joi, 13 august 2020

Toma Hogea: Actorul păpușar, după umila mea părere, are nevoie de o putere energetică, de o aură aparte, sinceră, curată, luminoasă, pozitivă, magic

Actor, regizor, profesor, scenarist, autor al unei valoroase Istorii a teatrului de animaÈ›ie din România,Toma Hogea este un moldovean hâtru, pus pe glume, mereu atent cu apariÈ›iile sale, elegant, generos, uneori controversat de colegii de breaslă. Cu o activitate îndelungată laTeatrul pentru copii È™i tineret “Luceafărul”din IaÈ™i, cu zeci de roluri în tolba sa, Toma a răspuns provocării mele, “interogatoriul”ce trebuia să aibă loc live, față-n față a fost mutat online dincauza pandemiei ce a declanÈ™at o “epidemie”teatrală fără precedent, atât la nivel de spectacol, cât È™i la nivel de discuÈ›ii, interviuri. Să nu vă imaginaÈ›i că am epuizat întrebările, curiozitatea mea ar mai fi avut de iscodit, dar a trebuit să pun punct pentru a  nu scrie o altă istorie.

Raluca Tulbure: Ești născut la Botoșani, dar trăitor în dulcele târg al Ieșilor, de mulți ani. Care este semnificația acestor două orașe pentru tine și unde ești mai acasă?

Toma Hogea: Acum, mai mult ca niciodată, în această perioadă, atât de dramatică pentru întreaga omenire, perioada pandemiei, amintirile năvălesc peste sufletul meu, cu un ropot asurzitor. ÃŽntr-adevăr, viaÈ›a mea s-a derulat, în etape diferite, în cele două oraÈ™e: BotoÈ™ani È™i IaÈ™i. Anii copilăriei, ai adolescenÈ›ei, petrecuÈ›i în oraÈ™ul de baÈ™tină, BotoÈ™ani, au fost cei mai frumoÈ™i ani. Am trăit o copilărie reală, plină de/cu jocuri reale, inventate de mine È™i de prietenele/ partenerele mele de joc, Rodica È™i Èšuca. Din păcate, în perioada anilor 1960-1970, jucăriile nu se găseau în magazine, iar preÈ›urile erau mult prea ,,pipărate” pentru bugetul părinÈ›ilor mei. Am primit o singură jucărie, un băieÈ›el, care avea faÈ›a pictată, pe un carton rigid, iar corpul său era umplut cu rumeguÈ™ dar, din neatenÈ›ie sau de spaima unei ploi torenÈ›iale, de vară, mi-am abandonat unica jucărie, drept pentru care alta nu am mai primit, niciodată. Această ,,dramă existenÈ›ială” mi-a schimbat, întru totul, jocul de zi cu zi. Am fost nevoit să-mi construiesc singur păpuÈ™ile: în primul rând confecÈ›ionam corpurile, pe care le umpleam cu câlÈ›i sau rumeguÈ™, apoi le coseam hainele, în funcÈ›ie de povestea pe care o inventam È™i apoi urmau ,,reprezentaÈ›iile artistice”, unde spectatorii mei fideli erau prietenele mele, Rodica È™i Èšuca. Acestea sunt primele amintiri - amintiri, poate mult prea vii, pe care le păstrez în suflet È™i în memoria afectivă. Când spun BotoÈ™ani, îmi reamintesc aleile cu castanii bătrâni, care străjuiau drumul ,,golgotei” spre Școala de Muzică; revăd imaginea imensului derdeluÈ™, care domina întreaga stradă a cartierului, iar noi, cu săniile grele, de fier, străbăteam derdeluÈ™ul din zori È™i până-n seară. Revăd imaginea Teatrului de PăpuÈ™i ,,Vasilache” care mi se părea o clădire monumentală, uriașă, iar atmosfera creată de păpuÈ™ile din foier era magnifică, îmi tăia respiraÈ›ia È™i, nu în ultimul rând, actorii păpuÈ™ari care mă fascinau cu măiestria lor. OraÈ™ul BotoÈ™ani, a fost, este È™i va rămâne un tărâm special, un loc iubit È™i binecuvântat de Bunul Dumnezeu, loc în care s-au născut: Mihai Eminescu, George Enescu, Nicolae Iorga, Ștefan Luchian, un loc care, È™i astăzi, mai păstrează frânturi din atmosfera de odinioară, cea interbelică. OraÈ™ul IaÈ™i, m-a ,,adoptat” încă din anul 1980, odată cu transferul meu de la Teatrul ,,Mihai Eminescu” din BotoÈ™ani la Teatrul pentru Copii È™i Tineret ,,Luceafărul”. Târgul IaÈ™i, este locul unde mi-am făcut studiile universitare È™i studiile doctorale, unde m-am dezvoltat, ca artist, ca actor pă-puÈ™ar È™i regizor, unde profesez de aproape 45 de ani. IaÈ™i, este locul în care am trăit cei mai frumoÈ™i ani, ai tinereÈ›ii È™i ai maturității, alături/ împreună cu colegii È™i prietenii mei de scenă. Acasă este acolo unde sufletul nostru încă, mai există! Acasă e acolo unde ne sunt rădăcinile, acolo unde am iubit prima oară, acolo unde ne-am format ca oameni, acolo unde ne este familia, acolo unde ne sunt mormintele celor dragi, acolo unde amintirile trăiesc prin/cu noi.

R.T.: Care a fost momentul în care ai hotărât că teatrul este ceea ce vrei să faci pentru că știu că ai început cu muzica?

T.H.: Dintotdeauna, mama mea (Mama Leo) È™i-a dorit ca ,,băietul ei” să fie ,,om cu carte”, drept care, de mic copil, din primul an de È™coală, mama m-a înscris la Școala de Arte din BotoÈ™ani, SecÈ›ia muzică. Vă mărturisesc, cu sinceritate, că cei doisprezece ani de muzică i-am urmat cu sfinÈ›enie, cu supunere totală față de dorinÈ›a părinÈ›ilor mei de a studia muzică, de a deprinde tainele viorii. ÃŽn primul rând, È™coala de muzică,  spre deosebire de celelalte È™coli, impune un program deosebit de încărcat; în afara orelor teoretice, aveam o mulÈ›ime de alte materii de specialitate: instrumnet principal, instrument secundar, teorie È™i solfegii, orchestră, cor, muzică de cameră, etc. Odată ,,înregimentat” într-o astfel de programă È™colară, copilăria este privată de cele mai frumoase jocuri, orele de studiu dedicate instrumentului mi-au schimbat, în totalitate, modul de viață. Asemeni sportivului, care se antrenează ore în È™ir, zi de zi, la fel, È™i eu, am renunÈ›at, de cele mai multe ori, la plăcerile jocului È™i, mi-am dedicat timpul studiului la vioară. ÃŽn timpul anilor de liceu, în afară de faptul că am fost un spectator fidel a Teatrului ,,Mihai Eminescu” din BotoÈ™ani, vizionând fiece spectacol de nenumărate ori, concomitent am urmat È™i cursurile Școlii Populare de Artă, secÈ›ia Teatru, drept pentru care, ,,microbul” scenei, dorinÈ›a de a deveni actor s-a instaurat definitiv È™i iremediabil. ÃŽnainte  de susÈ›inerea examenului de bacalureat, am avut curajul, pentru prima dată (È™i ultima), de a-mi înfrunta părinÈ›ii, anunțându-i că nu voi susÈ›ine examenul de admintere la Conservatorul din IaÈ™i, ci voi merge să dau examen, la Facultatea de Teatru. Șoc! Șoc! Șoc! BieÈ›ii părinÈ›i au fost distruÈ™i, nu puteau concepe  faptul că, după doisprezece ani de muzică, după doisprezece ani de studiu zilnic cu chin, cu lacrimi, cu suferinÈ›e, cu examene anuale foarte grele, dintr-o dată...am renunÈ›at! Privind lucrurile, retrospectiv, dar cu ochii ,,minÈ›ii” adultului de astăzi, aÈ™ îndrăzni să spun că sâmburele È™i nucleul artistic/actoricesc a existat dintotdeauna, chiar prin acele ,,forme teatrale”/ jocuri ludice cu/ È™i fără păpuÈ™i, ale copilăriei, prin dorinÈ›a permanentă de a învăța È™i de a recita poezii, de a fi văzut È™i ascultat de ,,publicul” cartierului È™i, nu în ultimul rând, aplauzele. Adoram momentul final al reprezentaÈ›iilor, È™tiind că urmează aplauzele. Da, într-adevăr, actoria a fost acel ,,sâmbure” care a existat înlăuntrul fiinÈ›ei mele dintotdeauna, care mi-a dat sensul vieÈ›ii de a trăi, de a profesa, de a fi un om împlinit È™i fericit! 

 

R.T.: Pregătirea muzicală ți-a fost de ajutor ulterior?

T.H.: Bună întrebare, într-adevăr, cei doisprezece ani de muzică mi-au fost de un real folos, ul-terior. ÃŽn primul rând, cariera de instrumentist îți disciplinează viaÈ›a, îți ordonează timpul, îți echilibrează temperamentul, îți filtrează sentimentele trăind după ,,reguli” nescrise, formându-È›i un bioritm de viață propriu. Dintotdeauna, timpul a fost ,,duÈ™manul” meu, orele de studiu au fost insuficiente pentru a fi în top, orele de repetiÈ›ii (ca actor È™i regizor) au fost prea puÈ›ine, probabil că sindromul ,,perfecÈ›ionismului” care mi-a fost toată viaÈ›a o ,,umbră” a fiinÈ›ei mele mi-a creat un mare disconfort vis a vis de ... timp! ÃŽn altă ordine de idei, muzica m-a cizelat, m-a sensibilizat, mi-a oferit un bagaj consistent de cultură generală/muzicală, extrem de important pentru evoluÈ›ia unui actor, mai ales într-un teatru pentru copii È™i tineret, unde muzica este unul din ,,ingredientele” fundamentale ale artei spectacolului. Studiind muzica, mi-a fost comod ca actor să citesc o partitură muzicală, să imprim în studiouri diverse partituri muzicale, indiferent de complexitatea acestora, iar ca regizor, pregătirea muzicală este extrem de utilă, îmi înlesneÈ™te un limbaj comun, profesionist, în colaborările mele, cu compozitorii. Din momentul când lucrez un scenariu, în indicaÈ›iile regizorale È™tiu, cu exactitate, ce să propun compozitorului pentru fiece temă muzicală: tonalitatea, ritmul, atmosfera piesei, inclusiv ce instrumente pot fi folosite: vioară, pian, violoncel, nai, oboi, flaut, saxofon, etc. Acest mod de lucru plăcut, reconfortant cu compozitorii îmi crează o stare de lejeritate, de bucurie. BinenÈ›eles că tenacitatea mamei mele de a studia muzica, cumulat cu truda, scăldată cu multe lacrimi ale ,,elevului”, mi-a oferit, în carieră, confortul È™i bucuria jocului pe orice partitură muzicală. Concluzionându-mi gândul, aÈ™ spune că numai o mamă poate È™tii È™i simÈ›i ceea ce este cel mai bine pentru fiul său!

R.T.: Cum a fost începutul și unde?

T.H.: A fost odată ca niciodată...în anul de graÈ›ie 1977, când m-am angajat la Teatrul ,,Mihai Eminescu” din BotoÈ™ani. Pe atunci, teatrul avea o trupă deosebit de valoroasă, cu actori de mare prestigiu, dăruiÈ›i scenei, plini de energie È™i bunătate: Cazimir Tănase, Constantin Cadeschi, Silvia Brădescu, Viorel Baltag, Tamara Popescu, Dan Puric, Despina Marcu, Narcisa Vornicu, actori care m-au primit cu braÈ›ele deschise, cu modestie, actori care mi-au îndrumat primii paÈ™i pe o scenă profesionistă. Am mărturisit, în multe interviuri, faptul că orice actor, în afară de talent, de o bună pregătire profesională, are nevoie (obligatoriu) de...È™ansă. Debutul meu s-a produs sub o stea norocoasă: Jocul de-a vacanÈ›a de Mihail Sebastian, sub bagheta magică a unui renumit pedagog de teatru, regizor Zoe Stanca Anghel, un om de o bunătate rar întâlnită, un om blând, de un calm englezesc, cu umor, un om foarte bine pregătit, un mare profesionist. Scenografia spectacolului era semnată de Diana Popov È™i Arh. Vladimir Popov, direcÈ›ia muzi-cală a purtat semnatura compozitorului Edmond Deda. Vorbeam, ceva mai devreme de È™ansa actorului de a se întâlni în viață, cu textele valoroase, cu regizorii importanÈ›i, cu scenografii inventivi, cu compozitori care să-È›i valorifice calitățile muzicale, cu rolurile dorite/visate È™i, nu în ultimul rând, cu actorii/partenerii de scenă care să-È›i preÈ›uiască talentul, munca È™i, nicidecum, să-È›i distrugă aripile începutului de drum. A fost un debut/un spectacol pe care îl port, È™i astăzi, în adâncul sufletului, maniera lucrului ,,familiar” cu calm È™i bunătate mi-a marcat debutul scenic, iar  sentimentul ,,primei iubiri”, nu poate fi uitat! Da, Jeff este primul rol, prima iubire, primul examen cu publicul pe o scenă profesionistă, primul succes, încununat de aplauzele publicului. Șansa de a fi distribuit alături de actorii seniori ai trupei, de tinerii debutanÈ›i (actriÈ›a Tamara Popescu, în rolul de debut, Corina), È™ansa de a fi distribuit de o regizoare de marcă, Zoe Stanca Anghel, m-au făcut să înÈ›eleg cât de importantă este È™ansa în viaÈ›a actorului. Debutul meu, pe scena botoșăneană, mi-a dat curajul necesar, mi-a conferit încredere, în propriile-mi forÈ›e, mi-a dat aripile necesare zborului, neîntrerupt, de aproape 45 de ani. Prima iubire (chiar, È™i cea  scenică) NU se uită niciodată!

R.T.: De ce ai ales Teatrul pentru Copii?

T.H.: Pe principiul că în viață, nimic nu este întâmplător. ÃŽn timp ce eram angajat la Teatrul ,,Mihai Eminescu” din BotoÈ™ani, regizorul Eugen Traian BorduÈ™anu mi-a propus o colaborare cu Teatrul de PăpuÈ™i ,,Vasilache, pentru spectaco-lul Albă ca Zăpada È™i cei È™apte pitici, scenografia fiind semnată de Mihaela PiÈ›igoi (spectacol de debut). Atunci, a fost pentru prima dată, când am trecut pragul teatrului de păpuÈ™i ca profesionist È™i am descoperit munca sisifică a actorului păpuÈ™ar din spatele  paravanului sau din trapă. Regizorul spectacolului mi-a propus rolul PrinÈ›ului (ca actor), având-o ca parteneră de scenă pe actriÈ›a Gabriela Nestorică (în rolul Albei ca Zăpada), toate celelalte personaje fiind cu păpuÈ™i. Pentru mine, impactul cu scena teatrului de păpuÈ™i a fost un cumul de trăiri: în primul rând, munca actorilor păpuÈ™ari din acel spectacol (cu păpuÈ™ile tip wayang) mi se părea ceva imposibil de realizat; apoi, nenumăratele ore de repetiÈ›ii, de cele multe ori până spre miezul nopÈ›ii, cu păpuÈ™ile în faÈ›a oglinzii, era ceva de neînÈ›eles pentru mine, urmat de efortul fizic È™i psihic a păpuÈ™arului, cu multă transpiraÈ›ie pentru fiece nouă miÈ™care deprinsă a păpuÈ™ii È™i, nu în ultimul rând, disponibilitatea actorilor, ,,uÈ™urinÈ›a” cu care reuÈ™eau să însufleÈ›ească păpuÈ™ile È™i să-È™i modeleze glasurile în funcÈ›ie de personajul pe care îl interpretau, fiecare actor-păpuÈ™ar având de interpretat cel puÈ›in, câte două personaje. Pe principiul că, în viață nimic nu este întâmplător, doi ani mai târziu (în anul 1980) doamna Natalia Dănăilă, directorul Teatrului pentru Copii È™i Tineret din IaÈ™i, îmi făcea propunerea de a mă alătura trupei. ÃŽn urma vizionării mai multor spectacole care m-au fascinat, am decis să părăsesc familia (fiind, totuÈ™i, singur la părinÈ›i, mama mea mi-a acceptat foarte greu decizia luată), oraÈ™ul natal, prietenii È™i colegii din trupa Teatrului ,,Mihai Eminescu”. Atunci erau vremuri grele: oraÈ™ele erau închise, începuse perioada autofinanțării- care a durat aproape zece ani, cumplită perioadă-  È™i totuÈ™i, în ,,nebunia” vârstei, am lăsat tot confortul locului natal, venind la IaÈ™i. Pentru orice actor, tentaÈ›ia ar fi fost mare; eram singurul tânăr, june prim a trupei.  Odată cu venirea mea în trupă. s-au montat foarte multe spectacole noi, dar voi povesti totul, la momentul potrivit. Diversitatea repertoriului teatrului, originalitatea montărilor, colaborările teatrului cu regizorii, scenografii, compozitorii È™i coregrafii de elită, din È›ară, rolurile importante/principale( multe la număr), au fost câteva dintre argumentele care m-au determinat să iau decizia de a rămâne, pentru totdeauna, în trupa ieÈ™eană. Astăzi( după 45 de ani), vin È™i vă mărturisesc, cu sinceritate È™i cu emoÈ›ia timpului trecut că, a fost o decizie înÈ›eleaptă, chiar dacă aveam vârsta de 23 de ani.

R.T.:Toma, îți mai plac poveștile? Dacă ai fi copilul de azi, ce ți-ar place să vezi la teatru? Ce s-a schimbat față de copilul care ai fost?

T.H.: Complexă întrebare, evident că-mi plac poveÈ™tile! Demonstrează acest lucru, faptul că, în paralel cu activitatea din teatru, ani de zile, am ,,păstorit” emisiunea ,,ÃŽngeraÈ™ul meu”, povestea de seară pentru copii de la Radio ,,Trinitas ” din IaÈ™i. Au fost ani în care am redescoperit parfumul poveÈ™tilor, seară de seară, È™i, mai mult decât atât, m-am redescoperit, pe mine, ca actor, fiind ,,obligat” să interpretez nenumărate personaje, asta implicând sentimente, caractere È™i glasuri foarte diferite în aceeaÈ™i poveste. ÃŽmpreună cu actriÈ›a Camelia Poenaru, construiam scenariile, regia, interpretarea personajelor, ilustraÈ›ia muzicală È™i, de cele mai multe ori, montajul imprimărilor. Au fost multe nopÈ›i nedormite, în care reuÈ™eam să finalizăm imprimările, ziua fiind, binenÈ›eles, ocupaÈ›i cu repetiÈ›iile È™i spectacolele teatrului dar numai aÈ™a am reuÈ™it să lăsăm ,,moÈ™tenire” radioului, sute È™i sute de poveÈ™ti care, È™i astăzi, mai sunt redifuzate. Raluca, îmi primul rând, nu mi-aÈ™ dori să fiu copilul de azi, dar, într-un scenariu utopic, mi-aÈ™ dori să mă reîntorc la copilul È™i copilăria de odinioară. Copilul de azi, înainte de a învăța să meargă, să articuleze primele cuvinte, descoperă imaginile colorate de pe telefonul părinÈ›ilor, tableta È™i jocurile aferente tehnologiei. Totul este schimbat, totul este altfel pentru copiii generaÈ›iei de azi, spre deosebire de anii copilăriei mele; nimic nu se aseamănă cu...nimic! Lucrurile sunt atât de diferite, încât aproape că-mi este greu să redau, prin cuvinte, marile transformări petrecute în timp. Sunt un om, un artist total deschis noutăților, provocărilor, dar făcute cu sens, cu măsură, cu echilibru, cu o susÈ›inere logică. Totul s-a schimbat în viaÈ›a È™i evoluÈ›ia unui copil, față de copilul de odinioară: condiÈ›iile de trai (hrană, vestimentaÈ›ie, jucăriile robotizate, dar atât de râvnite de orice copil, noua tehnologie - calculator, internet, fb), ritmul alert a vieÈ›ii, programele È™colare, relaÈ›iile interumane între părinÈ›i-copii, educatori-copii....absolut totul! Și totuÈ™i, spectacolul de teatru pentru copii, contrar acestei revoluÈ›ii novatoare ,,impusă” de timp, păstrează componentele de bază din spectacolul de odinioară. BinenÈ›eles că, lucrurile au evoluat enorm, în sensul cel mai bun, valoric È™i este normal, este firesc, ca micul spectator de azi să-È™i dorească, să aspire, să redescopere la teatru, spectacolele care să însumeze toate aÈ™teptările È™i toate aspiraÈ›iile sale. Dacă, în anii copilăriei mele, mersul la teatrul de păpuÈ™i era un moment plin de sacralitate - aproape că nu respiram în sala de spectacol, de emoÈ›ia energetică a sălii, a actorilor È™i, nu în ul-timul rând, a păpuÈ™ilor-, astăzi, copilul ajunge la teatru însoÈ›it, fie de educator sau părinÈ›i, aÈ™teaptând să descopere pe scenă personajele, imaginile È™i efectele cu care este familiarizat din galeria desenelor animate super tehnologizate. Făcând un exerciÈ›iu de imaginaÈ›ie, dacă aÈ™ fi copilul de azi, categoric că mi-aÈ™ dori să descopăr la teatru un spectacol modern dar, la fel de categoric, nu mi-aÈ™ dori să reîntâlnesc stilistica È™i maniera de interpretare a anilor 60/70; în schimb, categoric, mi-aÈ™ dori, măcar ipotetic, să revăd în sala de spectacol copiii de odinioară, copiii care È™tiau să respecte È™i să preÈ›uiască actul artistic, copiii care priveau cu interes È™i cu emoÈ›ie spectacolul, copiii care reuÈ™eau să se bucure de poveste È™i, nicidecum copiii de astăzi, care, în sala de spectacol, sunt cu ochii aÈ›intiÈ›i, mai tot timpul, pe telefon, butonând diverse jocuri, în timp ce pe scenă există o poveste, există mister, există emoÈ›ie, există actori, totul cumulat într-un spectacol teatral! Gândul meu (măcar, ipotetic) este acela ca, într-o bună zi, TEATRUL să redevină ,,Templul” de odinioară, nu doar o simplă locaÈ›ie de divertisment! TEATRUL mileniului trei, cred că, ar trebui să fie spaÈ›iul ambiental, cu toate dotările tehnice, unde publicul de toate vârstele să aibă bucuria unui reprezentaÈ›ii moderne, dar să fim deschiÈ™i pentru a primi stropul de sacrali-tate, dăruit, cu atâta generozitate de actorii păpuÈ™ari.

R.T.: Ce-i trebuie unui actor păpușar în plus față de un actor de dramatic?

T.H.: Actorul, înainte de toate, este OM, cu temperamentul È™i inteligenÈ›a sa, cu experienÈ›a de viață, cu sensibilitatea sa, indiferent de profilul teatrului. Nu voi spune nimic nou, prin faptul că orice actor, înainte de toate, are nevoie de talent; celelalte calități pot fi dobândite în timp, cu muncă, multă muncă. ÃŽntr-adevăr, actorii din teatrele pentru copii È™i tineret sunt (sau, ar trebui să fie) înzestraÈ›i cu mult mai multe abilități, spre deosebire de actorul din teatrul de dramă. Orice actor păpuÈ™ar are (sau, ar trebui să aibă) calitățile actorului de dramă plus multe alte ,,ingrediente” necesare exercitării profesiei. ÃŽncă din anii de studiu, din facultate, descoperim faptul că, studenÈ›ii SecÈ›iei de Actorie, PăpuÈ™i È™i Marionete au aceeaÈ™i programă È™colară cu colegii SecÈ›iei de Dramă; în schimb, studenÈ›ii păpuÈ™ari, au mult mai multe materii: în afară de cursurile, săptămânale de actorie, există, încă, două materii, de specialitate, extrem de importante- cursul de mânuire păpuÈ™i È™i cursul de mânuire marionete. Acest detaliu, extrem de important, denotă faptul că programa analitică a studentului SecÈ›iei de păpuÈ™i È™i marionete este cu mult mai complexă față de cea a studentul SecÈ›iei de dramă. ÃŽncă de la admitere, viitorul student păpuÈ™ar trebuie să demonstreze faptul că are calitățile necesare pentru specializarea dorită. Studentul păpuÈ™ar, la examenul de licență, are de susÈ›inut trei probe practice: spectacolul pentru actorie, spectacolul cu păpuÈ™i È™i cel cu marionete, spre deosebire de studentul de la dramă care are de susÈ›inut o singură probă: spectacolul de actorie. Actorul păpuÈ™ar, spre deosebire de actorul de dramă, necesită un cumul de calități: talentul (calitate ,,obligatorie” oricărui actor), spontaneitate, o sensibilitate aparte, față de personajele specifice teatrului pentru copii, starea ludică, plăcerea totală a păpuÈ™arului pentru joc, pentru improvizaÈ›ie, muzicalitate, uÈ™urinÈ›a  de a interpreta È™i de a improviza orice piesă muzicală, muzica fiind ,,ingredientul” fundamental în  spectacolul pentru copii, plastica corporală, fără de care, actorul nu ar reuÈ™i să ,,jongleze” cu disponibilitatea È™i agilitatea personajelor specifice acestui profil. ÃŽn altă ordine de idei, improvizaÈ›ia este un ,,mod de viață”, modul de a profesa al actorului păpuÈ™ar. Orice păpușă sau element animat necesită răbdare din partea actorului păpuÈ™ar pentru a-È™i descoperi păpuÈ™a. Timbrul/glasul actorului păpuÈ™ar, spre deosebire de actorul de dramă, necesită o disponibilitate totală, o uÈ™urință de a ,,pune în pagină” orice tipologie de personaj, de la Zână până la Vrăjitoare, o paletă extrem de diversificată, de grea, luând în calcul faptul că, există spectacole în care actorul/actriÈ›a are de interpretat mai multe personaje, în cadrul aceleaÈ™i reprezentaÈ›ii. Actorul păpuÈ™ar, după umila mea părere, are nevoie de o putere energetică, de o aură, aparte, sinceră, curată, luminoasă, pozitivă, magică! Actorul păpuÈ™ar, prin natura textelor dramatice, a personajelor create ani de-a rândul capătă un anumit ,,tipar” de comportament, de atitudine, de relaÈ›ionare cu semenii, nu numai pe scenă, ci È™i, în viaÈ›a de zi cu zi. Actorul păpuÈ™ar, spre deosebire de actorul de dramă, este micul/ marele ,,magician” care reuÈ™eÈ™te să însufleÈ›ească orice element, orice obiect, orice păpușă, înnobilându-le!

R.T.:Tu ca actor dai păpușii o parte din sufletul tău, dar ea îți dă ceva la schimb?

T.H.: Din momentul când ai decis să mergi pe acest drum, al teatrului pentru copii, opÈ›iunea actorului devine un ,,jurământ” față de păpuÈ™i! Cred că una din calitățile (obligatorii) a actorului păpuÈ™ar ar fi altruismul; alfel nu poÈ›i funcÈ›iona corect, onest cu personajul, cu păpuÈ™a care, privindu-te în ochi, cu uÈ™oară ,,obrăznicie”, aÈ™teaptă, de la păpuÈ™ar...totul! Evident că, orice element animat, orice păpușă pentru a exista necesită suflet, mult suflet din partea actorului dar... fără jumătăți de măsură. PăpuÈ™ile, prin candoarea lor, prin gingășia È™i fragilitatea lor m-au fascinat, atât în copilărie cât È™i, ulterior, pe scenă. Actorul păpuÈ™ar are menirea ,,divină” de a însufleÈ›i acel obiect, acea păpușă ,,moartă” È™i, oricât de frumoasă ar fi o păpușă, fără sufletul, fără emoÈ›ia È™i energia actorului păpuÈ™ar, EA nu există ! Nu întâmplător vorbeam, ceva mai devreme despre altruism, din momentul când actorul È™i-a preluat păpuÈ™a, el, devine ,,părintele” spiritual. Niciodată nu  am aÈ™teptat să fiu răsplătit ! ,,Răsplata” unei păpuÈ™i vine din felul cum te priveÈ™te, din felul cum te mângăie, cu mânuÈ›ele ei mici È™i delicate, din sfioÈ™enie È™i supunere, din respectul care È›i-l ,,impune” È™i, dintr-o iubire reciprocă, necondiÈ›ionată. Mai mult de atât cred că nu e posibil! De cele multe ori, noi oamenii nu reuÈ™im să ne ridicăm la acurateÈ›ea È™i puritatea unei păpuÈ™i!

R.T.: Ce le-ai spune la început de drum studenților boboci, despre meseria de actor mânuitor-păpuși?

T.H.: Calitatea de profesor universitar am avut-o vreo 10 de ani la Catedra de Actorie PăpuÈ™i È™i Marionete È™i vreo 15 ani la Catedra Canto (Actorie È™i MiÈ™care scenică). A fost o etapă a vieÈ›ii frumoasă, poate datorită faptului că, ador să lucrez cu tinerii; mi-a făcut plăcere să împărtășesc studenÈ›ilor din experienÈ›a mea, È™i, cu reală modestie, îndrăznesc să afirm faptul că am reuÈ™it, de fiecare dată, să mi-i apropii, să fim ,,colegi”, să fim prieteni. Din prima zi de curs, am ,,impus” o sinceritate totală, deschisă, reciprocă pentru o bună comunicare. Este bine È™tiut faptul că, studenÈ›ii la început de drum, sunt confuzi, iar mulÈ›i dintre ei- introvertiÈ›i, aÈ™teptând din partea profesorului căile de ,,acces”, de comunicare. Cu atât mai mult, pentru studenÈ›ii secÈ›iei de Actorie PăpuÈ™i È™i Marionete ar fi de preferat, mai ales la început, îngăduință, toleranță, răbdare È™i sinceritate din partea profesorului îndrumător. Cred că sinceritatea mi-a fost un bun aliat în lucrul cu studenÈ›ii; e nevoie de multă, multă îngăduință pentru a putea ,,defriÈ™a” mrejele  Ã®nceputului, tarele fiecăruia, dar totul trebuie făcut cu sinceritate È™i cu onestitate. ÃŽntotdeauna, le-am mărturisit  studenÈ›ilor, din prima zi, deschis, tranÈ™ant, realitatea, drumul greu È™i anevoios al artei păpușăreÈ™ti, minciuna È™i menajamentele nu-È™i aveau sensul. Studentul trebuie să afle, de la bun început, despre frumuseÈ›ea artei păpușăreÈ™ti, despre satisfacÈ›iile acestei profesii, atât de nobile, dar È™i despre truda epuizantă a actorului păpuÈ™ar, până la atingerea succesului deplin. Consider că studentul care nu este pregătit psihic È™i fizic, care nu are calitățile È™i abilitățile necesare pentru a deveni un bun actor păpuÈ™ar nu merită sacrificiul inutil, doar, pentru o diplomă. A renunÈ›a la timpul potrivit mi se pare mult mai corect față de el însuÈ™i È™i de viitorul său. De reÈ›inut pentru orice tânăr /student, aspirant la statutul de actor păpuÈ™ar ar fi: sinceritatea, tenacitatea, consecvenÈ›a, perseverenÈ›a, dorinÈ›a de a descoperi zi de zi lucruri noi È™i, nu în ultimul rând, respectul È™i iubirea pentru partenerul de scenă, pentru păpușă, pentru publicul său.

R.T.: E greu, e ușor să lucrezi cu copiii?

T.H.: AÈ™ fi ipocrit să afirm faptul că lucrul cu copiii este uÈ™or. Nu este uÈ™or, dar este plăcut. Am avut È™ansa ca È™i, în afara scenei să lucrez mult cu copii, în diferite perioade, în diverse proiecte. ÃŽmi amintesc, cu plăcere È™i bucurie perioada, imediat după RevoluÈ›ie, când am fost cooptat în proiectul ,, Art Scool (Terapie prin artă – Program spon-sorizat de UNITER) pentru Casa de Copii Bucium din IaÈ™i, unde împreună cu colega È™i prietena mea, actriÈ›a Cristina Anca Ciubotaru, am lucrat cu copiii preÈ™colari È™i È™colari mici. A fost o experiență grea, de patru-cinci ani, dar plăcută, emoÈ›ionantă până la lacrimi. Lucrul/terapia prin artă cu copiii abandonaÈ›i ne-a pus în faÈ›a unor noi ,,reguli” ale jocului, decât cele È™tiute. ÃŽn primul rând, limbajul, atitudinea, gesturile, timbrul vocal, reacÈ›iile È™i jocurile inventate, privirile lor, făceau ca munca noastră să devină mult mai grea, iar sentimentele noastre foarte greu de stăpânit. ÃŽnceputul proiectului a fost extrem de greoi, până în momentul în care am reuÈ™it să-i convingem pe copii că, noi, suntem prietenii lor È™i dorim să-i integrăm în jocul nostru (timp de un an de zile). Ulterior, sufletele lor s-au deschis total în faÈ›a noastră È™i au,,înflorit”, devenind ,,dependenÈ›i” de prezenÈ›a noastră, de jocul nostru comun. După cinci ani (finalizarea pro-iectului), despărÈ›irea a fost de-a dreptul dramatică, între timp deveniserăm prietenii lor de joc, confidenÈ›ii lor È™i, mai mult decât atât, pentru unii dintre ei...,,părinÈ›ii” lor! ÃŽntr-devăr, mulÈ›i dintre ei ne strigau cu apelativul: mama È™i tati! O felie de viață, reală, trăită intens, într-un spaÈ›iu ,,special”, într-un nou experiment al lucrului cu copiii! Un alt proiect a fost ,,Mă joc cum vreau” în cadrul unui mare spaÈ›iu comercial din IaÈ™i unde ani de zile, în fiecare wekend, am avut bucuria de a întâlni È™i de a cunoaÈ™te zeci È™i sute de copii, care  erau integraÈ›i în jocurile pe care le  propuneam. Serile de vineri È™i sâmbătă se derulau jocurile ,,constructive”, educative (ex: cel mai frumos desen, teatru de păpuÈ™i, mânuire la paravan etc.), iar în serile de duminică, aveau loc ,,spectacole” cu muzică, acrobaÈ›ie, dans, poezie, pantomimă, fiecare copil având posibilitatea să își etaleze talentul, în faÈ›a publicului. Această terapie, acest mod de diverstisment a fost foarte bine primit de copii, de părinÈ›ii acestora È™i, nu în ultimul rând, de publicul ,,format ” în timp. Mi-am permis să vă mărturisec aceste experienÈ›e de lucru cu copiii, experienÈ›e de viață, dinafara scenei, care mi-au marcat mult activitatea profesională È™i care m-au ,,obligat” să -mi diversific metodele È™i stilul de lucru cu copiii. Copiii sunt È™i rămân o sursă inepuizabilă de energie, de bunătate, de sinceritate, de bucurie, de lumină, de iubire sinceră È™i, nu acceptă nici un compromis (spre deosebire de maturi). ÃŽn teatru, copiii/spectatorii noÈ™tri fideli sunt barometrul sincerității, vis a vis de actorii care trudesc în spectacol, de aceea nu este uÈ™or să le gestionezi stările, sentimentele È™i emoÈ›iile acestora, dar aplauzele din finalul reprezentaÈ›iei răsplătesc truda È™i măiestria actorilor.

R.T: Ce a determinat saltul de la actor la regizor?

T.H.: Cariera artistică mi-am clădit-o din mai multe etape. Au existat  momente când am trăit senzaÈ›ia că tot ceea ce realizam era mult prea puÈ›in sau momente când am simÈ›it nevoia unei schimbări, al unui suflu nou, unui nou drum, unei noi forme de exprimare artistică dar, mult mai complexă. AÈ™a se face că, după douăzeci de ani de scenă, după zeci È™i zeci de roluri  (de cele mai multe ori principale), lucrând cu mulÈ›i regizori È™i acumulând  cunoÈ™tinÈ›e È™i experiență scenică, în toamna anului 2000 am simÈ›it că e momentul potrivit pentru o schimbarea dorită, că e momentul de a trece într-o nouă etapă a vieÈ›ii mele artistice. Prima montare a fost spectacolul Baltagul de Mihail Sadoveanu, la Teatrul ,,Luceafărul” din IaÈ™i, scenografia Rodica Arghir (Teatrul NaÈ›ional ,,Vasile Alecsandri” din IaÈ™i). Acum afirm cu convingere că a fost un mare act de curaj: în primul rând, curajul abordării unui text clasic, care presupune multă inventivitate pentru o transpunere scenică, pentru repertoriul unui teatru pentru copii È™i tineret, iar în al doilea rând faptul că, la începutul carierei mele artistice, am jucat în spectacolul Baltagul, în rolul lui Gheorghiță, într-o montare de referință a doamnei Natalia Dănăilă È™i a scenografei Axente Marfa. DorinÈ›a de autodepășire, dorinÈ›a de a regândi acest text celebru într-o cheie modernă, dar credibilă È™i bine susÈ›inută regizoral, a fost unul dintre ,,examenele” grele din cariera de regizor. Mărturiseam, ceva mai devreme, despre dorinÈ›a, plăcerea È™i bucuria de a lucra cu actorii, în deosebi, cu cei tineri. Este vorba de acea plăcere de a dărui din cunoÈ™tinÈ›ele È™i ,,secretele” profesionale (nescrise). Consider că, tot ceea ce acumulasem în timp merita dăruit cu generozitate tinerei generaÈ›ii.

R.T.: Ce fel de actor ești vis a vis de un regizor?

T.H.: ÃŽn momentul în care am descins în Teatrul pentru Copii È™i Tineret din IaÈ™i, erau doi regizori: Natalia Dănăilă (directorul teatrului) È™i domnul Constantin Brehnescu, È™i foarte mulÈ›i ani spectacolele teatrului au fost montate doar de ei. Școala în materie de regie a doamnei Natalia Dănăilă impunea o disciplină de fier, o rigurozitate absolută, seriozitate È™i multe, multe ore de repetiÈ›ii. ÃŽn acea perioadă nu exista: ,,nu pot”,,,nu È™tiu”, ,,nu vreau”, ,,sunt obosit” , etc.... AÈ™a am ,,crescut” în acest stil/mod de lucru, aÈ™a am fost format, cu o ,,educaÈ›ie spartană”! Personal, nu regret nimic; am preluat din È™coala Domniei Sale lucrurile fundamentale: punctualitatea, seriozitatea, modul amănunÈ›it de documentare pentru caietul de regie È™i, de ce nu?! perfecÈ›ionismul. Ulterior, mai ales după 1990, teatrul a colaborat cu mulÈ›i regizori din È›ară: Niki Scarlat, Bogdan Ulmu, Eduard Covali, Cezarina Udrescu, Mihai Lungeanu, Sabin Popescu, Ion Ciobotaru, Ion Sapdaru, Cristian Pepino, Oana Leahu, È™.a. Pentru mine a fost o revelaÈ›ie, o È™coală fiece întâlnire, descoperind noi stiluri de lucru, noi limbaje scenice. Nu am acceptat niciodată ,,milităria din pod” doar ca un instrument de supunere a păpuÈ™arului în faÈ›a ideilor È™i gândurilor regizorale. ÃŽntotdeauna, am acordat respectul cuvenit regizorului, mi-am însuÈ™it statutul de partener în proiect, dar nu am acceptat să fiu doar un simplu executant. Fiecare actor trebuie să-È™i valorifice propria personalitate, temperamentul său, spontaneitatea È™i bucuria/plăcerea jocului scenic. Am fost genul de actor care nu am acceptat niciodată jumătățile de măsură sau lucrurile nefinalizate, pe principiul  ,, lăsaÈ›i că, după premieră o să fie, mult mai bine”!

R.T.: Care este postura cea mai importantă sau cea care-ți place cel mai mult- când ești actor sau când ești regizor?

T.H.: Sincer să fiu, nu mi-am pus niciodată această întrebare; doar am profesat, ca actor (peste 40 de ani), ca regizor, deja, de vreo 20 de ani! Am avut È™ansa de a-mi hrăni sufletul, toată viaÈ›a, din bucuriile scenei, fie ca actor, fie ca regizor, È™i totuÈ™i emoÈ›iile trăite sunt complet diferite. Ca actor, trăieÈ™ti la intensitate maximă pentru personaj, alături de partenerii de scenă, în timp ce, ca regizor, trăirile È™i emoÈ›iile unei premiere sunt enorme, având în vedere că porÈ›i în suflet emoÈ›iile fiecărui actor/interpret, iar responsabilitatea produsului scenic, ca regizor, îți aparÈ›ine, în totalitate. Trăirile È™i sentimentele creaÈ›iei, actor-regizor sunt total diferite: actorul se lasă ,,pradă” regizorului, aÈ™teaptă să fie coordonat scenic, aÈ™teaptă schiÈ›ele scenografului pentru a-È™i descoperi costumul sau păpuÈ™a, aÈ™teaptă partitura muzicală È™i, nu în ultimul rând, coregraful care să-i schiÈ›eze miÈ™carea scenică.  Regizorul este cel care își compune, singur, în caietul de regie toate componentele actului artistic, astfel încât, actorul să fie degrevat de stres, să-È™i poată focusa întreaga energie rolului/personajului său. Munca de creaÈ›ie, ca actor È™i ca regizor, aduce satisfacÈ›ii nebănuite: actorul se redescoperă în fiece nou personaj, în timp ce regizorul, în teatrul de animaÈ›ie, încearcă să re/descopere, să deschidă noi orizonturi scenice, noi porÈ›i ,,fermecate”, astfel încât actorii să poată fi coordonaÈ›i de mâna ,,magică” a regizorului! Numai cu adevăr, cu sinceritate, cu emoÈ›ie, cu respect, cu multă muncă È™i iubire am răzbit prin ,,hățiÈ™urile” artei, ca actor È™i ca regizor. Ambele ipostaze, le iubesc È™i le preÈ›uiesc deopotrivă!

R.T.: Dintre spectacolele pe care le-ai regizat, care ți-au dat cea mai mare satisfacție?

T.H.: Această întrebare, mă duce cu gândul la momentul delicat, când o mamă este întrebată: ,,Pe care copil îl iubeÈ™ti cel mai mult?” Evident că, orice mamă își iubeÈ™te toÈ›i copiii, deopotrivă, oricât de mulÈ›i ar avea. Fiecare spectacol, pentru mine, a fost un nou început, un nou drum des-coperit, după o temeinică documentare, după un studiu profund, înarmându-mă cu o dramatizare bine pusă în pagină, cu zile È™i săptămâni de muncă cu scenograful È™i, ulterior, cu compozitorul. Dintotdeauna, pentru fiece nou proiect consider că cel mai important lucru rămâne echipa de realizatori, drept pentru care, niciodată nu mi-am permis să ratez È™i după o îndelungă analiză a gândurilor È™i ideilor proprii am luat  decizia finală. Orice montare aduce cu sine ceva nou, ca dramaturgie, ca stilistică, ca spaÈ›iu de joc (scenă), ca buget, ca instituÈ›ie, ca trupă de actori, drept  care tu, ca regizor îți construieÈ™ti un buget realist È™i, ulterior, îți formezi echipa de realizatori. Odată cu fiece spectacol regizat, am încercat să ating È™i să explorez noi genuri literare diferite, pentru toate categoriile de public, începând cu cei mici, preÈ™colarii, È™i terminând cu cei mari: liceenii. Fiecare spectacol mi-a adus dramul de satisfacÈ›ie, de bucurie, de emoÈ›ie, de împlinire profesională : Baltagul de Mihail Sadoveanu, Raza de soare de Al.T.Popescu, Capra Fram, ursul polar de Cezar Petrescu ( Teatrul pentru Copii È™i Tineret ,,Vasilache”, BotoÈ™ani), Take, Ianche È™i Cadâr de V. I. Popa (Teatrul ,,Bacovia”, SecÈ›ia pentru Copii È™i Tineret, Bacău),  Flautul fermecat de W.A.Mozart (Teatrul Republican ,,Licirici”,ChiÈ™inău È™i la Teatrul ,,Toma Caragiu”, SecÈ›ia pentru Copii È™i Tineret ,,Imaginario”, PloieÈ™ti),  Fata moÈ™ului È™i fata babei de Ion Creangă (Teatrul ,,AI.Davila”, SecÈ›ia pentru Copii È™i Tineret ,,AÈ™chiuță”, PiteÈ™ti), TinereÈ›e fără bătrâne-È›e È™i viață fără de moarte de P. Ispirescu, Magazinul cu jucării de Al. T. Popescu È™i Cartea cu Apolodor de Gellu Naum (Teatrul pentru Copii È™i Tineret ,,Merlin”, TimiÈ™oara), DegeÈ›ica de H.Cr. Andersen (Teatrul ,,CăluÈ›ul de mare”, ConstanÈ›a), Harap Alb (Teatrul Municipal ,,Guguță”, ChiÈ™inău). Unul dintre spectacolele pentru care am trăit, într-adevăr, o multitudine de stări, de sentimente, de emoÈ›ii, fiind vorba de o premieră absolută, a fost spectacolul Alegerea de MM.LL. Regele Mihai È™i Regina Ana, montat la ,,Ateneul NaÈ›ional” din IaÈ™i. A fost o montare grea, cu un text, de o valoare inestimabilă; a fost o muncă elaborată, cu mari temeri È™i cu o responsabilitate enormă. Sincer să fiu, când mi s-a propus acest proiect, în primul moment, am avut senzaÈ›ia că este doar o ,,glumă”, dar ulterior, când mi-am revenit din emoÈ›ia momentului, am realizat ce ,,examen” greu avea să urmeze. ÃŽn altă ordine de idei, această provocare mi-a dat o energie ,,magică”, mi-a oferit resurse nebănuite de muncă, având în vedere că spectacolul a fost o super producÈ›ie. Am avut în distribuÈ›ie actori de la: Teatrul NaÈ›ional ,,Vasile Alecsandri”, de la  Teatrul pentru Copii È™i Tineret ,,Luceafărul”, IaÈ™i, de la ,, Ateneul NaÈ›ional” IaÈ™i, spectacolul a avut muzică life, cu instrumentiÈ™tii Filarmonicii ,,Moldova” IaÈ™i, cântăreÈ›i È™i balerini ai ,,Operei NaÈ›ionale”  IaÈ™i. Cu modestie, vă mărturisesc că a fost un moment unic (cel puÈ›in până în prezent),  un spectacol elitist în care s-au întâlnit toate componentele artistice: proză(de mare rafinament), actori, orchestră life, balerini È™i cântăreÈ›i! Consider că spectacolul Alegerea a fost o nouă etapă a vieÈ›ii mele în materie de regie; a fost un prag înalt, care mi-a luminat gândurile È™i sufletul, mi-a dat aripi pentru a merge mai departe prin ,,hățiÈ™urile” artei scenice!

R.T.: Dintre rolurile interpretate care ar intra într-un top 5?

T.H.: Uauuu, serios, numai, cinci roluri? ÃŽncerc, mă gândesc, cuget! Vorbeam, la un moment dat, despre È™ansa actorului. ÃŽntr-adevăr, am fost un actor cu mari È™anse: mi s-au oferit partituri dramatice multe,  atât din literatura clasică, cât È™i din literatura universală, în montări deosebite, unele chiar de excepÈ›ie. ÃŽncerc, să nu mai prelungesc suspansul! Prima iubire rămâne prima iubire, cea mai puternică, cea mai profundă, unică È™i cu ,,repercursiuni” pentru tot restul vieÈ›ii: rolul Jeff din Jocul de-a vacanÈ›a. Vreme de douăzeci de ani, m-am ,,distrat” cu toate partiturile, posibile de PrinÈ›; am aÈ™teptat să depășesc pragul vârstei de 40 de ani ca să pot explora alte partituri, alt gen de personaje. Dacă tot vorbeam despre prinÈ›i, în spectacolul PrinÈ› È™i cerÈ™etor de Mark Twain, am jucat rolul prinÈ›ului Edward, alături de actriÈ›a Cristina Anca Ciubotaru, regia Natalia Dănăilă, scenografia: Axente Marfa; a fost un spectacol memorabil, modern, avangardist, rafinat, cu un univers scenografic deosebit, un decor funcÈ›ional, mobil care se metamorfoza, în funcÈ›ie de spaÈ›iul de joc: curtea palatului sau curtea gunoaielor. Spectacolul a fost remarcat pe plan naÈ›ional, obÈ›inând Premiul ATM, pentru ,,Cel mai bun spectacol pentru copii”(1984). Acest personaj, prinÈ›ul Eduard, pe care l-am jucat, aproape 15 ani, mi-a oferit mari satisfacÈ›ii È™i, a fost imboldul de a merge mai departe, imbold, atât de necesar la începutul unei cariere artistice. Personajul Nică din spectacolul Amintiri din copilărie de Ion Creangă, regia: Constantin Brehnescu- premiera a avut loc în seara zilei de 17 decembrie 1989, când la TimiÈ™oara, deja, începuse revoluÈ›ia È™i oamenii erau împuÈ™caÈ›i pe străzi. ÃŽn târgul IeÈ™ilor încă, domnea liniÈ™tea- în teatru nu se ,,È™tia” nimic; premiera a avut loc seara, ora 18, cu o sală arhiplină. Personajul Nică  mi-a marcat mult cariera artistică; l-am adorat, l-am jucat cu multă dezinvoltură È™i bucurie, poate mult prea multă pentru pragul vârstei de 33 de ani. Personajul Nică, m-a ,,obligat” să retrăiesc, la intensitate maximă, anii copilăriei, cu bucuria È™i dezinvoltura unui copil, cu exuberanÈ›a vârstei (personajului), cu umorul situaÈ›iilor È™i cu bucuria absolută de a-i avea în sală pe părinÈ›ii mei. A fost prima È™i ultima dată când l-am văzut pe tatăl meu cu ochii scăldaÈ›i în lacrimi, la finalul reprezentaÈ›iei È™i, a fost prima È™i ultima dată când doamna Natalia Dănăilă m-a îmbrățiÈ™at È™i m-a felicitat- gesturi atât de calde ce nu îi erau, deloc, familiare. Personajul Choubert din spectacolul Victimele datoriei de Eugène Ionesco, regia: studenta Cezarina Udrescu (spectacol de licență), a fost un moment de ,,schimbare de direcÈ›ie” în viaÈ›a mea: dintr-o dată, am descoperit o stradă nouă, cu noi reguli de ,,circulaÈ›ie”! Pornind de la valoarea È™i consistenÈ›a textului, urmate de complexitatea lucrului temeinic făcut, la masă, pe fiece replică, pe fiece nuanță (era o premieră, pentru mine, acest mod de lucru) a urmat o pregătire fizică, apoi am descins în scenă cu sentimentul lucrului bine făcut. Spectacolul s-a jucat pe hexagonul din mijlocul sălii, într-o formulă scenografică ultra modernă, formulă propusă de scenografa Laura MancaÈ™, în care decorul reprezenta o arcadă imensă, cu o înălÈ›ime de È™apte-opt metri, arcadă care a fost escalada-tă, pe interior È™i exterior, de zeci de ori, de personajul Choubert, concomitent cu textul È™i muzica! A fost greu dar, extraordinar de incitant, de provocator, de înălțător, la propriu È™i, la figurat. Muzica spectacolului, compusă de Dorina CriÈ™an-Rusu, a fost divină È™i a completat, s-a integrat /armonizat, perfect, cu ,,nebunia” textului, È™i a personajelor. Personajul Choubert, m-a înălÈ›at în ,,graficul” valoric, mi-a dat aripi, mi-a ,,certificat” puterea de muncă, rezistenÈ›a fizică È™i psihică, mi-a dat un nou sens. Personajul Gufi din Èšara lui Gufi de Matei ViÈ™niec, regia È™i scenografia: Mihai Lungeanu, a fost o producÈ›ie mare, complexă, cu toÈ›i actorii trupei; a ,,revoluÈ›ionat” spaÈ›iul scenic, desfășurându-ne peste tot: scenă, mijlocul sălii de spectacol È™i toate culoarele aferente. Personajul Gufi, a fost o reală provocare pentru mine, întrucât datele personajului nu se regăseau, nicicum, în lăuntrul meu: duritatea, agresivitatea, violenÈ›a, nebunia, toate aceste ,,calități” la un loc, într-o trăire paranoică. Mi- a fost greu, foarte greu!

R.T.: Aș vrea să ne referim puțin la spectacolul pe care l-ai pus la Bacău, la Secția de Păpuși Take, Ianke și Cadâr. Îmi amintesc că, am discutat subiectul când ne-am întâlnit, anul trecut, la Festivalul de la Ploiești. Să pui un text atât de cunoscut, la animație, fără animație, nu a fost ca un salt fără plasă?

T.H.: Spectacolul Take, Ianke È™i Cadâr montat cu actorii păpuÈ™ari, l-am perceput ca pe un ,,examen” atât pentru mine, în calitate de regizor cât È™i, pentru trupă. ÃŽn momentul când am primit această ofertă, am fost mai mult decât surprins, vis a vis de text, dar È™i pentru că treceam, pentru prima dată, pragul teatrului ,,Bacovia”, în postura de regizor. Aveam totuÈ™i un mic ,,avantaj”: cunoÈ™team, destul de bine, trupa/ potenÈ›ialul artistic. Mărturisesc că, am cerut un timp de reflecÈ›ie, moment în care a început o ,,luptă” înlăuntrul sufletului, cu gândurile È™i propriile-mi  emoÈ›ii, cu spaimele È™i temerile mele, încercând să descopăr posibilele căi de acces, legate de text È™i, mai mult decât atât, de trupă. De la bun început am È™tiut că textul nu poate fi montat nicicum cu păpuÈ™i sau elemente de animaÈ›ie È™i, de comun acord cu managerul teatrului, am decis că spectacolul poate marca un nou drum pentru trupă, o nouă formulă origială/ modernă din punct de vedere scenografic dar, păstrând valoarea È™i ,,parfumul” textului, È™i un nou stil de joc (realist) pentru actorii trupei. Caietul de regie a fost astfel conceput încât am păstrat ,,esenÈ›a” textului original (doar, 80 pagini), cu dramatismul È™i umorul specific, astfel încât actorii să aibă parte de o muncă plăcută, nicidecum o trudă sisifică. Este bine cunoscut faptul că actorii din teatrele de animaÈ›ie nu au în exerciÈ›iul zilnic montări cu zeci È™i zeci de pagini de text, motiv pentru care, am fost extrem de atent È™i am încercat să lucrez minuÈ›ios pe text, păstrând cu sfinÈ›enie relaÈ›iile dintre personaje È™i, mai mult decât atât, mesajul textului, atât de actual zilelelor noastre. Nu a fost uÈ™or, dar orice lucru de valoare prinde viață muncind, mult, foarte mult, după multe nopÈ›i nedormite datorită gândurilor ,,negre” spulberate, repede de gândurile pozitive. Acest ,,experiment”, de a monta un text care, iniÈ›ial, se pretează cel mai bine pe scena unui teatru de dramă, nu este o premieră; multe teatru au montat texte de asemenea anvergură. Prin 1985 s-a montat ChiriÈ›a în IaÈ™i în regia Bogdan Ulmu la Teatrul de Copii È™i Tineret ,,Luceafărul”, numai cu actori, fără păpuÈ™i, fără elemente de animaÈ›ie, într-o perioadă neagră a teatrului, perioada autofinanțării.  ÃŽn rolul  principal actriÈ›a Simona Agachi (rol, pentru care a primit ,,Premiu de interpretare” la Fes-tivalul NaÈ›ional de la FocÈ™ani). ÃŽntr-adevăr, această montare a fost un mare act de curaj pentru actorii păpuÈ™ari ieÈ™eni, întrucât publicul avea ca reper pe inegalabilul actor Miluță Gheorghiu (în rolul ChiriÈ›ei) de la Teatrul NaÈ›ional. Acest lucru, nu ne-a speriat, ne-a mobilizat, drept pentru care a fost un spectacol de mare succes ce s-a jucat mai bine de 15 stagiuni. Când mi s-a propus Take, Ianke È™i Cadâr la Teatrul ,,Bacovia”, preÈ› de câteva clipe, mi-am reamintit că orice este posibil atunci când eÈ™ti corect È™i onest cu tine însuÈ›i, cu gândurile tale È™i, mai ales  cu trupa căreia te adresezi. Actorii trupei de animaÈ›ie băcăoane au demonstrat, cu prisosință, că orice este posibil, dacă ai o energie bună, pozitivă, dacă îți doreÈ™ti cu toată fiinÈ›a È™i te laÈ™i ,,pradă” experimentului, cu riscul multor nopÈ›i nedormite. Faptul că acest spectacol cu actorii secÈ›iei de animaÈ›ie se joacă permanent cu casa închisă, este cel mai elocvent răspuns noii provocări: deci se poate ,,sări” de la orice înălÈ›ime, dacă cunoÈ™ti tehnica necesară È™i dacă într-adevăr aspiri spre acel ,,ceva”mult mai înalt !

 

R.T.: Care este în opinia ta, starea actuală a teatrului de animație, fără să ținem cont de situația creată de pandemie?

T.H.: După umila mea părere, teatrul de animaÈ›ie, după ani de zile de căutări, de experimente, de suiÈ™uri È™i coborîșuri, acum este într-o ascensiune vizibilă. Este bine cunoscut faptul că, cel puÈ›in după RevoluÈ›ie, atât în teatrul de dramă, cât È™i,  mai ales, în teatrul de animaÈ›ie, cu toÈ›ii am simÈ›it nevoia unei schimbări ,,obligatorii” chiar, cu riscul de a eÈ™ua. Au fost stagiuni în care am ,,evadat” din canoanele clasice, încercând să eliminăm ceea ce È™tiam să facem, cel mai bine –arta păpușărească. Această nouă amprentă cred că este, de fapt, un rezultat a È™colilor de teatru. Dacă am realiza, cu atenÈ›ie, o radiografie corectă, am constata că, în fiecare teatru de animaÈ›ie, predomină, de fapt, maniera È™i stilul È™colilor de teatru din acea zonă, a profesorilor care au predat cursul de arta mânuirii păpuÈ™ilor È™i marionetelor. ÃŽmi permit să fac această afirmaÈ›ie prin natura faptului că am predat ani de zile la Universitatea de Arte de la IaÈ™i, dar, mai mult decât atât, ca regizor, montând în È›ară, în toate zonele geografice, am descoperit actori păpuÈ™ari (mă refer, în special, la tânăra generaÈ›ie) cu diferite stadii de pregătire. Până la urmă, È™tiÈ›i cum se spune, cum îi formăm aÈ™a îi avem! ÃŽn ultimul deceniu, trupele s-au revigorat cu forÈ›e proaspete, tânăra generaÈ›ie luând locul generaÈ›iilor de început. Se simte energia faină a tinerilor, se simte dorinÈ›a tinerilor păpuÈ™ari de a fi provocaÈ›i; sunt foarte deschiÈ™i experimentelor, au o frumuseÈ›e a prospeÈ›imii È™i, sunt exact ceea ce teatrul de animaÈ›ie, de astăzi, are nevoie. ÃŽn calitate de (în)jurat la multe festivalurile de gen, din È›ară È™i străinătate, am avut, de multe ori, È™ansa de a cunoaÈ™te foarte bine toate trupele, de a evalua producÈ›iile acestora È™i, astfel, mi-am construit o imagine clară a teatrului de animaÈ›ie din prezent. Talent există, mult, mult de tot, în toate teatrele, deopotrivă; repertoriu există, cu spectacole pentru toate categoriile de vârstă, pentru cei mici, dar È™i spectacole de seară pentru tineri È™i adulÈ›i, într-un melanj reuÈ™it de idei, în exprimările scenice. Mare îmi este bucuria, atunci când descopăr actori păpuÈ™ari - È™i nu mă refer la cei talentaÈ›i, ci la păpuÈ™arul care reuÈ™eÈ™te să-È™i îmbine talentul cu adevărul, cu emoÈ›ia, cu sensibilitatea, concomitent cu propria-i respiraÈ›ie, până la o contopire absolută, astfel se naÈ™te MAGIA! Cred cu toată fiinÈ›a în tânăra generaÈ›ie de actori păpuÈ™ari, în viziunile managerilor (mulÈ›i dintre ei, tineri), în spectacolul de azi È™i de mâine, în ,,elixirul” tinereÈ›ii fără bătrâneÈ›e al teatrului de animaÈ›ie!

R.T.: Sinceră să fiu, nu împărtășesc în totalitate părerea ta, optimismul tău È™i cred că animaÈ›ia românească e suferindă, dar nu neapărat din motive financiare, È™i poate o dezbatere mai largă s-ar impune. Dar să mergem mai departe! Ai făcut film, scrii scenarii, pui în scenă, joci, ai fost profesor.  Care dintre aceste ,,ocupaÈ›ii” îți sunt mai dragi?

T.H.: Acest cumul de ,,ocupaÈ›ii” mi-au dat sens vieÈ›ii, mi-au îmbogățit sufletul, m-au spiritualizat, m-au energizat, m-au călit, m-au format! Există diferenÈ›e majore: fiecare ,,ocupaÈ›ie” presupune un anume stil de lucru, tehnici diferite, un limbaj diferit, calități diferite, fiecare pe specificul său. ExperienÈ›a mea cinematografică a fost pe principiul o dată È™i bine! Am avut È™ansa incredibilă, pentru un tânăr actor din provincie, să primesc, pur È™i simplu, rolul principal în filmul ,,ÃŽNCREDEREA” , regia Tudor Mărăscu  (1984). A fost, poate, una din cele mai frumoase perioade artistice din viaÈ›a mea, având ca parteneri de platou mari, mari actori: Victor Rebenciuc, Damian Crâșmaru, Dana Dogaru, Irina Petrescu, Vasile NiÈ›ulescu, Anton Tauf, Ileana Predescu...Și astăzi retrăiesc aceleaÈ™i emoÈ›ii, doar, amintindu-mi...! Nu a fost uÈ™or dar, atât de plăcut încât nopÈ›ile devenite zile de filmare  Ã®mi dădeau o forță nebănuită iar, într-o asemenea distribuÈ›ie, nu am avut dreptul de a greÈ™i. Am avut, doar, o singură È™ansă; aceea de a fi împreună, cu ei,cu maeÈ™trii. Bunul Dumnezeu a fost generos cu tânărul actor păpuÈ™ar din târgul IeÈ™ilor! Cât despre scenarii, am mărturisit, ceva mai devreme, despre perioada Radioului ,,Trinitas”, unde am scris sute de scenarii, dar, pe principiul că, nimic nu este întâmplător în viață, acele scenarii mi-au format condeiul pentru ceea ce urma să se întâmple, ulterior: doctoratul È™i lucrările de specialitate. Munca cu tinerii studenÈ›i a fost culoarul meu de lumină, de bucurie, de visare, de speranÈ›e, care m-a energizat, m-a împlinit, iar satisfacÈ›iile au fost pe măsura implicării È™i a dăruirii mele totale. Ce poate fi mai minunat decât reîntâlnirea cu fostii studenÈ›i È™i È™ansa de a lucra împreună, în diferite montări din È›ară?! Consider că munca unui regizor este aidoma muncii profesorului de la clasă, numai că, în noua situaÈ›ie dată, regizorul își desfășoară munca împreună cu actorii profesioniÈ™ti, È™i nu cu studenÈ›i. Toate aceste ,,ocupaÈ›ii” au apărut în viaÈ›a mea, la timpul È™i momentul potrivit: mi-au dat rostul cuvenit, m-au pregătit pentru viitor, mi-au sporit zestrea sufletească È™i mi-au conturat profilul meu artistic de astăzi!

R.T.: Cum ți-a venit ideea de a scrie Istoria teatrului de animație din România? Un proiect de mare anvergură, un alt salt mortal care presupun că a însemnat trudă, timp, fonduri, nopți nedormite, piedici. Interesant este că, până la tine, nu s-a gândit nici un critic sau istoric specializat să se ocupe serios de mișcarea de animație. Cum vezi acum, când privești în urmă experiența asta inedită pentru tine?

T.H.: Gândul de a scrie Istoria teatrului de animaÈ›ie din România (cu un ,,bonus”a celor două teatre, de dincolo de Prut: Teatrul Republican ,,Licurici” È™i Teatrul Municipal ,,Guguță”) cred că este lucrul cel mai bun, cel mai solid È™i cel mai înÈ›elep gest de recunoÈ™tință pentru breasla păpușărească. ÃŽntr-adevăr, a fost o muncă titanică (timp de cinci ani), care a necesitat un efort deosebit: fizic, psihic È™i (mai ales financiar). Singurul om/prieten, pe umărul căruia mi-am plâns momentele de disperare, de deznădejde, a fost regizoarea Maria MierluÈ›, care întotdeauna È™i-a găsit răgazul de a-mi asculta orice problemă, de a avea cu cuvânt de încurajare; a fost omul care mi-a dat speranÈ›a È™i energia necesară de a mă ridica È™i de a merge mai departe. AÈ™ putea scrie oricând o carte numai despre cât de dificilă È™i cât de anevoioasă a fost elaborarea acestei lucrări, dar, cu siguranÈ›a, nu ar trezi nici un interes cititorilor. Deplasările făcute în fiece teatru din România (19 teatre plus cele două din Republica Moldova) pentru culegerea materialelor documentare È™i pentru interviurile live cu maeÈ™trii păpuÈ™ari au necesitat ani de zile de ,,navetă”. Până aici totul a fost bine È™i frumos; în schimb, capitolul documentare, mă refer la o arhivă profesionistă a fiecărui teatru (aÈ™a, cum visam să fie), care să cuprindă afiÈ™ele, caietele program È™i fotografiile document, a fost cea mai mare problemă, ceva de neimaginat. Există teatre în È›ară, care nu mi-au fost de ajutor, nici măcar cu un afiÈ™, un program de spectcol sau o fotografie; drept care documentarea a fost făcută prin viu grai, din casă în casă, intervievând actorii păpuÈ™ari, membrii fondatori! Cel mai important lucru este faptul că divinitatea mi-a dat gândul cel bun, energia necesară, sănătatea, puterea de muncă È™i speranÈ›a că, într-o bună zi, lucrarea va deveni realitate. Bugetul personal a avut mult, mult de suferit pentru a-mi împlini acest gând, pentru ca lucrarea să poată fi finalizată într-o prezentare È™i o editare de lux. Cu sinceritate, vă mărturisesc că, fără sprijinul financiar (foarte generos) a teatrului, ,,Luceafărul” din IaÈ™i, fără susÈ›inerea morală a managerului Ioan Holban È™i a directorului artistic OltiÈ›a Cîntec, acest proiect nu ar fi fost posibil, drept pentru care, încă o dată le mulÈ›umesc. Personal, sunt fericit, împlinit -È™i pentru faptul că lucrarea a trezit interes la nivel naÈ›ional, fiind nominalizată la premiile UNITER, iar această apreciere a fost gestul suprem de recunoaÈ™tere È™i de mulÈ›umire! ÃŽmpreună, noi ieÈ™enii, am reuÈ™it, poate, cel mai frumos gest de recunoÈ™tință pentru ARTA PÄ‚PUȘĂREASCÄ‚, pentru MAEȘTRII PÄ‚PUȘARI!

R.T.: Dacă ar fi să alegi acum un titlu ca să-l pui în scenă, care ar fi acela?

T.H.: Răspunsul e simplu. De ani de zile există pe masa mea de lucru un text, o dramatizare care aÈ™teaptă să ajungă într-un teatru, în mâinile unui secretar literar, care să fie dispus să accepte oferta. Este vorba de Pasărea albastră de Maurice Maeterlinck, un text demn de a se regăsi pe afiÈ™ul oricărui teatru de animaÈ›ie, un gând regizoral care aÈ™teaptă, de ceva timp să fie transpus scenic. Nu este o lucrare uÈ™oară, este un spectacol care necesită o distribuÈ›ie mare, un spaÈ›iu de joc pe măsura amplitudinii textului, un buget generos È™i o trupă de actori păpuÈ™ari, deschiÈ™i pentru un spectacol mare, cu actori, cu păpuÈ™i, cu elemente de animaÈ›ie, cu pantomimă È™i multă muzică. Sensibilitatea È™i rafinamentul textului impune un anume stil de joc, o viziune regizorală solidă, o concepÈ›ie scenografică bine È™i ingenios elaborată, o muzică cu inflexiuni È™i armonii celeste. Toate aceste ,,ingrediente” pot da naÈ™tere unui spectacol elitist! AÈ™teptăm provocarea...!!!

R.T.: Ți-ai fi dorit să fii actor în București?

T.H.: Este prima dată când fac acestă mărturisire. La începutul carierei artistice, după ce am jucat în filmul de lung metraj ÃŽncrederea, mi s-a făcut o propunere - am avut È™ansa de a ajunge în BucureÈ™ti-, nu spui cine... persoană importantă ! ÃŽn acel moment, când tinereÈ›ea își spunea cuvântul, nu am È™tiut să evaluez È™i să gestionez oferta, drept care, după finalizarea filmărilor, m-am reîntors, victorios, la IaÈ™i. Astăzi, gândind cu maturitatea vârstei, cu certitudine că am ratat multe È™anse de a ,,recidiva” în cinematografie, dar ca actor în oricare teatru pentru copii din BucureÈ™ti, nu cred că aÈ™ fi avut È™ansele care mi s-au oferit la IaÈ™i- aici am jucat tot ceea ce-È™i poate dori orice actor, poate chiar mult mai mult! Șansele ,,ratate” din capitală mi-au adus la IaÈ™i un imens confort de a creea, de a deveni un artist împlinit: teatru, universitate, doctorat, televi-ziune, radio! Ciudate sunt căile vieÈ›ii È™i, de multe ori de neînÈ›eles! Dar nu regret nimic È™i sunt fericit, împlinit È™i mulÈ›umit sufleteÈ™te, de ceea ce am reuÈ™it să ofer publicului meu în dulcele târg al IaÈ™ilor È™i nu numai.

R.T.: Ultima mea întrebare este una ,,clasică”: dacă ai avea o baghetă magică ce ai face cu ea?

T.H.: Simplu: mi-aș dori să mă reîntorc, în copilărie, în tinerețe, dintr-un singur motiv: să mai pot juca..., în reluare, JOCUL DE-A VIAȚA CU PĂPUȘI din TEATRU !!!

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu