sâmbătă, 4 decembrie 2021

Drumul de la raft la scenă

 

 Mirela Niță Lupu, actriță a Teatrului “Regina Maria” din Oradea, s-a gândit cum să-și petreacă timpul liber pe care pandemia i l-a oferit și s-a  apucat să scrie o carte. Nu una oarecare, ci una legată de teatru. Așa s-a născut Jurnalul unei povești sau Cum am devenit spectacol de teatru de păpuși pentru copii.

Autoarea ne propune o călătorie prin lumea fascinantă a creării unui spectacol. De obicei, vedem doar fața de cortină, nu și ce este în spatele unei montări, nu știm cum fucționează mașinăria în toată complexitatea ei. Povestea lui Carlo Collodi, Pinocchio, este un pretext, un punct de plecare, un răspuns la multele întrebări venite din partea publicului.

Actriță fiind, Mirela Nițu Lupu și-a propus să joace rolul poveștii care stă în raft și așteaptă să fie citită. Ea “reușește să personalizeze povestea însăși, dându-i o voce cuceritoare și făcând astfel să apară pe lume o poveste nouă, captivantă și educativă deopotrivă”, scrie scriitorul Mircea Pricăjan. Cartea nu este una academică, ci e scrisă simplu, folosind un limbaj pe înțelesul celor mici, are umor, autoarea dovedind talent în a povesti, imaginație și măsură.

Încălecând pe o șa, vă spun povestea așa. Știți ce este un regizor? Un om care îmaginează și creează un spectacol, e “ochiul”din afară care supraveghează. Înainte de regizor este un autor, un dramaturg care își imaginează o canava pe care alți creatori (regizor, scenograf, compozitor, coregraf, sculptor păpuși) țes cu fire nevăzute, „mânuiesc” povestea. Fiecare are rolul său bine definit în economia unui spectacol și, schema fiind stabilită, urmează etapa a doua: alegerea actorilor (casting-ul), stabilirea distribuției, afișarea la avizier. Nu cred că s-a gândit cineva vreodată să explice atât de exact și pe înțelesul celor mici cum arată “ bucătăria” unei povești, lungul drum parcurs de la raft până la aplauze. De la lectura la masă (la teatru sau acasă), vizita în ateliere, unde facem cunoștiință cu merceologul, croitorul, butaforul, sculptorul de păpuși, creatorul de mecanisme. Aici aflăm tot felul de “năzbâtii”care ajung apoi la scenă și încep repetițiile. Cei din spatele scenei (regizor tehnic, mașiniști, recuziteri, sufleori, luminiști, sonorizatori) sunt de multe ori uitați, omiși, trecuți la și alții, dar fără ei miracolul nu ar fi posibil. Sigur că, autoarea se referă și la alte componente care merg mână în mână până la premieră. Nu le voi mai aminti pentru a nu plictisi, dar m-am referit la etapele de mai sus ale creației pentru că mi-aș dori să stârnesc curiozitatea pentru lectură acestei cărți. Nu are nimic pur tehnic, nu folosește termeni sofisticați, ci este o poveste ce poate fi citită seara la culcare, scrisă simplu, cu umor, însoțită de desene în alb negru și color (semnate de Bianca Dacin), iar prefața cărții este scrisă de Elisabeta Pop, fost secretar literar al teatrului din Oradea.

“Veniţi la teatru! Veniţi mereu la teatru, copii, adulţi, oameni în vârstă. Teatrul nu are vârstă! Teatrul este ceva atât de frumos! Învăţăm râzând, învăţăm distrându-ne! Teatrul a fost şi rămâne o mare BUCURIE” este cuvântul autoarei pe coperta volumului”.

Cade cortina și peste această recenzie, așa cum se întâmplă la sfârșitul unui spectacol, numai că acolo se aud și aplauze, aici, e doar tăcere.

Mirela Niță Lupu- Jurnalul unei povești sau Cum am devenit spectacol de teatru de păpuși pentru copii. Editura Ratio et Revelatio, Oradea, 2021, 88pg.

 

 

 


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu