marți, 27 aprilie 2021

Sir Gulliver de Sibiu-Bravo!

 Început de an nou, 2021. Zile de pandemie. Teatre încă închise.Cu totul întâmplător, zapez sau, mai pe românește, butonez, dau peste un spectacol care îmi suscită interesul: Cel mai mare Gulliver, la Teatrul Gong din Sibiu. Neștiind mare lucru despre el, îl urmăresc cu interes crescând, pentru că, nu știu de ce, dar „rețeta” mi se părea cunoscută. La final, misterul mi s-a dezlegat. Textul lui Gellu Naum era regizat de Alexandru Dabija, care a mai avut “antecedente”, dramatizând o serie de texte ale unor scriitori români, dar pentru adulți.Iar, muzica, cea care mi-a atras atenția de la primele secvențe, era a Adei Milea.

Cartea lui Gellu Naum, Cel mai mare Gulliver, a apărut în 1958 și se constituie ca o replică românească a celebrului erou creat de Jonathan Swift, dar mai mare și mai mare decât “fratele” său englez. Mai puțin cunoscută decât volumele cu Apolodor, povestea lui Gulliver de România îl are ca erou pe Matei, un băiețel de 7 ani care visează. Ca orice copil, nu? Da, numai că visul lui este să crească mare ca... Gulliver.  Avea de toate, era foarte răsfățat, alintat și credea că totul i se cuvine. Stresat, pleacă de acasă și, într-o pădure, dă de un cangur mic, mare scamator. Dacă i se îndeplinește dorința de a fi mare sau nu, asta scrie în carte. Pardon, aflați, dacă vedeți spectacolul. Alexandru Dabija a gândit pentru Teatrul Gong o versiune simplificată, animată, muzicală, ritmată, veselă și pe înțelesul micuților spectatori. Dramatizarea aparține Letei Popescu și este cursivă, haioasă, păstrând stilul lui Gellu Naum, dar și mesajul său. În călătoria inițiatică a lui Matei, acesta învăță ce înseamnă să fii bun, să ajuți, Matei pățește la fel ca fata babei din povestea lui Creangă.Ți se cere ajutorul, nu-l dai, iar când ai tu nevoie ești pedepsit.  Matei-Gulliver, află la sfârșitul călătoriei că visul e vis. Una e să visezi cu ochii deschiși și alta este să visezi în somn. “Oare omu’ nu-i decât o păpușă, îl îmbraci într-un corp, cum îți îmbraci mâna-n mănușă/ Cine-i om și cine-i păpușă?” este întrebarea care face trecerea la parte a doua a spectacolului., etapa lui Matei-Gulliver. Trebuie remarcată scenografia lui Adrian Damian, cea din plan apropiat, care este elaborată, miniaturizată și seamănă cu un joc de păpuși. Însă regizorul a folosit niște ecrane mari, asemănătoare unor lupe, care măresc la dimensiuni reale, live, personajele. În acest fel se pot vedea păpușile, expresive, cu detaliile lor, cu mecanismele folosite pentru mânuire (arc, tije), concepute de Oana Micu și Tiberiu Toitan.  Spectacolul de la Sibiu este unul musical, Ada Milea concepând o muzică cantabilă, în stilul ei bine-cunoscut, veselă, antrenantă. Fiecare partitură muzicală poate deveni un hit și nu se poate să pleci de la spectacol (în cazul meu, de pe canapea!), fără să fredonezi vreun cântecel. “Cel mai mare Gulliver e o bucurie pentru că e Naum, apoi… pentru că e Dabija, apoi… pentru că se cântă mult, apoi… pentru că e Gong-ul Sibiului, apoi… pentru că păpușile sunt niște bijuterii, apoi… pentru că s-au adunat oameni dragi, apoi… pentru că au apărut mulți oameni dragi noi în capul meu.”, spunea Ada Milea. 

Trupa actorilor de la Sibiu (Lucia Barbu, Barbara Crișan, Daniela Dragomir, Gabriela Mitrea, Angela Páskuy, Claudia Stühler, Hansel Andrei, Paul Bondane, Charlie Fălămaș și Adrian Prohaska) a fost transformată într-o orchestră, dar și într-un cor. Ei mânuiesc păpușile, așezați într-o trapă. Unul dintre cele mai bune momente actoricești a fost cel cu vaca și bătrâna (vorbirea cu accent), iar cel mai lung moment  mi s-a părut cel cu familia de nori.

Cel mai mare Gulliver este un spectacol de văzut pentru opțiunea repertorială, un text aproape necunoscut și nejucat (memoria îmi poate juca feste, dar eu nu l-am mai văzut)  al lui Gellu Naum, pentru regia inventivă, scenografia și păpușile, interesante, atent lucrate până în cele mai mici detalii, pentru Ada Milea care a creat un spectacol muzical fără cusur, pentru actorii mânuitori, cântăreți, instrumentiști.

Teatrul Gong, Sibiu- Cel mai mare Gulliver, după Gellu naum.  Regia: Alexandru Dabija; Muzica: Ada Milea; Scenografia: Adrian Damian; Dramatizarea: Leta Popescu; Păpuși: Oana Micu și Tiberiu Toitan; Asistent regie: Leta Popescu; Asistent scenografie: Alexandra Constantin; Distribuție: Lucia Barbu, Barbara Crișan, Gabriela Mitrea, Angela Páskuy, Claudia Stühler, Hansel Andrei, Paul Bondane, Charlie Fălămaș, Adrian Prohaska; data vizionării: 15 ianuarie 2021.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu