După Alternanță la
cer, Măștile reglabile, Joc la vedere, volume de teatru și Umplerea zilei, unul de cronici
teatrale, Nicolae Havriliuc „recidivează” cu Punctele de vedere privesc din umbră. Acest
nou volum, apărut la Editura Andreas, în 2021, reunește cinci piese de teatru noi,
scurte sau în două părți și care nu au văzut lumina scenei încă. Unele au fost
citite public, la Cenaclul dramaturgilor de la Institutul Cultural Român.
Nicolae
Havriliuc alternează rolul de cronicar cu cel de dramaturg, schimbă des
registrul, pixul cu tastatura, sala de teatru cu biroul de acasă.
Teatrul
pe care îl practică Nicolae Havriliuc este unul absurd, ancorat în realitatea
zilelor noastre, cu personaje care mai de care mai ciudate sau mai normale,
care pot semăna cu vecinii noștri, cu prietenii noștri. Ni se spun povești, ni
se descriu situații de viață, unele cu umor, altele mai amare, cu substrat,
oferindu-ți posibilitatea de a citi printre rânduri.
Îmi
place când citesc o piesă, fie ea scurtă sau în patru acte, să imi imaginez cum
ar arăta scenic, să citesc cu glas tare rolurile (obicei rămas din copilărie,
când mă visam actriță!). De data asta, am preferat să “privesc din umbră” sau
din tăcere piesele lui Nicolae Havriliuc. Ce am observat? Predilecția autorului
pentru titluri ușor poetice sau ambigue pentru a spori “misterul” farsei (Din bucătăria cu verdețuri la tavă) sau
al comediei (Un tren pentru fiecare sau
chiar titlul volumului), monoloage lungi la unele persoanje, indicații explicite
la începutul scenelor, la sfârșitul pieselor, personaje cu nume (Antuța,
Mălurin, Remus Târtița, Maulina) sau doar trecute generic (drumețul,
trecătorul, locatarul, chefliul, junele, bucătarul, vocea, pietoni, bicicliști),
umorul, comicul care rezidă din absurdul situațiilor prezentate. Vicii, caractere, vieți trunchiate, imaginea
unei societăți strâmbe sunt doar câteva idei care se pot desluși printre
rânduri. Părerea mea este că piesele din volumul Punctele de vedere privesc din umbră se pretează, ca un prim
exercițiu, teatrului radiofonic și, apoi, în funcție de interesul stârnit, să
ajungă spectacol teatral.
Teodor
Mazilu spunea că: „Dramaturgul este sfătuit să cunoască lumea
teatrului, să cunoască actorii, să scrie un rol pentru X, Y sau Z, să înghită
miros de scândură, praf de scenă şi clei”, lucru care cred că i se potrivește
lui Nicolae Havriliuc și din perspectiva criticului de teatru. Și, mai cred
ceva, că Mazilu i-a fost “profesor”. Regizorii, actorii, cititorii pot
hotărî măsura „lecției” însușite.
Nicolae Havriliuc- Punctele de vedere
privesc din umbră.
Editura Andreas, 2021, 164 pg.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu