,Cornel Răileanu, Radu Dogaru, Ruslan Bârlea, Irina Wintze. Data vizionării: 7 februarie 2021.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu