marți, 11 august 2020

Un debut timid

Nu știu cum a fost pentru unii, dar pentru mine stagiunea asta online a fost benefică. Am reușit ca aproape în fiecare seară „să merg” la teatru, lucru care în condiții de normalitate nu-mi reușea. Ba, unde mai pui că am fost și în străinătate! Un alt lucru bun a fost că am reușit să văd și spectacole care îmi scăpaseră. Astfel, într-una din seri, am fost la Unteatru și am văzut Liliom de Molnár Ferenc. Este a doua montare cu acest titlu pe care o văd într-un interval de câțiva ani, după Caruselul lui Andrei Șerban de la Teatrul Bulandra.

Molnár Ferenc (1878-1952), scriitor, regizor și poet, a fost unul dintre cei mai cunoscuți și controversați dramaturgi maghiari. Nu a fost încadrat în niciun curent literar, dar a folosit în întreaga sa operă elemente naturaliste, expresioniste, neo-romantice și conceptele de psihanaliza ale lui Freud. Este autorul, printre altele al unui roman pentru tineret care mi-a marcat copilăria Băieții din strada Pal.

            Piesa Liliom, scrisă în 1909, a stat la baza a numeroase montări și ecranizări prin tematica sa majoră, aceea de a sublinia că eșecurile în viață ale unora sunt cauzate de strâmbătatea societății în care trăiesc unde banul primează. Povestea de iubire între Liliom și Julika, învăluită în tragism, presărată cu momente tandre, dar și cu unele de violență, jaful la care participă eroul nostru pentru a face rost de bani pentru copilul nenăscut, sinuciderea lui Liliom pentru ca să nu fie prins, trimiterea lui în Purgatoriu, întoarcerea după 16 ani pe Pământ pentru o zi pentru a face ceva bun pentru fiica pe care nu o văzuse niciodată, eșecul , toate sunt coordonatele piesei dramaturgului maghiar. Unele dintre ele se potrivesc perfect și cu ce se întâmplă în zilele noastre. Inadaptare, filfizonul care vrăjește și păcălește fetele ingenue care visează la un Făt Frumos, violența care ascunde traume, spaime,puterea de dominarea a celui puternic asupra celui mai slab. Nu vă sună cunoscut?

 

 

 

Spectacolul de la Unteatru, Liliom- viața și moartea unui vagabond, legendă urbană în șapte tablouri reprezintă debutul timid, aș zice, al tinerei regizoare Kovács Zsuzsánna. Aceasta tratează destul de simplist iubirea dintre Liliom și Julika, personaje marginalizate de o societate de consum în care banul este cel mai important lucru. Nu simțim că relația șubredă dintre cei doi evoluează pe parcursul piesei pas cu pas și în funcție de celelalte personaje, este doar o simplă expunere a faptelor, fără implicare, fără o trăire intensă. O poveste atât de tristă ar fi trebuit să emoționeze, dar ea curge linear. Emoția sau „pielea de găină” lipsesc, de multe ori, din spectacolele zilelor noastre. Profunzimile textului se pierd, din păcate, sensibilitatea și fragilitatea personajelor se topesc într-o lipsă de emoție. Actorii sunt tineri, unii dintre ei au făcut roluri importante, dar, aici, se simte o mână tremurândă, nesigură de regizor care nu le-a exploatat calitățile pe de-a întregul. Personajele feminine Julika și prietena ei, interpretate de Sabrina Iaschevici și Corina Moise, pierd din consistența de la începutul piesei, forța celor două actrițe scade pe măsură ce  ne apropiem de final. Doamna Muskát, patroana caruselului de bâlci, îndrăgostită și ea de Liliom, jucată de Florina Gleznea, apare ca o Cruella, ca femeia comisar, aparent intransigentă. Liliom  nu are nimic din farmecul de cuceritor de care se vorbește, calitățile actorului Ionuț Vișan, strident machiat, nefiind scoase în evidență. Puțin ciudat și nemotivat mi s-a părut travestiul lui Liviu Pintileasa în rolul fotografului. Mai apar, Silviu Debu și Andrei Seușan, acesta din urmă conturează alături de Corina Moise prototipul cuplului fericit, opus celui format din Liliom și Julika.Finalul pare ușor confuz prin distribuirea Florinei Gleznea în Julika, ajunsă la maturitate și Sabrina Iaschevici, pe post de fiică a ei, serbând ziua de naștere a celei mici. Pâine și circ este viața noastră, ar putea fi concluzia amară a piesei și a spectacolului.

Decorul, semnat  de Cristian Stănoiu, este format din patru panouri viu colorate și două practicabile care sugerează și delimitează spațiul de joc. Panourile manevrate de actori te duc cu gândul la lumea bâlciului, trei dintre ele având desenate siluetele unui mire și a miresei sale, toate patru au în mijloc un loc pentru cap.Poza de familie fericită pentru o clipă din viață.

 

Unteatru- Liliom- viața și moartea unui vagabond, legendă urbană în șapte tablouri de Molnár Ferenc. Regia: Kovács Zsuzsánna. Scenografia: Cristian Stănoiu. Distribuția:Ionuț Vișan, Sabrina Iașchevici, Corina Moise, Florina Gleznea, Liviu Pintileasa, Andrei Seușan,
Silviu Debu. Data vizionării: 22 mai 2020.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu