marți, 27 octombrie 2020

Importantă restituire dramatică

 

Casa de producÈ›ie TVR este consecventă prin transmiterea unor înregistrări din patrimoniul de aur È™i care nu fac altceva decât să ne aducă în memorie mari actori È™i  interpretările lor memorabile, spectacole de referință, adevărate lecÈ›ii de teatru È™i ne ajută să retrăim magia teatrului pe care o savurăm din fotoliu.

ÃŽntr-una dintre serile acestui an atipic, o seară de vară călduroasă, am urmărit înregistrarea cu spectacolul Cadavrul viu de Lev Tolstoi, în regia lui Cornel Popa, realizată în 1975. Scrisă în 1900 È™i publicată la scurt timp după moarea lui Tolstoi, piesa a avut premiera la Teatrul de artă din Moscova în 1911( regia lui Vladimir Nemirovici Dancenko, ajutat de Konstantin Stanislavski). Drama poate fi interpretată ca un refuz al scriitorului față de  convenÈ›iile sociale, față de minciuna È™i falsitatea din societatea rusă a vremii. Tolstoi „È›ipă” împotriva rigidității sociale care nu-i permite individului să fie liber. Este o încercare a scriitorului neîmpăcat cu lumea È™i cu divinitatea de a “striga” că socitatea este falsă, că valorile umane sunt răsturnate. Eroul principal, Protasov trăieÈ™te drama omului înregimentat social într-o căsnicie de conveniență, sufocat È™i care se simte ratat. Face parte din lumea bună, È™i-a iubit soÈ›ia la început, dar rutina, lipsa de comunicare, flacară s-a stins încet, nefericirea fiind starea care-l macină. El se consider slab în faÈ›a patimilor omeneÈ™ti, ea (soÈ›ia) este sătulă de soÈ›ul inadaptat È™i alcolic. Protasov alege un drum al eliberării (înscenează moartea, dispare) care este mai degrabă unul al autodistrugerii, unul fără perspectivă, fără cale de întoarcere. Protasov se afundă din ce în ce mai mult în minciună È™i crede că, prin sinucidere se va elibera pe el È™i lumea din jur. Societatea are legile ei, iar dezertorul È™i mistificatorul este urmărit È™i adus să dea socoteală vieÈ›ii concrete, să se lepede de viaÈ›a sa absurdă. A fugit de acasă, s-a refugiat la È›igani, s-a îndrăgostit de o cântăreață, e respins de părinÈ›ii ei È™i fuge din nou. Prin acÈ›iunile sale aduce nefericire celor din jur, convenÈ›iile sociale nu-l lasă să trăiască, societatea este apărătoarea unor tipare, a unor scheme, iar oamenii sunt asemenea unor cadavre vii. Mesajul dramei lui Tolstoi este acela că vinovatul fără vină este omul, iar societatea È™i tot eÈ™afodajul ei este vinovatul principal.

 

Protasov o părăseÈ™te pe soÈ›ia lui pentru că nu se simte iubit, dar nici el nu a iubit cu patimă, prezenÈ›a lui atrăgând distrugerea familiei. Lisa, soÈ›ia, nu face față forÈ›ei autodistrugătoare a lui Protasov, dar nici iubirii lui Karenin, prietenul de o viață. Karenim iubeÈ™te în tăcere È™i nu vrea să-È™i ofenseze prietenul, mărturisindu-È™i sentimentele. Minciuna cu sinuciderea falsă nu salvează ci, mai degrabă, îngroapă, nimiceÈ™te. Adevărata moarte va aduce eliberarea? George Călinescu scria:”Geniul lui Tolstoi constă în a fi evitat romanÈ›a erotică È™i descripÈ›ia idealistă a oamenilor. O simpatie tehnică îmbrățiÈ™ează pe toÈ›i eroii, buni È™i răi, fiind deopotivă buni pentru autor ca oameni.

Spectacolul lui Cornel Popa are meritul de a fi strâns un careu de aÈ™i ce dau viață personajelor. Apoi, aduce spiritul rusesc, melancolic, trist È™i care te furnică. Unul dintre cele mai emoÈ›ionante momente este cel al corului È›iganilor care cântă răscolitoarele, sălbaticele cântece care îl tulbură È™i îl răscolesc pe Protasov, dar  È™i pe noi cei din faÈ›a televizoarelor. Ce-i lipseÈ™te montării? Tragismul firului poveÈ™tii. Specatcolul te împresionează prin atmosfera creată de cor, de lumea fascinantă, stranie, plină de romantism a È›iganilor, dar întâmplările tragice sunt tratate într-o cheie simplistă. Scena de la tribunal care ar fi trebuit să zguduie asemenea unui cutremur, unui tsunami este artificială, plată, sună ca un banal fapt divers.

Interpretarea ar trebui judecată din punct de vedere al spectatorului de azi, pus față-n față cu niște actori (Amza Pellea, Gina Patrichi, Clody Bertola, Constantin Rauțchi, Fory Etterle) mitici, de mult dispăruți și pe care îî privim cu venerație. Dacă judecăm la rece, atunci constatăm că unele interpretări sunt anoste, fără fiorul tragic. O excepție face Mariana Mihuț în rolul Mașei, țiganca care aduce sensibilitate și personajul ei are încărcătură dramatică.

Cu minusuri, cu plusuri înregistrarea are meritul că a adus în atenția noastră, dar mai ales a celor tineri un titlul, nu foarte des jucat pe scenele noastre (ultima montare în 2001 la Teatrul Național din București) scris de un clasic al literaturii universal, o echipă de actori pe care i-am privit cu o lacrimă în colțul ochilor.

 

 

Teatrul TV- Cadavrul viu de Lev Tolstoi.  Adaptare pentru TV de Cornel Popa ÅŸi Valentin Plătăreanu. Traducerea: Alexandru KiriÈ›escu ÅŸi Tamara Gane. Regia: Cornel Popa. Decoruri: Vasile Rotaru. Costume: Ion Olaru. Muzica: Xenofont Socolov. DistribuÈ›ia: Amza Pellea, Gina Patrichi, Mariana MihuÅ£, Valentin Plătăreanu, Clody Bertola, Fory Etterle, Migri Avram Nicolau, Tamara CreÅ£ulescu, Constantin RauÅ£chi,  Florin Scărlătescu, Dinu Ianculescu, Ion Henter, Virgil Ogăşanu, Călin Florian, Ion Ilie Ion, Alfred Demetriu, Virgil Florescu, cornel Elefterescu, Ovidiu Schumacher, Lucian Botez, Gheorghe Șimonca, Ion ColomieeÈ›, Ion Prosilă, Ion Igorov, Elena LupaÈ™cu, George Ulmeni. Data vizionării: 9 august 2020.

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu